Captain Planet, orele de religie si rosiile care nu au atins vreodata pamantul

Controversa europeana: Avem nevoie de rosiile cu gust de apa?

de Magor Csibi     HotNews.ro
Luni, 4 februarie 2008, 21:27 Actualitate | Opinii


Magor Csibi
Foto: Hotnews
Acum cateva zile, lucrand la un raport in comisia mea, am remarcat urmatoarea fraza: „ne exprimam regretul ca Executivul European a ratat ocazia de a rezolva problema importurilor de mancare si mancare pentru animale, care nu corespund standardelor UE”. Aceasta propozitie m-a pus pe ganduri si m-a facut sa ma intreb care este standardul UE in agricultura si daca acest standard serveste oare, cu adevarat, interesele consumatorilor.

Prima mea legatura cu protectia mediului s-a produs in copilarie, dar numai datorita faptului ca eram un impatimit al desenelor animate, iar singurul post de atunci, TVR-ul, transmitea, in fiecare seara, „Captain Planet”. Probabil ca acest erou este deja depasit de eroii din desenele de azi.

Dar, pentru mine, a ramas unul dintre personajele cele mai indragite si imi aduc aminte, chiar si acum, multe dintre sfaturile despre protectia mediului inconjurator promovate de aceste desene animate. Ca sa-l chemi la viata pe eroul principal, era nevoie de cele cinci elemente, care in natura creeaza si sting viata: pamantul, apa, focul, cerul si, nu in ultimul rand, dragostea.

Pe de alta parte, imi mai aduc aminte din copilarie, cand, la orele de religie, preotul ne spunea o predica despre taranul care, incercand sa aiba o recolta bogata, ii cere lui Dumnezeu puterea de a controla vremea. Ca urmare, tot anul are ploi abundente, soare din belsug, dar, cand ajunge sa culeaga recolta, observa cu surprindere ca spicurile sunt goale. Drept explicatie, Atotputernicul ii spune harnicului agricultor ca a uitat vantul, care mangaie si polenizeaza spicele. Mai mult, divinitatea il avertizeaza ca oricat de simpla pare la prima vedere, natura este un organism complex, imposibil de controlat de oameni.

V-am amintit de aceste doua exemple pentru ca, pana acum catva timp, mi se parea de-a dreptul inimaginabil sa putem creste plante fara apa, fara pamant, fara soare si fara vant. Dar se pare ca am reusit sa inventam chiar si acest lucru. Dar oare viata noastra a devenit instantaneu mai usoara si mai roza?. Sau suntem martorii unui revers al medaliei?

Am citit acum cateva zile o relatare despre vizita colegului si prietenului meu din PE, Peter Olajos, intr-o ferma care respecta standardele UE. Curios fiind, Olajos a ales o ferma dintr-o zona cu pamant fertil de secole, care corespunde standardelor si rezista competitiei de pe piata europeana. Numai ca amicul meu a ramas foarte surprins sa gaseasca o ferma care arata, mai degraba, ca o fabrica.

Mai mult, plantele nu intrau in contact nici cu pamantul, nici cu apa, nici cu soarele si nici cu vantul. Toata productia se decurgea „civilizat” si controlat. Se poate controla culoarea si forma rosiilor prin calculator, de unde poti seta, de altfel, cum sa arate si cat de rezistente sa fie legumele. La vanzare, cele mai importante caracteristici, atat pentru producator, dar si pentru supermarketul care cumpara, sunt forma, culoarea si lungimea perioadei cat planta rezista pe raft, toate celelalte caracteristici fiind secundare.

Sunt un consumator care nu este interesat in mod deosebit de forma, culoarea, sau nici macar rezistenta produsului la timp. Ma intereseaza, mai degraba, pretul si, in mod special, gustul produsului. Pe langa aceste doua lucruri, incerc sa fiu atent ca produsul sa aiba un impact bun asupra sanatatii mele. Asa ca, de obicei, incerc sa cumpar produse naturale, chiar daca acest lucru devine din ce in ce mai greu de realizat.

Oare viitorul nostru inseamna sa uitam notiunea de „natural” si sa o inlocuim cu cea de „bio” sau cea de „organic”? Oare este in beneficiul nostru sa acceptam si sa ne obisnuim ca toate produsele sa fie din ce in ce mai artificiale, iar cei care cumpara alimente numai din magazinele bio sa fie considerati niste ciudati de restul societatii?

Probabil ca aceste intrebari inca par indepartate de noi. Zambim, pentru ca stim ca nu avem o agricultura performanta, dar macar e „bio” si inca se mai gasesc pe rafturile magazinelor noastre produse naturale. Dar, la aceste intrebari, trebuie sa gasim urgent raspunsuri, pentru ca schimbarile se produc rapid chiar si fara sa le observam. Iar, daca se produc, ne va fi cel putin straniu ca produsele noastre sa mai aiba gust sau ceva cu adevarat hranitor in ele. Deja, in Olanda a crescut o generatie de consumatori care nu stiu ca rosiile pot avea si gust si nu trebuie sa fie neaparat numai niste „wasserbomben” (bombe de apa).

Ca intodeauna, si in acest caz, raspunsul la aceste intrebari este la indemana noastra. Putem sa fim activi, in conformitate cu optiunea noastra pentru viitor, sau putem sa ramanem inactivi. Dar pasivitatea are un pret de cele mai multe ori, pentru ca aceste schimbari prind radacini mai ales in mediile inactive, unde totul este acceptat fara impotrivire, fara dezbateri. Trebuie sa stim ca, odata petrecute schimbarile, este foarte greu sa ne intoarcem. Si Stern, in raportul lui faimos despre incalzirea globala, a zis ca uneori pierdem mult mai mult daca decidem sa nu facem nimic.

Insa, in ciuda tuturor elementelor negative, noi trebuie sa continuam sa credem in UE. Am fi absurzi daca am presupune ca o constructie internationala de marimea Uniunii poate functiona fara greseli. Frumusetea constructiei consta exact in faptul ca Uniunea incerca sa construiasca un viitor real intr-un mod argumentat, contructiv si bazat pe compromis, dar acceptand intodeauna critica, reformele si schimbarile, in conformitate cu asteptarile cetatenilor europeni.

Dar, ca sa si fim auziti de UE ca simpli cetateni, totul depinde numai de noi. De noi depinde sa avem o Europa in care consumatorul stie exact ce consuma, in care agricultorul nu este limitat de tot felul de standarde birocratice (cateodata absurde) sau in care producatorii si furnizorii se gandesc si la beneficiul consumatorilor si nu numai la profit. Trebuie sa ne implicam in procesul de luare a acestor decizii, pentru ca doar actiunile si parerile noastre vor structura viitorul nostru pe termen mediu si indepartat.

Deci? Ce viitor ne dorim?

