Lantul de magazine Profi atrage din ce in ce mai putini clujeni. Preturile mici practicate nu reusesc sa alunge gustul amar lasat de privelistea dezolanta din magazine... sau de branza expirata cumparata. Magazinele Profi au intrat pe piata din Romania in anul 2000. Desi la inceput au avut un succes rasunator in randul clujenilor, ele si-au pierdut treptat din “stralucire”.

Aspectul deprimant, legumele uscate expuse pe rafturi, calitatea uneori indoielnica a produselor sub marca proprie i-au facut pe multi clienti sa se indrepte spre alte lanturi de magazine. In plus, desi Profi Rom Food SRL are in momentul de fata datorii care se ridica la 73 milioane RON, demersurile companiei indica o extindere rapida.

Magazinele Profi au intrat pe piata din Romania in urma cu sase ani, in anul 2000, iar la inceput au avut un mare succes. Preturile mici practicate de Profi la diverse produse i-au facut pe multi clujeni sa ia cu asalt acest lant de magazine.

Cu timpul insa, consumatorii au inceput sa devina mai atenti la calitatea produselor cumparate, iar diferenta de pret nu a mai reusit sa-i convinga sa achizitioneze produse mai ieftine, dar mai proaste. Odata cu aparitia altor supermarket-uri in Cluj, Profi a inceput sa mearga din ce in ce mai rau.

Din punct de vedere estetic, Profi arata in ultimul timp ca un depozit en-gros, sunt de parere numeroase persoane care frecventeaza acest magazin. Multe din produsele de pe rafturi sunt desfacute, iar amenajarea interioara lasa mult de dorit. In plus, mai multi cumparatori s-au plans de faptul ca au achizitionat de la Profi produse expirate.

Bulina neagra pentru marca proprie

Un punct care se doreste forte la magazinele Profi sunt produsele comercializate sub marca proprie. Primele produse de acest gen au fost sucurile, cu diverse arome de fructe, care nu au reusit insa sa “sparga” piata.

Apoi a aparut o gama mai larga de produse Profi, de la cele proaspete, cum ar fi iaurtul sau margarina, la produse de igiena, precum servetele umede, sampoane sau sapunuri lichide, dar si dulciuri sau mancare pentru caini. Pana acum, in magazinele proprii au fost scoase aproximativ trei sute de produse marca Profi, usor de recunoscut la raft dupa bulina rosie afisata.

Cu toate ca pretul acestora este de multe ori mult mai mic decat cel al unor marci de renume international sau doar national, tot mai putini consumatori renunta la calitate in favoarea economisirii unei sume de bani.

PET-uri nervoase, dar profi

Orice s-ar spune insa despre produsele Profi, trebuie sa recunoastem ca, uneori, adjectivul “exploziv” li se potriveste de minune. In urma cu un an, la unul din magazinele Profi din oras, mai multe PET-uri de suc au explodat in apropierea unor cumparatori nevinovati. Motivul exploziei PET-urilor buclucase a fost greu de determinat.

De vina puteau fi ori conditiile precare de depozitare si pastrare a acestora, ori depasirea termenului de garantie a produsului. Din fericire, nimeni nu a fost ranit, iar Oficiul Judetean pentru Protectia Consumatorului Cluj a demarat o ancheta privind “agresivitatea” cu care PET-urile de Pepsi au inteles sa-i intampine pe clientii lantului de magazine Profi.

OJPC Cluj a confirmat existenta mai multor reclamatii la adresa magazinelor Profi, dar nu au dorit sa dea mai multe detalii cu privire la natura acestora sau la modalitatea de solutionare a problemelor semnalate.

Cu privire la magazinele Profi din Cluj, ar fi de spus ca, din punct de vedere al calitatii produselor, sunt destul de indoielnice si asta pentru ca produsele comercializate sunt depozitate impropriu, aspect ce se vede cu ochiul liber.

Nu putine au fost cazurile cand consumatorii s-au trezit cu produse care, desi se incadrau in termenul de valabilitate, prezentau mai multe aspecte ce indicau faptul ca ar fi expirate. Noroc ca nu toate produsele explodeaza!

Magazin en-gros sau bazar?

Cu toate ca produsele oferite sunt de o calitate indoielnica, iar datele afisate pe site-ul Ministerului de Finante arata ca Profi Rom Food SRL are datorii tot mai mari in fiecare an, reprezentantii lantului de magazine anunta pe pagina oficiala a companiei dorinta de extindere.

