Atrasi, seara de seara, de spectacolul tv – exista oameni care urmaresc emisiunile politice doar ca sa vada “pana unde mai merge manipularea” -, am cam uitat de comportamentul presei scrise in aceasta campanie electorala. Circa 350.000 de romani cumpara zilnic ziare centrale (n-am luat in calcul tabloidele) si sunt influentati, vor – nu vor, de felul in care acestea “citesc” realitatea. Am ales editiile de joi, 26 noiembrie, a sapte cotidiene generaliste si ale celor trei cotidiene de business pentru a vedea cum au abordat semnarea Acordului dintre PSD si PNL – un eveniment major in perspectiva finalei prezidentiale.

“Adevarul”. Am mai scris ca, dupa parerea mea, un cotidian generalist nu are voie sa eludeze un intreg domeniu al actualitatii, cu atat mai mult cand acel domeniu este politica, iar acel cotidian este liderul de tiraj al pietei quality. Mai grav decat atat este ca “Adevarul” insista, printr-o campanie publicitara, pe ideea ca aceasta “distantare” ar satisface asteptarile propriilor cititori, care s-ar fi “saturat” de subiectele din zona care ne influenteaza tuturor vietile. Acest autism civico-jurnalistic se manifesta si in editia studiata: nimic despre acordul PSD-PNL nu apare pe prima pagina.

Pe termen mediu si lung, inducerea mesajului ca “politica e urata si rea, la noi cititi altceva” nu face decat sa contribuie la dezimplicarea publicului activ si la dispretul fata de clasa politica autohtona care, buna-rea, cum o fi, trebuie pastrata sub presiune de un electorat informat.

“Business Standard”. Cotidianul economic al trustului Realitatea-Catavencu isi deschide editia cu principalul subiect politic, titlul “Alianta NU. Nu Basescu” fiind pe cat de inspirat si sintetic, pe atat de insidios. In interior, pe langa o stire scurta si echilibrata privind pactul dintre cele doua partide, ziarul publica un grupaj de reactii de la cinci analisti economici straini. Cu o exceptie (Neil Shearing), declaratiile lor sunt favorabile Acordului, care e etichetat drept “foarte incurajator”, “veste buna”, “promisiune pentru stabilitate”. Titlul grupajului – atribuit analistilor – este, si el, edificator: “Coalitia PSD-PNL reduce incertitudinile politice”.

*

Inainte de a continua, tin sa fac o precizare: un element definitoriu al jurnalismului este ca abordarea unui subiect conteaza la fel de mult ca subiectul propriu-zis. Grila in care prezinti faptele, inevitabila interpretare sau cheia specifica prin care o redactie trateaza un eveniment determina credibilitatea acelui produs de presa si gradul in care consumatorul intelege despre ce e vorba. De abordare depinde mesajul final, in abordare se poate citi politica editoriala si, mai presus de toate, prin abordare se realizeaza sau nu manipularea.

Adevarul poate fi ocultat foarte simplu prin ambalajul in care e “vandut” si, de aceea, omul educat si/sau acela care se informeaza din surse diferite este mult mai dificil de mintit. Sa continuam…

“Cotidianul”. Ziarul condus de Cornel Nistorescu nu mentioneaza pe prima pagina nimic despre Acordul zilei precedente. Cel mai important subiect al editiei tiparite este insa tot electoral: cititorului i se spune ca Traian Basescu si-ar dori “disperat” un al doilea mandat pe motiv ca, in caz de infrangere, dosarul “Flota” ar putea fi redeschis. Titlul “Pe 8 decembrie, la DNA” nu are baza factuala si nici nu este justificat prin articolul propriu-zis, fiind doar o “sugestie” ca, daca pierde in 6 decembrie, Basescu ar urma sa raspunda imediat in fata justitiei. Relevant pentru soliditatea materialului este ca, inca din intro, autorii spun ca ancheta “va trebui reactivata”. Asa vor ei.

“Evenimentul zilei”. Titlul principal presupune ca cititorii sunt la curent cu evolutiile politice (bulina rosie!) si, ca atare, ziarul afiseaza propria interpretare: “Patriciu ii face programul de guvernare lui Johannis”. Bulina neagra. Si asta pentru ca EvZ preia, atat in supratitlul de pe pagina 1, cat si in textul articolului, expresii consacrate de echipa de campanie a unuia dintre candidati – Traian Basescu. “Moguliada, faza pe guvern” sau “mogulul lui Geoana… si cel al lui Antonescu” sunt dovezi pentru tratarea faptelor printr-o lentila partizana.