Magor Csibi este europarlamentar din partea PNL. In virsta de 27 de ani, este cel mai tanar membru al Parlamentului European. Ocupa functia de vice-presedinte al Comisiei pentru Mediu, Sanatate Publica si Siguranta Alimentara din PE.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















8797 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    Rosia ca bibelou (Luni, 4 februarie 2008, 22:35)

    Vlad [anonim]

    Mi-aduc aminte de Mircea Dinescu, care cu breo 15 ani in urma povestea la TVR despre rosiile olandeze, pe care poti sale tii ca bibelou pe televizor, ca nu se strica niciodata. Credeam ca, gura-mare cum il stiam, Dinescu fabuleaza. Uite ca acum am ajuns sa cumpar, citeodata, astfel de mizerii
    • 0 (0 voturi)    
      Dinescu (Luni, 4 februarie 2008, 23:03)

      Oli [anonim] i-a raspuns lui Vlad

      Dinescu folosea expresia: "Cresc ca proastele! Le picura apa la radacina si cresc ca proastele..."

      Desi nu am o gradina foarte mare ci mai degraba doar un strat cu flori in fiecare an pun sau rosii sau ardei sau capsuni. Copii mei TREBUIE sa invete de unde vin si cum cresc plantele in natura.
    • 0 (0 voturi)    
      Fructe din UE... (Miercuri, 6 februarie 2008, 21:34)

      silvia h [utilizator] i-a raspuns lui Vlad

      Am cumparat mere, mari, frumoase, cu un aspect deosebit... dar cu gust de peste... Erau din Olanda! Imi pare rau, dar nu le-am tinut in casa ca bibelouri. Riscam sa-mi imbib hainele cu miros de peste.
      Vara trecuta am cumparat zarzare. Cam palide, dar zarzare. Acasa am muscat dintr-una. Nu avea gust, aroma, miros de fructa pe care o stim noi. Le-am tinut afara, pe balcon, din iunie pana in iulie, mai mult de doua saptamani, si au ramas intacte, exact ca-n ziua cand le-am cumparat.
      Imi doresc sa nu ma mai pacalesc. Si voua la fel!
  • 0 (0 voturi)    
    SUPER (Luni, 4 februarie 2008, 22:41)

    Octavian [anonim]

    Felicitari, foarte frumos scris, foarte interesanta si importante observatiile...
    La sfarsit poate exista un mic derapaj utopic.
  • 0 (0 voturi)    
    bombele de apa (Luni, 4 februarie 2008, 22:45)

    Sebastian [anonim]

    Aici in Finlanda rosiile de supermarket n-au niciun gust. Bine, sunt de import, dar cele finlandeze costa vreo 4 euro kilul. De fiecare data cand ma duc in Romania mananc cat mai multe rosii, doar ca sa nu uit gustul lor adevarat...
  • 0 (0 voturi)    
    Problema e neglijata de prea multi (Luni, 4 februarie 2008, 23:00)

    drJohn [anonim]

    O rosie naturala nu poate ajunge pe rafturile unui supermarket din simplul motiv ca logistica aducerii acestei rosii dureaza prea mult.

    O rosie naturala poate fi gasita la bacania de la colt daca proprietarul a dat fugutza la ora 5 dimineata intr-un sat din imprejurimi si s-a aprovizionat corespunzator. Deocamdata modelul asta abia daca in tarile din vest daca functioneaza, micii intreprinzatori sunt sufocati chiar si acolo de presiunea preturilor supermarketurilor.

    Alta idee ar fi ca multi vestici - mai ales copii- nu prea mai stiu ce gust are o rosie adevarata si sunt obisnuiti cu mutantii care ii consuma in mod curent.

    Ar fi interesanta o eticheta care da un factor de deviere de la produsul natural. Gen 8 e mutant curat dar 2 e acceptabil. Poate 8-urile nu s-ar mai vinde ;)

    Parerea mea este ca trebuie eliminata mentalitatea plimbarii marfii dintr-un colt in altul al continentului, si la nivel de logistica a supermarketului si la nivelul consumatorului.

    Daca oamenii ar fi invatati sa strambe din nas la castravetii din cutare tzara si sa prefere produsele locale atunci am castiga mult mai mult. Fireste , sunt interese mari in spate care nu o sa accepte usor lucrurile aceastea. Poate cand se termina petrolul iar transporturile fiind foarte scumpe va renta sa cumperi "locale".
    • 0 (0 voturi)    
      ce spui este corect dar nu mai tine (Marţi, 5 februarie 2008, 10:37)

      Lucian* [utilizator] i-a raspuns lui drJohn

      ce propui este de bun simt si are logica dar super comerciantii vor spune ca esti un extremist antiglobalizare.
      Si eu prefer rosiile de la tarani.
      • 0 (0 voturi)    
        pai da (Marţi, 5 februarie 2008, 11:41)

        ion pop [anonim] i-a raspuns lui Lucian*

        da, SUNT anti globalizarea asta care a adus popoare intregi in pragul schizofreniei, a omorat traditii si a imbolnavit in general cam tot ce a atins.
  • 0 (0 voturi)    
    Din proprie experienta (Luni, 4 februarie 2008, 23:00)

    Vassy [anonim]

    Si produsele bio pot fi fara gus, crescute in mod artificial. Produsele, pentru a se incadra in categoria BIO sunt controlate doar chimic. Nu le controleaza nimeni ce gust au. Asa ca, uneori, BIO nu inseamna neaparat bun.
  • -1 (1 vot)    
    asta e europarlamentar? (Luni, 4 februarie 2008, 23:13)

    ghita [anonim]

    Stimate dle Magor Csibi, am ramas uimit ca un europarlamentar trage catre o agricultura bazata pe carul cu boi si prasitul la sapa. Dumneata ai tras vreodata la sapa? Dumneata ai avut un venit anual doar din ce-ai prasit la mana? Nu-ti doresc sa ai parte!

    Stimate europarlamentar, te-ai uitat prea mult la Captain Planet si se vede. Dovada ca spui asemenea bazaconii : 'Se poate controla culoarea si forma rosiilor prin calculator, de unde poti seta, de altfel, cum sa arate si cat de rezistente sa fie legumele.' Aceeasi parere o au si babele despre calculatoare.

    Evident ca rosiile nu au cine stie ce gust cand sunt in afara sezonului. Sa mananci rosii in februarie e fudulie. Ia manaca matale in iulie,august, septembrie. Acuma se mananca portocale si mere, ca astea sunt de sezon.

