De vorbã cu Marele Maestru al Masoneriei Romane, Eugen Ovidiu Chirovoci

De la alegerea sa ca Mare Maestru al Masoneriei Romane, Eugen Ovidiu Chirovici, a pus in aplicare promisiunile din campania premergãtoare alegerilor, respectiv reformarea Ordinului. Inovatoare a fost initiativa lui Chirovici de a crea un “corp” de Asistenti ai Marelui Maestru, care “sã permitã fiecãrui Orient reprezentativ sã aibã o reflectare

corespunzãtoare in Marele Consiliu”. Ei vor trebui sã dea socotealã in cazul in care in regiunea lor apar “probleme”. Dacã aflu, de exemplu, cã a fost primit in masonerie vreun baron local, cu dosare penale, va fi tras la rãspundere Asistentul zonal”, a explicat Chirovici.

Asistentii vor rãspunde numai in fata Marelui Maestru, evitandu-se astfel eventualele “presiuni” exercitate de vreun alt

demnitar al Ordinului.

In sfarsit, la Petrosani si Deva

“Am venit sã-mi lansez cartea la Petrosani si Deva pentru cã face parte dintr-o suitã de lansãri, cred cã sunt planificate vreo 15. Mi-am propus de un an si jumãtate sã ajung in Petrosani si nu am reusit. Am profitat acum sã impart un moment frumos si nu sã mã limitez la o vizitã formalã.

Incerc sã ajung in zone, nu neapãrat orase foarte mari, unde chiar dacã lucrurile, din punct de vedere economic, nu merg foarte bine, cred cã e important ca mãcar din punct de vedere cultural sã se intample ceva.

Ce le lipseste cel mai mult oamenilor in Romania, este sperantã, speranta in viitor”, a declarat la Petrosani, Marele Maestru al Marii Loji Nationale Romane, Eugen Ovidiu Chirovici.

„Derapajul” Marelui Maestru

Cerandu-i amãnunte despre „Ordinul Hunedoara”, al doilea infiintat in judet, pe langã cel ce functioneazã la Petrila, si despre o posibilã „rupere” a fratilor din judetul Hunedoara in douã tabere, Eugen Ovidiu Chirovici a derapat elegant de la un rãspuns limpezitor spre confuziile, alimentate chiar de presã, dintre masoneria recunoscutã si

asa zisele loji sãlbatice. Conducãtorul MLNR a vorbit si despre deschiderea, cu mãsurã, cãtre publicul larg.

„Nu cunosc speta. Noi avem circa 200 de ateliere in obedienta MLNR, care este singura obedientã regularã. Mai sunt cateva obediente nerecunoscute. Loja din Hunedoara probabil va primi aprobarea. In general procedurile sunt statutare, de constituire si regulament, si nu existã nici un motiv pentru a nu primi aceastã aprobare.

Existã o confuzie... Existã ceea ce numim masoneria regularã si existã ceea ce se numeste masonerie iregularã si care nu este recunoscutã international. Aceasta, profitand de dreptul constitutional de liberã asociere, functioneazã. Acest lucru se intamplã in toate tãrile.

Existã o lojã regularã, care intretine echivalentul relatiilor diplomatice si existã asociatii sau mari loji care se numesc sãlbatice sau iregulare, care nu sunt recunoscute ca atare, dar a cãror existentã este valabilã din punct de vedere juridic si functioneazã. Nu reprezintã o adevãratã problemã din punctul nostru de vedere.

Problema apare atunci cand opinia publicã ne confundã. Imi aduc aminte o intamplare, chiar de prin zonã, de la Herculane, unde era vorba de o adunare a unora care nu erau masoni, si care au apãrut in ziare ca fiind masoni. Aici avem o problemã. E ca si cand am avea un guvern legal recunoscut si alti ministrii care ar bantui printre oameni.

Nu neapãrat ne stricã imaginea. ESTE o confuzie si e foarte complicat fiind vorba de lucruri relativ sofisticate. Este relativ greu sã explici opiniei publice. Toate marile loji din lume, incepand cu marea Lojã Unitã a Angliei, are aceastã componentã de deschidere publicã.

