Asculta Jurnalul de Mediu Radio France Internationale - HotNews.ro

Descarca fisierul audio in format MP3

Transportul rutier: Parlamentul European introduce principiul "poluatorul plateste"

Revizuirea regulilor de taxare pentru transportul rutier de marfa ("Eurovigneta") va include plata de catre transportatori a costului poluarii atmosferice si sonore, in plus fata de taxa pentru utilizarea autostrazilor. Textul adoptat de catre deputatii europeni, cu 505 voturi "pentru", 141 "impotriva" si 17 abtineri garanteaza faptul ca veniturile obtinute din aceste taxe vor fi utilizate pentru finantarea in viitor a unui sistem de transporturi mai performant si mai putin poluant.

3-4 eurocenti vor putea fi astfel adaugati pretului utilizarii infrastructurilor pentru a acoperi costurile externe determinate de transportul rutier, incepand cu poluarea aerului si a zgomotelor emise, informeaza europarl.ro. Directiva se va aplica si transportului pe autostrazi, dispozitiile sale fiind aplicabile vehiculelor mai mari de 3,5 tone. Daca un stat membru doreste sa acorde derogari pentru vehicule de pana la 12 tone, va trebui sa notifice Comisiei motivele pentru care acorda aceste derogari.

Camioanele cu motoare mai putin poluante vor fi exonerate de la plata taxelor pentru poluare atmosferica pana la 1 ianuarie 2014 pentru categoria de emisii EURO V si psna la 1 ianuarie 2018 pentru EURO VI. in zonele sensibile si de munte, o majorare de pana la 25% va putea fi adaugata costurilor externe pentru categoriile cele mai poluante (EURO 0 psna la EURO II), aceasta fiind extinsa la 1 ianuarie 2015 si categoriei EURO III. Pentru o gestiune mai eficienta a traficului, pot fi aplicate variatii ale taxei Eurovigneta.

Acestea trebuie insa aplicate intr-un mod neutru din punct de vedere al veniturilor. Variatia taxei poate ajunge psna la 175% in zonele congestionate, cu tarife mai mari aplicabile pe durata celor 5 ore de vsrf, si cu tarife mai mici in restul timpului. Pentru a permite intreprinderilor de transport calcularea costurilor si adaptarea planificarilor de transport, Comisia va pune la dispozitia acestora o lista a tarifelor si a orarelor aplicabile pe teritoriul UE.

Statele membre se angajeaza in schimb sa investeasca 15% din incasarile globale in retelele de transport transeuropean. Restul incasarilor ar trebui sa serveasca la atenuarea efectelor negative si dezvoltarea ansamblului sistemului de transporturi durabile. Pentru a favoriza transparenta si dezbaterea publica, deputatii au inclus in textul directivei obligatia statelor membre de a informa cu regularitate Comisia cu privire la tarifele aplicate si utilizarea redeventelor.

Circa 5.000 de dosare depuse pentru 'Casa Verde', în prima săptămână de la debutul din 2011

Aproape 5.000 de dosare au fost depuse pentru 'Casa Verde' în primele şase zile de la demararea programului la data de 1 iunie, potrivit ministrului Mediului şi Pădurilor.

'Casa Verde are un succes fulminant. Faţă de anul trecut, când s-au depus 18.000 de dosare, iar în 2011, după şase zile de la demarare, s-au depus aproape 5.000 de dosare. Plăţi efective au fost pentru 3.700 de dosare în valoare de 22 milioane lei', a afirmat ministrul.

Laszlo Borbely a readus în discuţie faptul că nu va renunţa la taxa auto, deoarece fără banii strânşi la Fondul de Mediu nu pot fi acordate voucherele pentru Programul 'Rabla'.

'Programul 'Rabla' reprezintă o investiţie verde în sensul în care scoatem pe margine acele maşini care sunt foarte poluante. Nu putem renunţa la taxa auto pentru că efectiv este vorba despre a putea asigura acele vouchere pentru Rabla. Un alt program interesant este 'Pistele pentru biciclişti', un program care sper să fie de succes. Aceste piste nu vor fi o dungă trasă la mijlocul trotuarului, ci o investiţie separată', a explicat Laszlo Borbely.

Primul eveniment dedicat promovării Programului Operaţional Sectorial 'Mediu' a fost organizat, la Bucureşti. Conferinţa intitulată 'Investiţii verzi în infrastructura de mediu a României' face parte din calendarul Zilei Mondiale a Mediului şi se adresează beneficiarilor, reprezentanţilor instituţiilor implicate în implementarea acestui program, precum şi tuturor factorilor interesaţi.

Eruptie solara neobisnuita, urmata de o furtuna geomagnetica

O eruptie solara neobisnuita, localizata de un observator spatial al NASA, s-a produs miercuri.

Potrivit serviciului national de meteorologie american NWS o eruptie solara cu o asemenea magnitudine nu a mai fost observata din 2006.

"A avut loc o eruptie solara de forta medie (M-2), cu o ejectie coronala de masa spectaculoasa la nivel vizual. Norul de particule s-a ridicat rapid, apoi a revenit la suprafata, parand sa acopere o zona care reprezinta aproape jumatate din suprafata solara", a anuntat observatorul de dinamica solara al Agentiei spatiale americane.

NASA sustine ca efectele eruptiei ar trebui sa ramana "relativ slabe", deoarece nu a fost indreptata direct catre Pamant.

Eruptia a fost descrisa ca una spectaculoasa de centrul de prognoza spatiala si susceptibila sa provoace o furtuna geomagnetica minora pana la moderata.

Furtuna "contine o cantitate importanta de protoni cu energie ridicata (peste 100 MeV), situatie care nu a mai avut loc dupa decembrie 2006", a adaugat NASA.