    Hai spor la prasit, europarlamentarule!
    • 0 (0 voturi)    
      gresesti, Ghita ! (Marţi, 5 februarie 2008, 8:27)

      Gea [anonim] i-a raspuns lui ghita

      Da, asta e un europarlamentar care intr-adevar se ocupa de probleme de mediu ! Ne-ar trebui mai multi ca el. Nu numai industrializarea agriculturii si castigul mare (al producatorilor si mai ales al intermediarilor) ar trebui sa fie singura alternativa pentru agricultura romaneasca. Poporul roman e unul traditional rural, avem pamant bun, soiuri gustoase si de calitate. Aici ar trebui sa fie unul din marile atuuri romanesti in UE. Ar trebui, daca politicienii si organele administrative locale si-ar face datoria si ar sustine si organiza ramura importanta de activitate. Ei prefera insa sa privilegieze importul, care aduce bani cu lopata, dar ucide economic pe micii producatori si cu ei, mancarea naturala si gustoasa din farfuria fiecaruia dintre noi. In Occident, Ghita, numai cei avuti isi mai permit sa manance rosii adevarate.
    • 0 (0 voturi)    
      ghita, ghita... (Marţi, 5 februarie 2008, 8:43)

      luci [anonim] i-a raspuns lui ghita

      mai ghita draga, este un articol scris foarte frumos si din pacate plin de adevar...
      daca tu obtii venitul anual din prasitul la mana, ceea ce nu este nici o rusine la urma urmei, nu inseamna ca ceilalti nu trebuie sa fie preocupati de aceasta problema...mai ales ca debitezi numai prostii...
      de altfel si numele este destul de sugestiv, mai draga ghita!
    • 0 (0 voturi)    
      Mai ghita (Marţi, 5 februarie 2008, 10:26)

      Dan [anonim] i-a raspuns lui ghita

      Esti cumva angajat al unui supermarket? ca prea le faci propaganda ...
      Tu cred ca nu stii ca in ziua de azi ORICE se face prin calculator ...
      Cat despre prasit ... cred ca acolo ti-ar fi locul TAU
  • 0 (0 voturi)    
    rosii cu gust de apa (Luni, 4 februarie 2008, 23:45)

    grecu [anonim]

    oameni buni eu cred ca nu va obliga nimeni sa dati banii pe gunoaiele Europei luati o rosie o gustati bsi daca are gust de apa nu cumparati,de fapt gust de apa au majoritatea legumelor din UE,eu nu dau banii pe asa ceva mai bine beau un pahar de apa gratis si curat de la chiuveta.Asa conducatori avem ,pamantul Romaniei e de departe cel mai bun fata de cel din multe tari din UE ,dar avand mafioti la guvernare si parlament ,pamantul sta paragina si mafia aduce gunoaie si le si mai vand la fraierime. EMBARGOU FRATILOR ,nu mai cumparati mizeriile Europei.
  • 0 (0 voturi)    
    "misto coliva, nasol moment" (Marţi, 5 februarie 2008, 0:20)

    eko [anonim]

    in 2 luni, din primul salariu imi cumpar niste pamant la tara.."sa fie", desi nu am mijloacele si timpul necesar prelucrarii (cultivarii.. etc)
  • 0 (0 voturi)    
    Penibil (Marţi, 5 februarie 2008, 0:58)

    sile [anonim]

    "Sunt un consumator care nu este interesat in mod deosebit de forma, culoarea, sau nici macar rezistenta produsului la timp."
    Sigur ca da, tu preferi rosiile galbene si care tin maxim doua zile, sunt convins.

    "Pe langa aceste doua lucruri, incerc sa fiu atent ca produsul sa aiba un impact bun asupra sanatatii mele."
    Si probabil habar n-ai ca taranul, ca sa ajunga primul la piata, toarna ingrasamantul cu galeata ca sa i se coaca lui rosiile mai intai. Dar mananci "bio".

    Uite de asta sunt tentat sa cred mai degraba argumentele producatorilor: macar au o logica. Pe cand tot ce citesc contra sunt doar peroratii.
    • 0 (0 voturi)    
      Mai bine taci si lasi o impresie decat sa o confir (Marţi, 5 februarie 2008, 9:07)

      Rosiorul [anonim] i-a raspuns lui sile

      Ingrasamantul (mai ales azotatul, care e in cea mai mare proportie in ing. chimice) LUNGESTE perioada de vegetatie. Adica pe intelesul tuturor, plantele se maturizeazamai tarziu.
  • 0 (0 voturi)    
    Si ce mai conteaza o rosie (Marţi, 5 februarie 2008, 4:01)

    ILIE GANT [anonim]

    Absurd ca ai consuma o rosie pe zi (nu ai bani si daca ai maninci tot dalea) ce mai conteaza cind sint atitea altele care din Finlanda, USA, Rusia, Franta, Italia, DAR MAI ALES CELE DIN ISRAEL contin atitea altele incit (VORBA MULTA SARACIA OMULUI). Deci maninca si stai linistit caci SECOND HAND SMOCKED sau ORGANIC sau DUTY FREE sint povesti pentru TIMPITI si sint destui din pacate.
    • 0 (0 voturi)    
      unul dintre ei esti tu... (Marţi, 5 februarie 2008, 8:50)

      luci [anonim] i-a raspuns lui ILIE GANT

      probabil faci parte din generatia de mutanti care habar nu au de gustul unui produs natural...
      interesele sunt prea mari pentru a se lua o hotarare de stopare a acestor produse, dar macar sa fie etichetate corect...
      • 0 (0 voturi)    
        gandire de mort (Marţi, 5 februarie 2008, 11:45)

        ion pop [anonim] i-a raspuns lui luci

        interese ? ale cui sunt interesele ? ale poporului roman, german, francez olandez ? Bine spunea A. Einstein "Singura forma de guvernare care poate continua evolutia naturala e socialismul"
  • 0 (2 voturi)    
    Compunere de epigon (Marţi, 5 februarie 2008, 5:52)

    moshu49 [utilizator]

    Pentru babe si copii. Articol demn de gazeta de perete sau de prezentat la scolile de varã-iarnã ale tinerilor politicieni dâmboviteni.
    Se vede cã "Manneken Pis" poate duce si la o inspiratie de "piswasser".
    Alt animal politic atît de tînãr si lipsit de originalitate, cu acelasi "trebuie" si retorica politichiei unor predecesori cu limbã de lemn si picioare de lut.
    Pãcat de tineretea si scolile lui! Si de viitorul nostru!
    • -1 (1 vot)    
      moshule spui doar cuvinte (Marţi, 5 februarie 2008, 10:22)

