Curtea Constitutionala a anuntat ca a respins solicitarile depuse de partidele opozitiei impotriva proiectului de lege al pensiilor. Proiectul a ajuns acum la presedintele Basescu, pentru promulgare. Acesta are prerogativa de a trimite legea spre reexaminare parlamentului, iar opozitia ii cere ultimativ sa faca asta pe motiv ca legea a fost adoptata fraudulos. Altfel vor initia procedura de suspendare.

In aceasta forma, cererea opozitiei este lipsita de noima. Presedintele are dreptul de a trimite textul de lege inapoi parlamentului pentru a fi modificat, intr-un fel sau altul. Nu poate cere reluarea procedurii legislative, caci reexaminarea este doar o parte a acestei proceduri stabilite ca atare de Constitutie. Lucrurile devin poate mai clare daca urmarim traseul formal. Formal vorbind, presedintele poate foarte bine sa solicite parlamentului reexaminarea legii scriind in motivatie ca nu este de acord cu modul in care a fost adoptata. Procedura e identica la ambele camere, conteaza insa votul celei decizionale. Conform regulamentului, cererea ajunge la comisia de fond care a dezbatut proiectul initial. Aceasta face un raport asupra cererii de reexaminare, care va contine - eventual - modificarile textului de lege in conformitate cu cererile presedintelui. Nu este admisa orice alt fel de modificare, conform unei decizii a Curtii Constitutionale. Or, in cazul acesta, comisia nu va putea face niciun fel de modificare pentru ca cererea de reexaminare nu vizeaza fondul. Plenul se pronunta apoi asupra raportului Comisiei, daca il adopta opereaza modificarile, daca il respinge trimite legea spre promulgare in forma adoptata initial. In cazul acesta, votul plenului ar fi irelevant, de vreme ce ar avea acelasi efect.

Acestea fiind spuse, dl Basescu poate cere reexaminarea pe chestiuni de fond, la fel cum opozitia poate sa initieze procedura de suspendare oricare ar fi decizia presedintelui.

Comenteaza pe Inventarul Stricaciunilor Politice.