Parlamentul European și statele membre ale UE au convenit miercuri că sumele de taxare la care sunt supuse vehiculele grele de marfă și autocare nu mai sunt calculate în funcție de durata călătoriei, ci de distanța parcursă, potrivit AFP. Acordul la care s-a ajuns miercuri nu a fost încă adoptat de Consiliul European și de Parlament.

CamioaneFoto: La Transalpine Lyon Turin

Aceste noi reguli planificate ca parte a reformei directivei „euroviniete” vizează reducerea emisiilor de CO2, potrivit unui comunicat de presă al Parlamentului European.

„Deputații au făcut ca statele membre să elimine treptat „vinietele” (tarifele rutiere în funcție de durată) din rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T) din 2029 pentru vehiculele grele (camioane, vehicule grele și autobuze) și să înceapă să aplice taxe de trecere (taxe bazate pe distanță)", se menționează în comunicat.

Cu toate acestea, țările își păstrează posibilitatea de a menține vinietele pentru anumite părți ale rețelei, dacă pot dovedi că noua metodă de stabilire a prețurilor ar fi „disproporționată față de veniturile preconizate”.

Pentru a încuraja utilizarea vehiculelor mai puțin poluante, acordul încheiat prevede, de asemenea, că „statele membre vor trebui să stabilească tarife diferite în funcție de emisiile de CO2 pentru camioane și autobuze” în următorii ani, „cu reduceri semnificative ale prețurilor pentru emisii zero și scăzute".

"Eliminarea vinietei pentru vehicule grele va face posibilă standardizarea unui sistem care este astăzi excesiv de fragmentat. Vom trimite un semnal puternic către lumea transporturilor, care încurajează utilizarea vehiculelor mai curate", a declarat europarlamentarul italian Giuseppe Ferrandino (socialiști și democrați), raportor al textului, citat în comunicatul de presă.

Însă europarlamentarul franco-german Anna Deparnay-Grunenberg (verzi) a denunțat numeroasele excepții prevăzute în compromis care, potrivit ei, acordă prea multă importanță camioanelor în comparație cu transportul feroviar de marfă. Ea a provocat-o pe Twitter pe președintele Comisiei Europene Ursula von der Leyen cu privire la „strategia sa de a atinge obiectivele Pactului Verde, în timp ce nu există nicio îmbunătățire în sectorul transporturilor”.

Reprezentantul ales german Markus Ferber (PPE, dreapta) a estimat, de asemenea, că „din cauza numărului mare de excepții, de exemplu pentru țările cu acorduri de concesiune de taxare, noile reglementări vor afecta în principal Germania, Austria, Olanda și Belgia”. "Acest lucru nu va crea o taxă europeană uniformă pentru vehiculele grele de marfă și nu va aduce nimic mediului înconjurător", s-a lamentat el într-un comunicat, avertizând că acordul final este "departe de a fi încheiat".

În 2017, Comisia Europeană a propus o reformă a directivei „euroviniete”.

În UE, tarifarea rutieră este o alegere națională, iar statele membre sunt libere să decidă dacă o introduc sau nu pe teritoriul lor. Cu toate acestea, dacă aleg să colecteze redevențe, trebuie să respecte anumite reguli comune stabilite în directiva „eurovinietă”.