      bogdan [anonim] i-a raspuns lui moshu49

      moshu49 tu stii ce ai scris acolo? Nimic. Ce ai vrut sa spui? Este ceva neadevarat? Probabil ca da, pentru tine este normal sa nu te revolti, sa taci si sa inghiti ca asa se proceda odinioara (nu critic regimul dar oamenii da). Original in felul tau, cum crezi tu, vorbele astea le auzeam mai acum ceva timp la tata despre cei care se trezesc vorbind discutii, adica despre cei ca tine. Poate chiar tu esti, daca nu cu picioare de lut atunci cu siguranta cu limba de lemn care a facut retorica politica si a comentat crizele doar pe la chermeze cu prietenii iar acum vrea sa para inteleptul generatiei trecute.
      Ar fi pacat sa nu ne revoltam inainte de faptul in sine. In franta agricultorii au dus o lupta crancena pentru reintroducerea semintelor de legume care nu sunt mutate genteic care nu "cresc ca proastele". La noi inca nu s-a pus problema dar este in curs, tacit, fara ca noi sa prindem macar un fir. Interesele sunt foarte clare (din punctul meu de vedere): odata partea financiara... importuri de legume crescute oriunde in afara de romania, adica noi piata pentru restul. In al doilea rand trebuiesc privite aspecte care au o importanta din ce in ce mai mare: populatia in continua crestere are nevoie de tot mai multa hrana. Pamatul nu face fata acestei cereri tot mai mari si atunci "trebuie" sa se cultive cat mai multe legume modificate genetic.
      Suntem o tara cu aceleasi pamanturi (aproape... desi se defriseaza in stil barbar si se renunta la spatii verzi in favoarea marilor industrii si al marilor interese) si aceeasi populatie. De ce nu se sustine economia Romaneasca? Agricultura nu inseamna sapa pentru ca exista utilaje in schimb manipularea este mult mai mare.
      Deci draga moshule intra in dezbateri atunci cand ai argumente si nu doar cuvinte. Retoric... intelegi?
  • 0 (0 voturi)    
    Rosiile adevarate le gasiti numai in curte (Marţi, 5 februarie 2008, 7:14)

    piramidon [anonim]

    Credeti ca rosiile cultivate in RO au gust? Nici macar la tarani nu mai exista rosiile pe care le gaseai acum mai multi ani.
    Eu locuiesc in US si am o sera de rosii hydroponice probabil ca la ele se refera domnul Csibi, vreau sa spun ca rosiile astea au cel mai apropiat gust de cele "adevarate".
    Am fost in Olanda de citeva ori la diferite companii care aveau sere de rosii ca sa ma initiez si eu, si m-am decis sa construiesc acum 10 ani o sera 40 x 100m.
    Multa lume nu stie ce e aia hydroponic si din aceasta cauza ei cred ca rosiile sint pline cu apa ca nu cresc in pamint.
    Radaciinile in loc sa fie in pamint sint puse in niste bobite care de fapt e piatra vulcanica, asta din cauza ca pamintul are viermi, larve, si boli care poate ataca planta de rosie, iar in felul asta nu mai e nevoie sa stropesti planta cu tot felul de chimicale. Apa este amestecata cu nutrienti cum ar fi potasiu, calciu, magneziu, carbon, etc. de care planta are nevoie si de obicei le gaseste in pamint.
    Astea sunt cele mai apropiate ca gust de rosiile de altadata, cind le ducem in NY se face coada de fiecare data si toti sunt uimiti ce rosii bune avem, cam in 4 ore vindem peste 3000 Kg.
    Si cred ca domnul Csibi despre aceste rosii vorbeste, insa nu spune nimic de cum se cresc in Romania.
    • 0 (0 voturi)    
      nu uita un lucru (Marţi, 5 februarie 2008, 9:25)

      luci [anonim] i-a raspuns lui piramidon

      pamantul ala de care vorbesti tu, ne hraneste de mii de ani... a, si inca ceva, acolo te duci si tu...
    • 0 (0 voturi)    
      M-ar interesa cultura rosiilor hydroponice (Marţi, 12 februarie 2008, 22:36)

      Marian [anonim] i-a raspuns lui piramidon

      m-ar interesa si pe mine cultura rosiilor hydroponice. Crezi ca ai putea sa ma ajuti? Te rog contacteaza-ma la ID-ul marian1v@yahoo.com
  • 0 (0 voturi)    
    simplist si polemic (Marţi, 5 februarie 2008, 8:14)

    Stoewer [anonim]

    Iubitul nostru parlamentar vede lucrurile prea simplu, iar pentru a-si economisi banutzii (nu prea putini) castigati ca europarlamentar, cumpara de unde e mai ieftin. In Vest, ca peste tot, exista marfa mai proasta (care e ieftina) si marfa mai buna (care e scumpa). Evident ca la Lidl gasesti rosii olandeze la 1 Euro kilogramul dar poti merge si la piata sau la "Feinkost-Laden" unde pori cumpara rosii adevarate (evident, in perioada sezonului) dar la preturi cel putin triple. Daca esti istet poti merge cu juma de ora inaintea inchiderii pietei si cumperi marfa excelenta la preturi modice.

    Te poti duce in weekend in satele din jur la cumparat legume si fructe, nu te opreste nimeni.

    Daca vrei marfa buna, nu te opreste nimeni sa o cumperi. Dar, evident, te costa mai mult. Iar romanul nostru se zgarceste.
    • 0 (0 voturi)    
      ceva concret? (Marţi, 5 februarie 2008, 10:24)

      bogdan [anonim] i-a raspuns lui Stoewer

      era vorba de ce ar trebui sa ne ferim in Romania cat timp mai avem cum si atata timp cat avem cu ce... Bine ca esti tu destept!
  • +1 (1 vot)    
    Ce comentati voi? (Marţi, 5 februarie 2008, 8:30)

    mititelu [anonim]

    Voi comentati parca n-ati fi citit articolul. Vreti sa va bagati in seama, sau pur si simplu vreti sa mai atacati inca un om? Mie mi-a placut, macar cineva vorbeste de probleme adevarate.
    • 0 (0 voturi)    
      corect (Marţi, 5 februarie 2008, 10:26)

      bogdan [anonim] i-a raspuns lui mititelu

      Iti dau dreptate. Se trezesc comentand pe langa subiect. Dar stii tu... e ami usor sa distrugi un atom decat o prejudecata.
  • 0 (0 voturi)    
    ... (Marţi, 5 februarie 2008, 8:39)

    Eclesiastul [anonim]

    Foarte frumos scris. PNL-ul are nevoie de multi astfel de oameni.
    • 0 (0 voturi)    
      Iar politica!!! (Marţi, 19 decembrie 2017, 15:16)

      Zlokolica Anka Aleksandar [anonim] i-a raspuns lui Eclesiastul

      Nu stiu de unde pana la unde, cand se discuta despre ceva, voi Romani ajungeti la "politica".
      Eu vreau sa stiu de ce numai exista rosii de altadata.
      Si daca se poate face ceva in privinta asta. Si vreau sa stiu de ce rosii din supermarketurile miros si au gust de peste si daca substanta folosita in productia acestora este periculoasa ptr. sanatate!!!
  • 0 (0 voturi)    
    articol bun, care trebuie sa ne dea de gandit (Marţi, 5 februarie 2008, 8:45)

    Gh [anonim]