Noi, anul trecut am sãrbãtorit 125 de ani de la infiintarea MLNR si am fãcut o sãrbãtoare oarecum publicã la care am invitat si personalitãti din lumea

«profanã»”.

“Masoneria nu este o asociatie secretã”

La imaginea confuzã a masoneriei romane au contribuit chiar unii masoni, afisand o secretomanie cu tentã conspirativã. In judetul Hunedoara, chiar la Petrosani, a fost mare mirare cã „am indrãznit” sã punem intrebãri despre Ordin, despre problemele sale, despre baroni si despre valori.

Marele Maestru, s-a arãtat deschis, cu precizarea cã orice membru poate comunica, in limite rezonabile, cu lumea profanã, dar cu un mesaj cla

„Nu este o componentã ascunsã, ci una discretã.

Dupã 40 de ani de comunism, in care masoneria a fost demonizatã de miscarea de propagandã a timpului, plus aceastã confuzie a tranzitiei de 16 ani, plus, de ce sã nu recunostem, in anumite momente prestatia deloc lãudabilã a unor masoni, care, intre timp, multi nu mai sunt membri, sigur cã imaginea pe care o avem e oarecum confuzã acum.

Foarte putini stiu de pildã cã noi, ca asociatie, am dat anul trecut 30 de miliarde lei unor scoli, unor orfelinate... Acum am reabilitat, la Timisoara, o scoalã de copii asistati, care era prãpãditã de inundatie, printr-o donatie de circa 60-70 mii de euro. Dar noi nu facem aceste actiuni cu ostentatie. Si sã stiti cã nu suntem deloc bogati.

Intr-o tarã sãracã, masoneria n-are cum sã fie bogatã. Dar pentru cã, asa cum se spune, nu batem toba, „uite ce am fãcut noi”, atunci se vede mai mult partea speculativã in care suntem conspiratia mondialã, in care ne propunem tot soiul de lucruri, globalizãri, chestiuni care n-au fundament.

Noi avem o prescriptie foarte clarã, cã nu avem voie sã discutãm politicã si religie pentru cã sunt socotite motive de dezbinare, ori noi punem laolaltã oameni cu convingeri foarte diverse”.

Cel putin 100 de masoni au trebuit sã plece din Ordin

Am expus succint sefului MLNR cã, in Valea Jiului si in restul judetului Hunedoara, au fost destule scandaluri media cu oameni de afaceri din masonerie, persoane extrem de controversate, chiar dacã nu au fost dovediti de justitie ca vinovati, dar care au pãtat imaginea societãtii in care

trãiau si implicit si a Ordinului din care fãceau parte. Chirovici si-a indreptat spatele, vocea

i-a devenit asprã si a rãspuns destul de tãios.

„La jurãmantul depus la gradul unul - si nu numai la noi, ci in toatã lumea - se jurã pentru respectarea constitutiei tãrii. Trebuie fãcutã o distinctie. Noi nu suntem nici procurori, nici judecãtori. In momentul in care existã o sentintã definitivã, in mod automat esti exclus din Ordin.

In momentul in care se declanseazã o procedurã juridicã, care poate sã aibã un final fericit, in acel moment ai douã variante: sau rãmai membru sau iti iei „concediu” pentru a nu prejudicia imaginea pe perioada respectivã. Orice faptã penalã duce automat la excluderea din ordin.

„Adormirea” in limbajul nostru inseamnã radierea din Ordin, adicã esti dat afarã. Doar cã o procedurã penalã poate dura ani, si ce se intamplã dacã acel frate se dovedeste nevinovat? Deci nu ne putem substitui legilor profane.

Noi am avut de suferit de-a lungul timpului pentru cã am primit in Masonerie si oameni care nu au avut cea mai fericitã prestatie - nici

profesionalã, nici moralã. Fãrã indoialã, existã tendinta sã remarci stridenta. Valoarea este intotdeauna discretã, isi vede de drumul ei. Putini stiu cã noi avem si frati de o exceptionalã valoare profesionalã - fie cã vorbim despre artã, medicinã, literaturã, stiinte exacte etc.

