Asculta Jurnalul de Mediu Radio France Internationale - HotNews.ro

Descarca fisierul audio in format MP3

Studiu: Bucurestiul - a doua cea mai prafuita capitala europeana

Bucurestiul este a doua cea mai prafuita capitala europeana. Concluzia apartine unui studiu realizat de Fundatia Ecopolis pe baza datelor Eurostat. Cea mai poluata capitala este Sofia, in timp ce la polul opus se afla Copenhaga. In Bucuresti se inregistreaza in medie 92 de zile pe an cu depasiri ale nivelului maxim admis de praf, fata de limita de 35 de zile pe an, cum prevede norma europeana. Studiul arata ca Bucurestiul este codas si la spatiile verzi, aflindu-se pe locul al patrulea in clasamentul spatiu verde raportat la numarul de locuitori, cu 23 metri patrati pentru fiecare locuitor. Sub Bucuresti se mai afla doar Bratislava, Madrid si Paris. De asemenea, studiul a facut o comparatie intre 27 de capitale europene la nivelul organizarii administrative. Astfel, 23 dintre capitale au buget centralizat, iar patru capitale - printre care si Bucurestiul - nu.

Frunza artificiala imita procesul fotosintezei

Cercetatori din cadrul MIT lucreaza la dezvoltarea unei tehnologii capabile sa reproduca procesul natural al fotosintezei. In viitor, proiectul are potentialul de a acoperi intreg necesarul energetic al unei locuinte, pentru o zi, folosind doar 4 litri de apa, relateaza NewScientist. „Frunza“, de fapt o celula solara de dimensiunile unei carti de joc, foloseste energia solara pentru a separa apa in hidrogen si oxigen. Cele doua elemente sunt apoi introduse intr-un transformator pentru a genera electricitate atunci cand este nevoie, sau pot fi stocate pentru a fi folosite in motoare pe baza de hidrogen. Seful proiectului de la institutul american a dezvoltat primele prototipuri in 2008. Compania fondata de acesta incearca in prezent sa comercializeze procesul artificial de fotosinteza. Conform NewScientist, firma indiana Tata a semnat deja un contract in urma caruia ar urma sa construiasca o mini-centrala bazata pe aceasta tehnologie.

Cel mai mare terminal feroviar subteran va avea un acoperis verde

Cel mai mare terminal feroviar subteran va avea un acoperis verde. Este vorba despre un nod care conecteaza orasul Hong Kong la reteaua nationala de linii ferate de mare viteza a Chinei. Constructia cladirii care va servi ca punct central pentru 15 linii a inceput in 2009; conform simularilor, aceasta se contureaza a fi nu doar cel mai mare nod de acest gen din lume, dar si o impresionanta gradina, plasata pe acoperisul cladirii si in imprejurimi. Cu o amprenta de aproape 25 ha, cladirea ingropata va avea un acoperis de forma unor panglici arcuite. Trenurile care vor pleca de aici vor avea o viteza maxima de 200 km/h. Conform planului, proiectul va fi terminat in 2015 si a castigat pana acum doua premii importante, pentru arhitectura.

Celulele solare pot fi pictate pe suprafete transparente

Descoperiri recente arata orice fereastra, sticla, plastic sau suprafata transparenta ar putea fi transformate intr-un panou solar. Modificarea ar putea fi realizata doar prin pictarea sau imprimarea celulelor solare pe deasupra. Experti ai University of Southern California au dezvoltat un nou tip de celule solare atat de mici, incat pot fi amestecate in lichidul cu care se face aplicarea. Celulele solare folosite de oamenii de stiinta americani masoara doar 4 nanometri in diametru si sunt fabricate din seleniura de cadmiu, un semiconductor. In viitor, inovatia ar putea duce la inlocuirea panourilor solare rigide, folosite in prezent, cu suprafete maleabile din plastic ce pot fi montate sub orice forma. Exista insa si o problema. Cu toate ca pretul de productie este mai mic decat cel al celulelor solare conventionale, nanocristalele nu sunt la fel de eficiente in transformarea luminii solare in energie electrica.