    Ar trebui sa ne gandim serios la problema supusa discutiei prin acest articol.
    In agricultura "bio" Romania ar avea o mare sansa .... daca politicienii si guvernantii si-ar da nitel interes pentru tara. Ca taranii pun ingrasaminte cu galeata, ca sa fie primii pe piata, nu e bine, dar asta s-ar putea reglementa printr-un control serios. Nu asta e problema. Dupa minre e grav ceea ce se intampla cu alimentatia noastra. Imi amintesc de povestea cu "vaca nebuna" : in Franta, unde mai bine de jumatate din suprafata tarii e in pârloaga (proprietarii sunt despagubiti de UE sa NU cultive), vacile, devenite "carnivore" erau hranite cu un amestec in care intra cenusa de oase de cadavre ... Absurd ! Alt mic detaliu : de cativa ani, legumele obtinute prin metode industriale sunt toate mai mult sau mai putin dulci (chiar si fasolea, dovlecelul, varza). Prima iluzie de gust e agreabila, dar apoi iti dai seama ca toate legumele seamana si te sumti ca si cum ai manca acelas lucru. Ma gandesc la bietii diabetici care nu au atatia bani sa se hraneasca bio .... ma gandesc si la ceilalti consumatori care acumuleaza in prostie zahar , fara sa-l fi cerut. Senzatia e ca producatorii, din dorinta nebuna de castig rapid si consistent se joaca cu noi. Noi suntem buni numai sa consumam si mai ales sa platim. Nu, rosia de curte, branza de la stâna, nu trebuie sa dispara ! Primii pagubiti suntem noi si copiii nostri, mai ales !
  • 0 (0 voturi)    
    politic (Marţi, 5 februarie 2008, 8:58)

    flo [anonim]

    sunt sigur ca daca era semnat de altcineva, acest articol nu avea comentarii atit de inversunate! dar, cum e vorba de un penelist, tot taranul lasa prasitul si pune internetul la treaba!
  • 0 (0 voturi)    
    Alergii (Marţi, 5 februarie 2008, 9:06)

    Razvan [anonim]

    Voi v-ati gandit vreodata ca modul asta de viata si alimentatia pe care o ducem ne a dus la o Europa in care 3 din 10 oameni sufera de alergie? 5 din 10 oameni sunt supraponderati sau obezi? Sa nu vorbim de cancer sau de intoleranta la anumite substante. Nu cred ca este o legatura intre mancarurile modificate genetic, artificiale si intre noile boli. Cred ca este doar o coincidenta. Nu?
  • +1 (1 vot)    
    Consumatorii trebuie sa fie educati (Marţi, 5 februarie 2008, 9:38)

    Alexandru [anonim]

    Locuiesc in Lituania, una din micila tari baltice. Aici agricultura locala sta mult mai prost decat la noi, nu prea e soare, pamantul e nisipos, etc. Si in plus oamenii s-au invatat sa cumpere doar de la supermarket, iar piata (aceea traditionala si numita de unii murdara) aproape ca e disparut. Nu mai exista optiunea de a alege ceva gustos, si nici macar nu gasesti legume traditionale precum leustean, pastarnac.. In schimb e plin de rosii de spania, salate artificiale, etc. Mi-e dor de forfota din pietele romanesti, unde ai de ales intre zeci de vanzatori cu produse din gradinile lor (chiar daca pun mai mult azotat). In concluzie, nu lasati sa moara pietele noastre, toti vom regreta. Cumparati de la tarani cu mainile negre si muncite, si multumiti-le cu voce tare!
  • 0 (0 voturi)    
    bravo (Marţi, 5 februarie 2008, 9:43)

    roxana [anonim]

    un articol excelent. ai atins un punc esential pe care multi il ignora. o sa devenim niste monstruleti hraniti artificial. niste bolnavi. niste deformati. ma intreb cat mai are de gand planeta sa ne suporte. suntem niste paratiti totusi. iar problemele extreme cer solutii extreme. asta sa nu uitati niciodata
    • 0 (0 voturi)    
      salvati taranii! (Marţi, 5 februarie 2008, 10:06)

      ana [anonim] i-a raspuns lui roxana

      bravo pentru acest articol!Si imi dorec din tot sufletul sa fie macar un inceput dintr-un razboi mediatic cu privire la toate chimicalele pe care ni le baga globalizarea pe gat!Voi nu vedeti ca oameni de 30 de ani se imbolnavesc de cancer?voi nu vedeti cat de bolnavi sunt oameni care nici macar nu au trait jumatate de viata?oare de ce?Mama mea spunea,generatia noastra nu era asa de bolnava...oare de ce?pentru ca mancau sanatos...
      In tara noastra mancarea sanatoasa era ceva normal,nu un lux...Asta era lucru cel mai important pe care trbuia sa-l pastram!Trebuia sa fie incurajati taranii sa produca in continuare !Dar au intrat pe piata tot felul de alimente cu multe chimicale si chiar prea multe chimicale pe care taranii nostrii nu stiu in ce cantitati sa le foloseasca....uneori ma gandesc ca poate e periculos sa cumperi chiar si de la taranii care au mai ramas!Nu e vorba sa traga la jug,sau sa dea cu sapa toata ziua,exista masinarii care pot face asta,dar sa fie aajutati si informati...pentru ca globalizarea asta ne omoara...lent.Sigur,mai e si stresul mult prea mare....dar poate cu o hrana normala...ar fi mai bine.
      • 0 (0 voturi)    
        bravo pentru articol, bravo si tie, Ana ! (Marţi, 5 februarie 2008, 18:38)

        alta Ana [anonim] i-a raspuns lui ana

        Sunt intru totul de acord cu tine, Ana .
        Personalitatile politice si cele din administratie ar trebui sa se dedice si sa-si faca o datorie de onoare din lupta pentru salvarea agriculturii si a micilor fermieri ;Romania ar avea toate conditiile de dezvoltare in aceasta directie si toti am avea de castigat, noi si generatiile de dupa noi. Lipseste in primul rand voita politica si un pic de simt moral al factorilor de raspundere. Din pacate romanii au votat sa fie reprezentati de persoane care nu iubesc Romania ci in exclusivitate banul.
    • 0 (0 voturi)    
      bravo??? (Marţi, 5 februarie 2008, 10:08)

