Sectorul transportului maritim de marfă, deosebit de poluant, dorește să fie „parte a soluției” pentru tranziția ecologică, potrivit Camerei Internaționale a Transporturilor Maritime (ICS), care solicită producerea pe scară mai largă de combustibili cu emisii reduse de carbon, potrivit AFP.

Nave ancorate in portul ConstantaFoto: Vadim Ghirda / AP / Profimedia

„Transportul maritim este pregătit pentru tranziție. Vom face parte din soluție, pentru a ne asigura că nu mai rămânem în urmă”, a declarat Guy Platten, secretarul general al ICS, care susține că reprezintă 80% din flota comercială mondială, într-un interviu acordat AFP.

Un grup de reprezentanți ai industriei maritime și ai guvernelor urmează să se întâlnească la un summit coordonat de ICS la Dubai, la 10 decembrie, în cadrul COP28.

În iulie, un acord internațional pentru decarbonizarea acestui sector, care poluează mai mult decât transportul aerian - potrivit Institutului Superior de Economie Maritimă (Isemar) - a fost promulgat de Organizația Maritimă Internațională (OMI), un organism al ONU.

Acordul a evidențiat ambiția sectorului de a atinge neutralitatea în materie de carbon până în 2050 și își propune să reducă emisiile de CO2 „în medie cu cel puțin 40% până în 2030 față de 2008”. Compromisul include, de asemenea, obiective „indicative” (adică neobligatorii) de reducere a emisiilor poluante cu cel puțin 70% până în 2040.

ONG-urile de mediu au fost foarte critice, criticând lipsa de ambiție a sectorului. Acestea sperau la un obiectiv obligatoriu de reducere cu 50% a emisiilor de dioxid de carbon până în 2030 și de neutralitate a emisiilor de carbon până în 2040.

„Motoarele cu amoniac” / Energia nucleară va face parte din ecuație

„Este bine să putem vorbi despre ambiții (...), dar apoi trebuie să le transformăm în acțiuni tangibile. Și cred că asta este ceea ce am făcut”, insistă Guy Platten.

Potrivit ICS, inovarea ar trebui să fie o parte integrantă a tranziției pentru acest sector. În special, organizația consideră că există o nevoie „critică” de producție la scară largă de combustibili verzi.

„În prezent, testăm motoarele cu amoniac”, care sunt mai puțin poluante, a explicat el, susținând că motoarele care utilizează această tehnologie ar putea intra în funcțiune încă de anul viitor.

În septembrie anul trecut, gigantul danez de transport maritim Maersk a prezentat prima navă din lume care funcționează cu bio-metanol, ca parte a strategiei sale de a renunța treptat la utilizarea motorinei.

„Cred că energia nucleară va face parte din ecuație”, a adăugat Platten.

În 15 ani, „numărul de nave a crescut cu 40%, dar în realitate, emisiile de CO2 au scăzut cu 14%”, a mai arătat el, insistând că navele nou apărute pe piață sunt mult mai eficiente din punct de vedere energetic.