“Financiarul”. Scriam mai sus cat de importanta este abordarea in slefuirea mesajului care ajunge la cititor. In cazul cotidianului de business al trustului Intact, abordarea este foarte isteata, insa asta nu o face mai putin manipulatoare. Pe prima pagina, sub un element grafic vizibil (alb pe rosu) care sugereaza ca ar fi vorba despre o rubrica (pentru ca acel element este folosit si mai jos, la “Interviu”) si care, de fapt, este un soi de supratitlu – “Bursa pariurilor”, se scrie ca “Mircea Geoana este favorit in cursa pentru Palatul Cotroceni”. Cand te apuci si citesti, descoperi ca articolul se refera la cotele pe care cei doi candidati le au la o singura casa de pariuri. Abordarea…

“Gandul”. Aici avem de-a face cu o sfidare grosiera a discernamantului cititorilor. Concret, din abordarea subiectului se (sub)intelege ca Mircea Geoana a si castigat alegerile prezidentiale. Supratitlul articolului este “Romania lui Basescu plateste salariile si pensiile pe datorie”, urmat de titlul care “rotunjeste” mesajul insidios: “De unde face rost de bani Romania lui Geoana”. Cu alte cuvinte, unul e trecutul, celalalt – viitorul.

Si, daca mai era nevoie de vreo dovada pentru deraierea de la jurnalism, inca din debutul materialului se poate citi o declaratie a vicepresedintelui PSD Constantin Nita care suna asa: “Dupa ce Guvernul Iohannis va intra in functiune, in ianuarie e posibila o rediscutare a acordului…”. Daca e limpede ca va exista un asemenea guvern, de ce sa mai votam in 6 decembrie?

“Jurnalul National”. Desi a ales un alt material pentru deschiderea de prima pagina, ziarul prezinta in detaliu, si fara alunecari tendentioase, subiectul pactului electoral dintre PNL si PSD: declaratii de la semnare, ce a comentat Klaus Johannis, textul Acordului, reactiile lui Traian Basescu si a lui Emil Boc, plus o simulare a felului in care vor vota in turul doi cei care l-au ales pe Crin Antonescu in 22 noiembrie. Asa, da. (Nota: N-am gasit pe site-ul JN imaginea paginii intai).

“Romania libera”. Si acest ziar ramane in limitele credibilitatii. Autorii articolului intitulat “PSD si PNL si-au impartit deja noul guvern Iohannis” publica declaratiile pe care semnatarii Acordului le-au facut “la cald”, reactiile lui Basescu si a lui Boc, carora li se adauga, ca element original, posibile nume de ministri si prezumtiva structura a Cabinetului, obtinute din “surse liberale”. Un material onest.

“Ziarul financiar”. Cel mai vechi cotidian de business asaza subiectul politic al zilei sus, pe prima pagina, alaturi de principalul titlu economic. Nota buna. Textul articolului este obiectiv, lipsit de “soparle”, insa, prin titlu (“PSD si PNL promit sa pastreze cota unica si sa elimine forfetarul, daca vor guverna”), cititorului-detinator de companie, care e prototipul publicului ZF, i se induce o perceptie favorabila noii aliante, i se “vinde” un viitor optimist legat de una dintre cele doua eventualitati.

“Ziua”. Subiectul beneficiaza de trimitere pe manseta ziarului, pentru titlul principal fiind preferat un material “atemporal” – “falimentul” localitatilor infiintate in ultimii ani. Articolul propriu-zis contine mai ales pozitii liberale privind documentul semnat miercuri, inclusiv ideea ca PNL l-ar considera pe Johannis “o perla a coroanei”. Un material aproape benign, daca nu i-ar lipsi punerea in context si reactiile din tabara lui Basescu.

Citeste articolul si pe blogul lui Mihnea Maruta

Va invitam sa semnalati in comentariile la articol cazuri flagrante de manipulare sau joc incorect in campanie din partea mass-media.

Mihnea Maruta este unul dintre cei sapte cunoscuti comentatori media care scriu despre modul in care mass-media se comporta in campania electorala prezidentiala.