      NERD [anonim] i-a raspuns lui roxana

      Nu inteleg ce e excelent la articol. Cum spunea cineva mai sus, suna a compunere de clasa aIVa. E adevarat ca problema in sine e importanta, dar nu vad o propunere de solutii din partea europarlamentarului. Adica asa, putem sa tot ridicam probleme.
      Captain Planet??? :))))) C'mon!
      • 0 (0 voturi)    
        Nu vezi... (Marţi, 5 februarie 2008, 10:39)

        roman [anonim] i-a raspuns lui NERD

        Nu vezi ce e excelent?
        Pai, exact cum spui tu, problema in sine este importanta. Excelenta vine din tratarea uneia din cele mai spinoase probleme cu care se confrunta omenirea.
        Dar poate ca faptul ca este scrisa de un europarlamentar PNL te deranjeaza asa cum se pare ca i-a deranjat si pe altii de au postat inaintea ta.
        Poate ca pare de clasa a IV-a pentru ca a fost scris in asa fel incat sa priceapa toata lumea, nu doar cei mai docti.
  • 0 (0 voturi)    
    articol foarte bun, la obiect! (Marţi, 5 februarie 2008, 9:47)

    amid amaru [anonim]

    Asa este, producatorul si comerciantul stabilesc caracteristicile produsului conform propriilor interese, iar consumatorul nu prea are de ales. Este in natura umana sa fii atras de forma si culoare, dai banu, iei marfa, si cand sa apreciezi si gustul este deja prea tarziu, nu-i mai intereseaza pe primii doi, care si-au luat deja banii. Eu (vechi consumator pasionat de rosii cu branza) cand vad rosii perfecte in raft simt ca ceva nu este in regula cu gustul, dinainte de a cumpara. Trebuie sa caut foarte mult prin piata pana gasesc o babuta stinghera cu cateva rosii de care stiu eu ca sunt bune, si sincer, nu ma uit la pret. Am fost vara trecuta la cineva apropiat la tara si era mandru de rosiile din gradina, frumoase, multe, dar cu gust cam de supermarchet. Mi-a explicat ca a facut rost foarte convenabil de rasaduri si sunt foarte bune. Intr-un colt de gradina am vazut cateva plante cu rosii "clasice" dupa al caror gust sunt innebunit, si mi-a explicat jenat ca au crescut din gunoi cu rosii stricate pe care le semanase anii trecuti, dar la care acum a renuntat.
  • 0 (0 voturi)    
    Frumos Articol (Marţi, 5 februarie 2008, 9:50)

    Biro Sandor [anonim]

    Bravo Magi, frumos articol, te pune pe ganduri. Succes in PE.
  • 0 (0 voturi)    
    sper sa gandeasca la fel in mijlocul intereselo UE (Marţi, 5 februarie 2008, 11:01)

    VasileF [anonim]

    cum spunea si autorul articolului: macar sa stim ce consumam...
    daca-s modificate genetic, originea produselor, etc.
    tot e bine cat timp mai gasesc in piata mere, rosii sau alte vegetale ba mai zbarcite ba mai patate...
    sunt mai ieftine si stiu ca nu-s pline de chimicale.
    dar parca tot mai putine sunt din acestea iar cele "perfecte" le iau locul.
  • 0 (0 voturi)    
    "... cu asteptarile cetatenilor europeni." (Marţi, 5 februarie 2008, 11:15)

    silviu [anonim]

    "Uniunea incerca sa construiasca un viitor real ... in conformitate cu asteptarile cetatenilor europeni."

    De aceea cand cetatenii europeni decid intr-un fel prin votul lor direct (ex. referendum pt constitutie), Uniunea decide sa nu mai apeleze la votul lor si sa *construiasca* viitorul europenilor scurtcircuitandu-i, apeland la parlamentele tarilor pentru o decizie.
  • 0 (0 voturi)    
    raspunsul (Marţi, 5 februarie 2008, 11:23)

    raspunsul [anonim]

    Raspunsul la aceasta problema, si la multe altele este sa avem o societate civila inchegata si puternica: organizatii nonguvernamentale, in care sa activam. Noi, acestia care ne exprimam aici, si altii ca noi, pentru a ne proteja si promova interesele noastre si pe ale copiilor nostri.
    Raspunsul nu poate fi nici o solutie per5sonala, individuala, de genul " daca nu-ti place, cumpara de la tarani, ca nu te opreste nimeni", nici sa ne balacarim intre noi, pe principiul " eu sunt mai destept ca tine".
    Ce nu avem noi, romanii, este un efort coerent, adica sa stim ce vrem sa obtinem, si sa luptam pentru asta. dra trebuie sa ne deranjam, sa punem osul, nu sa asteptam sa ne rezole altii problemele ( cam cumplite, de altfel ), si noi sa stam la bere si la televizor, injurandu-i pe altii.
  • 0 (0 voturi)    
    Propuneri ? (Marţi, 5 februarie 2008, 11:36)

    Horea [anonim]

    Noa bine mai Magore, articolul e frumos, cu frica de Dumnezeu, da hai sa vedem ce propui ca sa se schimbe situatia?
    Da-ne un exemplu de initiativa pe care o sa o propui tu de la tribuna parlamentului european, inainte sa iesi la o bere in Place Luxembourg.
  • 0 (0 voturi)    
    CINE MAI E SI ASTA??? (Marţi, 5 februarie 2008, 12:35)

    Dan [anonim]

    Si ce a spus PRODUCTIV ???

    Asa arata el ca munceste la UE? Ca-l shocheaza o fraza?

    Si ce mare descoperire a facut "rosiile din culturile fortate nu au gust" ... care-i elementul de noutate?

    E o penebilitate penelista care se lauda cu titlul de cel mai tanar Europarlamentar. Fitze si figuri!!!
    • 0 (0 voturi)    
      @ Dan (Marţi, 5 februarie 2008, 14:04)

      roman [anonim] i-a raspuns lui Dan

      Si tu ce ai realizat cu postarea ta mizerabila prin care ai atacat o persoana care clar face mai mult decat tine?!

      E usor sa-i ataci pe cei ce fac ceva, sa-i denigrezi pe motive de apartenenta politica. E mai greu insa sa gandesti si sa faci ceva valoros.

      Asadar, ce-ai produs azi Dane?
  • 0 (0 voturi)    
    Sunt culese verzi (Marţi, 5 februarie 2008, 13:08)

    Mihai [anonim]

    Nu modificarea genetica este problema ci faptul ca sunt culese inainte de a fi coapte ca sa reziste mai mult pe raft.

    Chiar si 'cea mai organica' rosie va fi fara gust daca e culeasa verde si se coace pe raft sau intr-un depozit, la intuneric.

