Sfârșitul acestei toamne vine în România cu o schimbare de impact pentru consumatorii de băuturi, fie că sunt apă, sucuri sau alcool. Se cheamă sistemul garanție-returnare și presupune un lucru simplu, prezent deja în multe state ale lumii: majoritatea băuturilor cu ambalaj din sticlă, plastic sau metal vor fi vândute cu o garanție de 50 de bani pe recipient, pe care cumpărătorii o pot recupera când returnează ambalajul la un centru de colectare.

Mircea Fechet testeaza solutia de colectare si reciclare a ambalajelor de bauturi, instalata in anticiparea sistemului de garantie - returnare la Auchan BerceniFoto: Agerpres

Va fi un efort suplimentar atât pentru clienți, cât și pentru comercianți, care vor scoate bani mai mulți din buzunare și vor fi nevoiți să iasă din zona de confort cu care s-au obișnuit. Însă miza cea mai importantă este curățenia mediului în care trăim cu toții.

30 noiembrie ar trebui să fie ziua Z, când noul sistem garanție-returnare (SGR) va deveni funcțional. Acest sistem presupune ca fiecare cumpărător să plătească o garanție de 50 de bani, de fiecare dată când cumpără o băutură îmbuteliată în recipiente din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 litri și 3 litri, inclusiv. Pentru a fi identificate cu ușurință, ambalajele care vor face parte din program vor fi marcate cu un logo specific.

După ce vor consuma băutura, dacă vor să primească înapoi garanția plătită inițial, consumatorii vor fi obligați să returneze ambalajele cu logo în centrele de colectare, special amenajate de comercianți. Contravaloarea garanției va fi achitată pe loc, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal sau chiar dacă băutura nu a fost cumpărată din magazinul respectiv.

Citește pe Panorama.ro un material despre cum ne schimbă viața la cumpărături și cât de mult funcționează sistemul garanție-returnare.