Prezent la lansare in calitate de membru al Consiliului de Administratie al CRDE, cunoscutul jurnalist Mircea Toma a declarat ca lupta “pentru descurajarea intolerantei de ani de zile” si pledeaza “pentru incurajarea comunicarii normale intre persoane”.

“Iata ca ceea ce se intampla la Cluj, la Universitatea “Babes - Bolyai”, in acest moment, face util acest demers de strategie de promovare a multiculturalitatii. Este penibil, rusinos ce se intampla la UBB. E o impotenta. Iar cei care vor sa isi dovedeasca barbatia prin agresivitate sunt niste impotenti. E un subiect care ma preocupa, situatia de aici”, a spus Toma.

Expertul a mai spus ca documentul a identificat mijloace cu ajutorul carora administratia poate dezvolta politici publice prin care multiculturalitatea poate fi proces de dezvoltare locala. “E un document neformal care va fi analizat de administratia locala”, a spus si Monica Caluser, coordonator de proiect.

Relatii imbunatatite

Sondajul multicultural care sta la baza viitoarei strategii multiculturale releva relatii interetnice romano - maghiare imbunatatite la Cluj, dar relativ reci.

Cele doua parti au opinii divergente la intrebarea “Considerati ca drepturile minoritatilor sunt respectate in orasul dvs?”: 53,9 din maghiarii chestionati sustin ca sunt “partial respectate”, in timp ce 63,4 la suta dintre romani spun ca acestea sunt “pe deplin respectate”.

In sondaj, 54 la suta din maghiarii chestionati sustin ca au multa incredere in oameni de alta etnie, identic cu raspunsul romanilor la aceeasi intrebare. 33 la suta din maghiari spun ca se inteleg bine cu romanii, iar 24 foarte bine, in timp ce doar 29 la suta se inteleg bine cu romii.

50 la suta din clujenii romani chestionati se inteleg bine cu cei din alte etnii in timp ce 55 la suta dintre maghiari au raspuns identic. Principala caracteristica a maghiarilor este harnicia (15,6 la suta), sustin romanii clujeni, iar aceeasi calitate e atribuita de partea maghiara romanilor in procent de 10,3 la suta.

Romii sunt caracterizati atat de maghiari, cat si de romani ca lenesi, hoti, in proportii asemanatoare. Mass-media este vazuta ca promotor al tolerantei si pluralismului de catre 66 dintre romani, respectiv 59 la suta dintre etnicii maghiari, iar televiziunea este media cea mai consumata.

Recomandari strategice

Viitoarea strategie recomanda efectuarea de cercetari sociologice periodice si elaborarea de strategii de comunicare multiculturale, campanii de promovare a mesajului multicultural, asumarea si definirea unei identitati multiculturale a orasului.

De asemenea, este de dorit infiintarea unui Consiliu Consultativ in domeniul multiculturalitatii, promovarea de parteneriate intre institutii, ONG, in toate domeniile, organizarea de evenimente cu caracter multicultural, valorificarea potentialului multicultural al orasului sub forma turismului cultural, constientizarea problematicii romilor ca o componenta a spatiului multicultural si angajarea unui expert de etnie roma la Primarie.