    Majoritatea vad ca-i da inainte cu 'chimicalele' care strica gustul - fiti fericiti, lipsa de gust e de fapt o dovada ca respectivele rosii au cantitati mai mici de chimicale si ca s-a preferat de fapt sa fie culese verzi ca sa tina decit sa fie umplute de conservanti.
  • 0 (0 voturi)    
    jenant (Marţi, 5 februarie 2008, 13:56)

    antimagor [anonim]

    Fratilor, uitati cine merge la Bruxelles:-(. Jenant, PNL, jenant. Pe asta il pune pe ganduri prima fraza. Ce criterii de selectie s-au aplicat cand acest individ a fost pus pe lista? Stiti ca in urma cu cativa ani era reprezentant al studentilor in senatul Universitatii Babes-Bolyai si si-a batut joc de interesele celor care l-au trimis acolo? Cum credeti ca va proceda ca reprezentant al ROMANIEI?
    • 0 (0 voturi)    
      ?! (Marţi, 5 februarie 2008, 21:49)

      Darius [anonim] i-a raspuns lui antimagor

      Eu adre la ideile prezentate in articol si consider ca articolul nu numai ca este bun , dar mai ales ca pune pe tapet o problema importanta si de viitor.
      Nu-mi place PNL-ul , dar nu vad de ce n-as fi de acord cu niste idei si probleme pe care le gasesc valabile. Ca europarlamentarul e maghiar ?! ce este sovin maghiar in ceea ce spune ? (asta à propos de o interventie de mai sus).
      Ce-ar fi sa sa discutam despre problema si nu despre dosarul clui care-o emite ? poate am reusi sa progresam nitel...
  • 0 (0 voturi)    
    raspunsul (Marţi, 5 februarie 2008, 14:14)

    sammy [anonim]

    Raspunsul la aceasta problema este greu de gasit. Sunt mai multi factori care influenteaza. Cel mai important este ca parlamentarii care ne reprezinta cu atata ardoare interesele sa faca ceva si nu doar din gura, si nu doar pentru interesul lor. Pana la urma solutia cea mai buna pentru a manca rosii cu gust de rosii este sa ai propria gradina ( de care sa ai si timp sa te ocupi ).
  • 0 (0 voturi)    
    Practicile comerciale in UE (Marţi, 5 februarie 2008, 15:21)

    Cezar [anonim]

    Va semnalez un articol interesant despre o problema conexa, dar importanta in contextul in care orice produs alimentar trebuie sa ajunga la consumator: abuzul de piata practicat de hypermarketurile din intreaga Europa, abuz care va fi investigat de Comisia Europeana. Actiunile hypermarketurilor lezeaza si furnizorii (nu rezista decat cei "industriali", care produc cantitate, si nu calitate) si consumatorii - care platesc din ce in ce mai mult pentru produse din ce in ce mai proaste. Iata linkul: http://www.prezentonline.ro/article_detail.php?idarticle=5208
    Si exista si o petitie pe tema asta.
    • 0 (0 voturi)    
      Destul de naiv! (Marţi, 5 februarie 2008, 16:42)

      Gabi [anonim] i-a raspuns lui Cezar

      Un om prea putin "copt" la minte acest PNL-ist. De ce? Pentru ca el ar dori sa gaseasca in supermarketurile din BXL rosii cu "gust" la 1 euro/kg. Cativa i-au explicat mai sus de ce sunt rosii cu gust sa fara! Ceea ce junele nostru parlamentar nu stie (deci iata cu cata "toleranta" este acceptat in comisia de mediu) este compozitia chimica a unei rosii cu gust si fara. Ma refer la rosia "romaneasca" neaosa! Stie cumva: continutul de metale grele (Pb, Sn , Hg, etc), continutul de azotati si nitrati? Evident ca nu! Dar fi auzit si el pe la scoala de vara a PNL-lui ca sunt toxice pentru organism? De unde provin? Din solul acela "romanesc in care fabricile lui Ceasca au deversat nori si tone de cenusa. Ploaia le-a dus pe toate in sol si in legume. Cand UE a decis aceasta tehnologie "fara pamant" s-a referit la un sol curat (care nu stie PNL-istul se arunca dupa fiecare serie). Picatura de care vorbeste este hrana curata si cat trebuie. Restul ca si la medicamente este steril. Sa mearga PNL-istul la Delaize (tot un spuermarket din BXL), sa dea 4 euro/kg si va gasi rosii cu gust. Acolo in pret le va plati si pe cele stricate care nu se vand in doua zile. La Lidl si Aldi sunt rosii culese verzi care tin 15 zile. Dar mai bine cu facutul foamei pe vremea cand aveam rosii cu gust dar nu aveam dreptul la ele!
      • 0 (0 voturi)    
        tu esti produsul perfect al unei societati ind (Joi, 7 februarie 2008, 11:26)

        tHANATOS [anonim] i-a raspuns lui Gabi

        Scuza ma ca spun asta dar tu pari produsul perfect al unei societati industrializate..tanarul parlamentar PNL a pus o pb de fond in nici un caz una de forma.. ca sa intelegi si tu: ce faci daca te doare capul?? Nurofen ..Te doare gatul?? Strepsills .. Ti e foame ??? acum vine o gama larga de posibilitati: McDonalds, KFC , Pizza Hut etc..vrei sa vb cu cineva?? Nokia..te simti singur ?? asculti muzica la un sistem Altec Lansing ..etc ..lista poate continua la nesfarsit ..iti e chiar asa de greu sa ti dai seama ca suntem sclavii uneo branduri puternice care ne spala zilnic creierul ?? ca sa fii cool imbraca te de la Kenzo ..ca sa ai succes la femei chiar daca ai burta si esti chel cumpara BMW.. etc..
        Revenim la discutia cu rosile..pb e cam aceeasi..romanii inca dau navala in supermarketuri pt ca e cool sa ti faci cumparaturile de acolo si nashpa dintr o piata agroalimentara unde gasesti ( INCA !!!) produse super ieftine si ff bune calitativ cat despre gust ce pot sa mai zic?? de multe ori sublim..asa ca solutia e simpla..sa ne intoarcem la natura pt ca e singura solutie viabila..
  • 0 (0 voturi)    
    "organic" de fite (Marţi, 5 februarie 2008, 16:26)

    Claudiu - un dreptaci [anonim]

    Mie mi se pare ca faza cu “organic food” e cam umflata cu pompa.
    “Organic food” este in primul rand o afacere de proportii si un excelent concept de marketing. Este si un concept politic. A consuma hrana organica inseamna sa arati ca iti pasa de soarta planetei, si ca esti impotriva marilor corporatii care intoxica poporul cu pesticide si ingrasaminte sau cu organisme modificate genetic. Consumi hrana organica ca si cum ai vota. N-am nimic impotriva celor ce prefera sa dea o multime de bani pe mancarea organica. E o optiune politica liber aleasa. Doar sa inteleaga si ei asta.
    Pentru ca diferenta de pret intr-un supermarket intre o rosie organica si una din asta cu pesticide si ingrasaminte nu se justifica. Ca in cazul oricarui produs, nu cumparam hrana mai sanatoasa ci un concept de marketing bine ticluit. Reziduurile de ingrasaminte si pesticide din hrana normala nu au imbolnavit pe nimeni, iar o coasta de porc prajita pe zi, oricat ar fi porcul de tinut pe langa casa, e la fel de riscanta ca una de porc “industrializat”.
    Puteti parcurge site-ul Food Standard Agency – agentia britanica de siguranta a alimentatiei - si sa cititi zecile de referinte la organic food. Nu veti gasi nici o propozitie de genul, mancarea organica e mai sanatoasa decat cealalta.
    Se spune ca mancarea organica este mai gustoasa decat cea ne. Asa e. Nimic nu se compara cu rosia din gradina, naturala. Problema se pune cand o cumparam din supermarket unde de obicei isi pierde prospetimea mai repede decat cea “normala”.
    Sunt perfect de acord cu Mihai care scrie mai sus ca: “Chiar si 'cea mai organica' rosie va fi fara gust daca e culeasa verde si se coace pe raft sau intr-un depozit, la intuneric.