Astfel, Profi e interesat de terenuri, construite sau neconstruite, cu suprafete cuprinse intre 1500 - 3500 mp, amplasate in orase cu cel putin 20.000 de locuitori. In acelasi timp insa, tot pe site apare si un anunt prin care lantul de magazine ofera spatii de inchiriat, cu suprafete de 200 - 300 mp, situate in propriile magazine.

In stilul acesta, nu ar fi de mirare daca magazinele Profi se vor transforma in cativa ani in niste bazaruri mai mari.

Dat in judecata de propriul director

In urma cu doi ani, in 2004, Profi a fost dat in judecata de propriul director general si administrator, Tizzanini Rino Angelo. Acestea cerea daune morale de 10 milioane de euro si a actionat in instanta compania pentru concediere abuziva.

Tizzanini sustinea atunci ca i s-a cerut sa demisioneze din functia pe care o detinea, in caz contrar urmand sa fie concediat, cu toate ca magazinele au inregistrat profituri frumoase in perioada cat a fost director.

In octombrie 2004, la Timisoara (sediul central al Profi Rom Fodd SRL) a sosit actionarul majoritar al Grupului international Profi, Jean Marc Heynderickx, care detinea circa 98% din actiunile concernului si care dorea deschiderea unui lant de magazine Cora, care ii apartin tot lui in proportie de peste 90%.

Tizzanini Rino Angelo a refuzat sa demisioneze, iar dupa concedirea sa fortata a hotarat sa actioneze concernul in instanta. In 2005, societatea Profi Rom Food a pierdut procesul intentat de fostul director general si administrator al companiei, iar Rino Angelo Tizzanini a fost repus in functie.

Decizia instantei a fost definitiva si executorie de drept, iar compania a fost obligata sa-i plateasca retroactiv salariul lui Tizzanini.

Fluctuatii la datorii

De la scandalul care a avut loc la Timisoara, magazinele Profi au inceput sa mearga din ce in ce mai rau. Iar nemultumirie consumatorilor au devenit tot mai mari. De la branza expirata si pana la ulei ranced, de la PET-uri care explodeaza pana la mezeluri sub marca proprie de o calitate indoielnica, datoriile Profi au crescut in fiecare an.

Conform datelor publicate pe site-ul Ministerului Finantelor, in 2003 compania avea datorii in valoare de 266 de milioane de lei noi, iar in 2004 acestea crescusera la aproximativ 470 de milioane RON. Anul trecut, Profi a reusit sa revina cat de cat pe linia de plutire, iar datoriile au scazut la 73 de milioane de lei noi.

Fara date de identificare

Cei de la Profi nu par sa fie atat de profesionisti cum doresc sa para. In plus, in mai multe magazine de tip Profi, la datele de identificare a unor produse apare doar data limita a consumului (data de valabilitate), fara sa mai fie mentionate niciun fel de informatii referitoare la ingrediente sau producator.

Iar asta cu toate ca mentionarea pe produse atat a termenului de valabilitate, cat si a informatiilor referitoare la compozitia si la producatorul respectivului produs alimentar este obligatorie, conform prevederilor legale.

In conformitate cu Protocolul incheiat intre Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale (MAPDR), Ministerul Sanatatii (MS), Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor (ANSVSA) si Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), responsabilitatea pentru controlul respectarii etichetarii produselor alimentare revine Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor.

Insa OJPC Cluj tace chitic, sub pretextul ca “informatiile cerute de dvs sunt exceptate de la accesul liber al cetatenilor, dat fiind faptul ca publicitatea cu privire la activitatile comerciale sau financiare ale anumitor societati comerciale poate aduce atingere principiului concurentei loiale, in conformitate cu legea”.

Cu toate neregulile semnalate, reteaua Profi se extinde cu repeziciune. Momentan, Profi este prezent in 18 orase din Romania, iar in Cluj are trei magazine. Un astfel de supermarket necesita o investitie de aproximativ 800.000 de euro, suma care acopera terenul si amenajarile.

Reteaua Profi este detinuta de grupul belgian Louis Delhaise si include in Romania 21 de magazine de tip discount, din care majoritatea sunt concentrate in orase din Transilvania si Banat. In afara de Profi, grupul Louis Delhaise mai are in portofoliu o serie de marci din domeniul distributiei, precum hypermarket-urile Cora, supermarket-urile Match si Iulius Meinl.

In Europa, grupul belgian este prezent pe pietele din Franta, Belgia, Luxemburg, Ungaria si Romania.