Guvernul francez va prezenta un plan care urmărește reglementarea mai bună a activităților comerciale desfășurate de „influencerii” de pe rețelele de socializare, a anunțat luni ministrul francez al Economiei Bruno Le Maire, citat de Euractiv.

La ParisFoto: Eversummer / Alamy / Profimedia Images

Promovarea unor produse pe platformele social media este o piață care anul trecut a fost evaluată la 15,3 miliarde de euro. În Franța, promovarea cu ajutorul influencerilor este considerată una dintre cele mai eficiente forme de publicitate, 68% din brandurile franceze folosind reclamă de acest tip, în special pe Instagram.

Piața cu valoare adăugată mare și puterea fără precedent a platformelor social media a atras atenția legiuitorilor din mai multe țări, nu doar Franța.

„Influencerii trebuie supuși acelorași reguli care se aplică pentru mass-media tradițională”, a declarat Bruno Le Maire, adăugând că internetul nu este un „Vest Sălbatic”. El a precizat că vrea ca influencerii să primească propriul statut în sistemul de reglementare al Franței pentru a „reîntări” controlul asupra lor.

Ministrul francez a subliniat însă că planul pe care îl va prezenta guvernul nu reprezintă o luptă împotriva influencerilor, ci un sistem „care să îi protejeze, nu stigmatizeze”.

Un alt obiectiv enunțat de Le Maire vizează protejarea consumatorilor francezi de „derapajele inacceptabile” în ceea ce privește promovarea unor produse în mediul online.

Dezbatere publică în Franța legată de reglementarea influencerilor

La începutul acestui an în Franța a fost lansată o dezbatere publică cu actorii relevanți din domeniu, aceasta ducând la mai multe recomandări care ar putea fi incluse în planul anunțat acum de Bruno Le Maire.

Printre acestea se numără o definire juridică a influencerilor și agenților lor, interzicerea promovării anumitor produse, precum și crearea unei mărci care să certifice responsabilitatea unui creator de conținut.

În luna ianuarie autoritatea franceză pentru protecția consumatorilor a anunțat descoperirea unor „anomalii” legate de „respectarea reglementărilor legate de publicitate și drepturile consumatorilor” la 60% din influencerii pe care i-a inspectat.

Agenția a mai notat că „toți influencerii inspectați nu au respectat regulile privind transparența naturii comerciale a conținutului publicat” și că unii dintre ei „i-au indus în eroare pe consumatori cu privire la proprietățile produselor vândute (...) sau au promovat produse sau servicii riscante”.