In ultimii doi-trei ani, am trecut de la o dimesiune cantitativã, la una calitativã si primim cu mult mai multã circumspectie, am strans ochiurile plasei mult mai mult, tocmai pentru cã am avut exemple mai nefericite. Orientativ, cel putin 100 de membri au fost nevoiti sã pãrãseascã Ordinul.

Sã intri in masonerie inseamnã sã ai o minte deschisã si un bagaj de cunostinte pe care le-ai acumulat in viata ta profanã care sã te facã apt sã asimilezi invãtãturile spirituale ale franc-masoneriei. Cei care-si imagineazã cã vin in Ordin pentru a gãsi pile, relatii, prosperitate in afaceri, se insealã.

Pentru oricare membru, masoneria inseamnã panã la urmã o cheltuialã: o cheltuialã de timp, o cheltuialã de energie, o cheltuialã de bani, si nu poti sã faci acest lucru dacã nu crezi cu adevãrat in aceastã idee.

Panã la urmã este un voluntariat pe care il faci, cãutand inãuntrul masoneriei ceea ce viata profanã, cu tot tumultul ei si cu toatã cãderea in materialitate pe care o presupune lumea de azi, nu poate sã iti ofere. Dusmanii nostri dintotdeauna au fost si sunt rãutatea, intoleranta, cruzimea, prostia, totalitarismul si atunci cand isi

scot capul undeva, masoneria a avut probleme”.

Judetul Hunedoara are circa 100 de membri ai MLNR, din care fac parte persoane publice, politicieni, oameni de afaceri, avocati, doctori, profesori etc. Faptul cã restul judetului s-a rupt de sediul din Valea Jiului denotã cã lucrurile nu stau tocmai bine. Snobismul celor din Deva este recunoscut, pe langã orgoliile existente de fiecare parte.

Dovada vie stã chiar aceastã lansare de carte a scriitoruli Eugen Ovidiu Chirovici - care nu poate fi disjuns, orice ar face, de masonerie. Cei din Valea Jiului nu au fost prezenti la Petrosani, in schimb s-au afisat la lansarea de la Deva. Intelepciunea nu pare a caracteriza pe o parte a membrilor.

Dar cum masoneria se aflã in plinã reformã, asteptãm sã devinã cu adevãrat ceea ce se doreste: o castã a elitelor. Chiar dacã jumãtate din

membrii acesteia sunt oameni de realã valoare, nu este

suficient. Se pare cã mai

este necesar destul timp

pentru a elimina sechelele educatiei totalitare.

Eugen Ovidiu Chirovici s-a nãscut in judetul Brasov in anul 1964. Este absolvent al Academiei de Studii Economice din Bucuresti, Facultatea de Comert (1988) si al unui curs de Management de Presã la Universitatea din Glasgow, Scotia (1995).

Dupã o scurtã activitate in domeniul economic, in 1991 Chirovici a debutat in presã. In numai cativa ani, a devenit un nume respectat in gazetãria romaneascã, ajungand, in 1999, redactor-sef la Curierul National. In 2000 a devenit director executiv al postului de televiziune B1 TV. In anul 2002 a fost numit Consilier de stat pe probleme economice al primului-ministru.

Actualmente este presedintele Agentiei Nationale pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii.

Chirovici a fost initiat in masonerie in anul 1996 in cadrul Marii Loji Nationale Unite din Romania (MLNUR). In anul 1999 a devenit Membru in Marele Consiliu (Mare Acoperitor), iar in anul 2000, in cadrul Conventului de la Vulcan, a devenit Mare Maestru. In aceastã calitate a pus in aplicare Protocolul de Unificare semnat intre MLNR si MLNUR la Orientul Bucuresti in 15 iulie 2000. In urma Unificãrii, incepand din ianuarie 2001 a devenit Pro Mare Maestru

al MLNR.

La numai 39 de ani, Eugen Ovidiu Chirovici a devenit cel mai tanãr Mare Maestru din Europa si, poate, chiar din lume. “Nu cred cã varsta este, in sine, un atu sau un handicap”, a declarat, dupã alegeri, conducãtorul al MLNR. El a explicat: “In masoneriile mai tinere, media de varstã este sensibil mai scãzutã decat in cele traditionale. Intelepciunea nu se confundã neapãrat cu varsta profanã.”