Oțel, aluminiu sau cupru, baterii sau electronice: munca forțată a uigurilor este prezentă "în mod semnificativ" în lanțul de aprovizionare al aproape tuturor marilor producători auto din lume, arată un studiu realizat de Universitatea Sheffield Hallam din Marea Britanie și citat de AFP.

Protest contra politicii Chinei privind uiguriiFoto: Ozan KOSE / AFP / Profimedia

"Dacă ați cumpărat o mașină în ultimii cinci ani, unele dintre piesele sale au fost probabil fabricate de uiguri, iar altele au fost forțate să lucreze în China", au declarat cei patru autori ai studiului, publicat marți după o anchetă de șase luni.

Toate marile mărci sunt vizate, potrivit cercetătorilor, care citează în special Volkswagen, BMW, BMW, Honda, Ford, GM, GM, Mercedes-Benz, Toyota, Stellantis (inclusiv Fiat, Chrysler, Dodge și Jeep), Tesla și chinezii de la Nio.

Puternicul sindicat auto american UAW a răspuns prin "solicitarea urgentă ca industria auto să își mute întregul lanț de aprovizionare din regiunea" Xinjiang din nord-estul Chinei, unde trăiesc mulți uiguri.

China a fost acuzată de organizațiile pentru drepturile omului că îi recrutează pe uiguri în programe de "transfer de forță de muncă" forțată legate de lanțurile internaționale de aprovizionare în sectoare care variază de la îmbrăcăminte la automobile.

Beijingul, care neagă orice persecuție a minorității musulmane din provincia de extremă est a țării, susține că inițiativele reduc sărăcia prin oferirea de locuri de muncă bine plătite pentru locuitorii din zonele rurale cu venituri mici.

Studiul, publicat marți, face parte dintr-o serie de studii realizate de Universitatea Sheffield Hallam care documentează utilizarea muncii forțate în Xinjiang într-o serie de sectoare, de la bumbac la materiale de construcție din PVC și panouri solare.

Cercetătorii au apelat la surse precum rapoartele anuale ale companiilor, site-urile web și campaniile publicitare, precum și la orientările guvernului chinez, la mass-media de stat și la registrele vamale.

În special, studiul notează că "cei mai mari producători de oțel și aluminiu din lume s-au mutat în regiunea uigură datorită subvențiilor și stimulentelor acordate de guvernul chinez".

Potrivit cercetătorilor, producătorii de automobile au replicat că "trasabilitatea completă a lanțului de aprovizionare este inaccesibilă și că înțelegerea situației din regiunea uigură este o provocare".

Dar industria trebuie să asigure trasabilitatea lanțurilor sale de aprovizionare pentru "a se asigura că nu este complice la regimul de muncă forțată din regiunea Uighur", altfel riscă "un risc legal, etic și reputațional uriaș", potrivit cercetătorilor.