    Majoritatea vad ca-i da inainte cu 'chimicalele' care strica gustul - fiti fericiti, lipsa de gust e de fapt o dovada ca respectivele rosii au cantitati mai mici de chimicale si ca s-a preferat de fapt sa fie culese verzi ca sa tina decit sa fie umplute de conservanti.”
    In al treilea rand, cine c
    • 0 (0 voturi)    
      pt Claudiu (Luni, 11 februarie 2008, 16:10)

      Alexandra [anonim] i-a raspuns lui Claudiu - un dreptaci

      Da nu apare probabil in site-ul Food Standard Agency , eu te rog sa te uiti doar cum arata occidentalii indopati cu fructe si legume "comericiale" cu Pizza Hut, KFC, McDOnalds...si apoi amineste-ti daca inainte de '89 s-a auzit de atea boli ca acum.... acum auzi peste tot de oameni care mor decancer, care fac diabet, care au tot felul de alergii etc.etc......oare de ce? te-ai intrebat?? ce s-a schimbat faa de perioada de dinainte de '89?... Mancare e principala sursa ...de imbolnavire. .... Si cei care nu isi dau seama de asta ar trebui sa ii lasa pe altii macar sa lupte pentru dreptul lor de A STI ce consuma!!!
  • 0 (0 voturi)    
    "organic" de fite (Marţi, 5 februarie 2008, 16:29)

    Claudiu - un dreptaci [anonim]

    In al treilea rand, cine certifica calitatea produselor “organice” cand toata lumea vrea doar natural, fara e-uri? In Romania pana si pe Frutti Fresh scrie “natural” - sau scria, acum nu mai am stire.

    Deci, don't worry, be happy. Ce am vrut sa spun: alimentele organice sunt supraevaluate si tin mai mult de fite.
    • 0 (0 voturi)    
      strategii de marketing (Miercuri, 6 februarie 2008, 13:33)

      sierra1771 [anonim] i-a raspuns lui Claudiu - un dreptaci

      Totul tine de strategiile comerciale folosite...si in "productia" legumelor,alimentelor,...pana la urma o mare parte dintre noi cumpara ceva din prisma infatisarii produsului respectiv,a ambalajului.
      E normal ca se vind rosii mari,frumoase dar fara nici un gust...pentru ca pana la urma asta ne place..."sa arate bine si sa fie cat mai ieftin", la noi vad ca e din ce in ce mai frecventa aceasta idee...de a cumpara totul dupa infatisare...si se aplica cam peste tot,pana si la oameni.
    • 0 (0 voturi)    
      claudiu mai documenteaza-te (Miercuri, 6 februarie 2008, 14:56)

      Irina Paraschiv [anonim] i-a raspuns lui Claudiu - un dreptaci

      Claudiu, draga esti "cu pluta". Ai scris numai tampenii, nu ai habar care e diferenta intre a manca o rosie stropita cu chimicale fata de una fara chimicale, cat de mult poate afecta sanatatea umana...mai bine lasa-ne....lasa-ne!
  • 0 (0 voturi)    
    excelent articolul, viitorul suna tot mai naspa (Joi, 7 februarie 2008, 11:47)

    dodo [anonim]

    un articol excelent care pune punctul pe i insa problema e ca nu il citeste si aplica cine ar trebui.
    guvernantii fac jocul UE orbeste atat cat il pricepe mintea lor limitata pentru ca UE NICIODATA NU A IMPUS VREUN REGIM AGRICOL SAU ALINIERE OARBA CI DIMPOTRIVA : se asteapta implicarea tuturor natiilor componente cu proceduri, idei si argumente pentru un viitor comun mai sanatos chiar daca standardizat...
    Dar autoritatile care prefera sa consume bani cu nemiluita pe adevarate afaceri particulare din care marea reasfaltare efemera e numai una iar sportul si federatiile alta....
    Nimeni de sus dar nici mass-media si mai ales TVul nu mai pare interesat si logic ca sa impuna promovarea si adevaratelor valori si traditii ale neamului in primul rand necesitatea de a dezvolta a reface si a investi in agricultura romaneasca inca dintre cele mai naturale in UE dar nu mai tine mult...
    Acum si taranii s-au invatat sa bage chimicale la greu ca sa vanda la cantar mai bine la prostimea care aburita de reclame si flashuri accepta tacit proferarea merelor de plastic colorate frumos, a rosiilor verzi de necoapte ce sunt ca sa tina mai mult dar anume injectate cu vopsele ca sa straluceasca mai bine in raft sau lumina pacalitoare a neoanelor din hipermarketuri....
    Dar se mai poate azi in democratia noastra haotica sa impui ceva chiar si logic si de bun simt ???
    99% din spatiul TV promoveaza aberatii pentru toti idiotii sau in cel mai "fericit" caz ca sa apropie de realitate...crime si jafuri de tot felul.
    Nu am vazut la ora de varf o emisiune macar despre educatia pentru natura si impotriva actualelor jafuri de terenuri impadurite-despadurite, de ape poluate ca de aer si taxa PENTRU popuare ce sa mai vorbim?!....
  • 0 (0 voturi)    
    rosii cu gust de lucerna (Luni, 11 februarie 2008, 20:05)

    truevio [anonim]

    la mama , la tara cresc niste rosii fara o forma definita, mari, cu tot felul de excrescente, imbarligate in fel si chip. Dupa doua zzile de la cules incep sa se strice. Nu-i bai ca oricum nu apuca. Le mananci de drag, cu sare si cu paine.
    Problema este ca aceste rosii super gustoase se coc prin septembrie si in trei saptamani se trec ,se transforma in bulion.
    De ce tb sa mancam rosii olandeze cu gust de iarba, vara olandeza cu foaia ca tabla zincata din care n-ai sa poti in veci impleti o sarma si pui cu stratul de slanina pe el ca purcelul si gust de aspirina? Simplu suntem multi si tb sa mancam.
    Asa ca daca sunteti norocosi sa stati la casa si sa aveti si un petic de pamant sa-r putea sa afle si copii vostri ce gust are rosia, daca nu probabil rosia va fi leguma aia de culoare rosie care are gust de castravete, dovleac, peste, lucerna, sfecla sau carton. Bon apetite!


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by