Financial Times: Lumea se năruie pe măsură ce SUA se retrag

de I.B.     HotNews.ro
Joi, 9 iulie 2020, 0:10 Actualitate | Internaţional


Donald Trump
Foto: Captura YouTube
Covid-19 nu a transformat lumea, cel puțin nu încă. Însă i-a accelerat dezvoltarea tehnologică, socială și politică. O evoluție cu atât mai impresionantă în sfera relațiilor internaționale: falia dintre China și Vest și eșecul conducerii americane a Occidentului s-au aprofundat deopotrivă. Ordinea mondială dominată de Vest e în criză. Dacă SUA îl vor realege pe Donald Trump, vorbim de un caz terminal.

China e tot mai îndrăzneață. Nu acordă nici un respect devoțiunii occidentale pentru drepturile omului, după cum o dovedește tratamentul brutal aplicat uigurilor și noua lege de securitate din Hong Kong. Sub Xi Jinping, împărat pe viață, afirmarea Chinei în calitate de superputere și regim despotic e completă. Abandonul sfatului mult apreciat cândva al lui Deng Xiaoping, de a-ți „ascunde puterea, așteaptă răbdător, nu prelua niciodată conducerea”, este neîndoielnic. Însă China trebuie să fie concomitent și parteneră la gestionarea fiecărei probleme globale.

Occidentul are active prețioase în orice competiție cu China pentru influență. Mulți încă îi mai admiră valorile fundamentale ale libertății și democrației. Influența culturală și intelectuală occidentală rămâne una cu mult mai mare decât a Chinei.

SUA au fost capabile să creeze și să întrețină alianțe longevive cu țări cu mentalitate similară. Dacă punem la un loc țările care se raliază natural politicii externe americane, inclusiv cele din Europa, Japonia, Coreea de Sud, Canada, Australasia [Australia, Noua Zeelandă și insulele învecinate - n.trad.] și, din ce în ce mai mult, India, greutatea lor economică și politică rămâne una enormă.

Însă lucrurile s-au dus de râpă. SUA au sucombat în fața unor clivaje interne cumplite care au dus în cele din urmă la un naționalism distructiv de sumă zero. Dl Trump este întruchiparea acestor clivaje, după cum a spus-o fostul secretar american al apărării Jim Mattis. Este totodată principalul protagonist al respingerii de către țara sa a rolului ei istoric de model global de democrație liberală și de lider al unei alianțe de țări cu înclinații similare.

America dlui Trump este una a post-valorilor. Este și una a post-competenței. Chiar și atunci când unor oameni de oriunde din lume nu le plăcea ce făceau SUA, ei se gândeau că știu ele ce fac. Succesul înspăimântător al administrației Trump în ce privește destructurarea guvernului a transformat acest tip de viziune în era coronavirusului.

Președintele și administrația nici nu vor să guverneze și nici nu știu cum să guverneze. Contrastul cu China, în ciuda eșecurilor ei inițiale în gestiunea pandemiei, e izbitor. Într-un articol din revista The Atlantic, James Fallows descrie demantelarea sistematică a sistemului american de clasă mondială de răspuns la pandemii. Dar eșecul nu s-a datorat doar schilodirii guvernului. S-a datorat și caracterului incompetentului răuvoitor care conduce guvernul.

Și lumea a sesizat. Prestigiul și credibilitatea Americii au fost afectate extrem de grav. Faptul că UE, care a obținut un control real, chiar dacă incomplet, asupra pandemiei, nu plănuiește încă să le permită americanilor accesul pe teritoriul ei este ilustrativ pentru colapsul relațiilor în nucleul alianței.

Într-un articol din revista Foreign Affairs, Francis Fukuyama argumentează că fundamentul oricărei ordini politice - și cu atât mai mult în cazul unei pandemii - este eficiența guvernului. Într-un text anterior, el argumenta convingător că ideile de stat de drept și de răspundere față de cetățeni prin intermediul proceselor politice democratice se bazează pe următorul lucru: dacă statul nu funcționează, nimic nu funcționează. Administrația Trump pare decisă să valideze această ipoteză.

Ar putea fi de conceput o alianță a democrațiilor liberale dedicată constituirii unei contragreutăți pentru China în unele regiuni, dar cooperând cu succes cu ea în altele. Dar ea nu va lua ființă dacă SUA nu se vor reconstrui în calitate de stat funcțional condus de un președinte care nu îi admiră pe toți dictatorii cu care se întâlnește. Harold James, profesor de istorie la Universitatea Princeton, a scris un articol sumbru despre „America Sovietică Târzie”.

Totuși, și China modernă are fundații slabe. Statul ei este fără nici o îndoială eficient, iar populația ei e muncitoare și are spirit antreprenorial. Însă absența statului de drept și a răspunderii democratice face ca statul să fie prea puternic și societatea civilă prea slabă. China s-a descurcat bine atunci când s-a deschis către lume, și tot bine a evoluat și în ultimele patru decenii. Dar, dacă acum lumea se va închide, ei îi va fi mai dificil să progreseze atât de rapid.

În cartea „The Narrow Corridor” [„Culoarul îngust”], Daron Acemoglu și James Robinson explică dilema cu care se confruntă un despotism eficient. El poate să le slăbească frâul antreprenorilor, cu un efect colosal. Dar, în lipsa statului de drept, rezultatul va fi inevitabil un val seismic de corupție, care va submina legitimitatea regimului. Într-o astfel de situație, conducătorul ar putea trage iarăși de frâie, forțând oamenii să se cumințească din nou. Dar atunci riscă de asemenea să ucidă spiritul liber necesar.

Acest lucru i se întâmplă probabil economiei chineze în ziua de azi. Unii par să creadă că inteligența artificială și recoltarea unei cantități enorme de date vor permite ca planificarea de la centru să substituie piața. Nimic mai puțin probabil. Forța motrice a schimbării o constituie ideile din capetele oamenilor. Nimeni nu poate planifica așa ceva. Oamenii au nevoie de stimulente pentru a crea noul și a contesta starea de fapt. Statul chinez de azi, mai opresiv, va încuraja așa ceva?

Atunci, avem pe de o parte o superputere despotică în ascensiune, dar cu vulnerabilități reale. Pe de altă parte avem o superputere deja consacrată care a rătăcit drumul. Vreau ca valorile fundamentale occidentale să izbândească și să înflorească. Vreau ca China să prospere, dar nu cu prețul corodării societăților care susțin acele valori. Vreau ca umanitatea să-și gestioneze relațiile în pace, iar planeta ei fragilă cu înțelepciune. Dacă va fi ca acestea să se întâmple, SUA rămân în continuare puterea indispensabilă. Problema nu o constituie într-atât dl Trump, cât faptul că atât de mulți americani vor să fie conduși de el. Criza occidentală este o criză a valorilor. O putem depăși. Dar va fi greu. Financial Times (preluare RADOR)








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















26652 vizualizari

  • -27 (85 voturi)    
    Articol extrem de slab. (Joi, 9 iulie 2020, 0:33)

    Rahan5 [utilizator]

    Informatii: zero, Explicatii: zero. Doar calomnii.
    Demasca doar frica marxistilor deghizati in ,,democrati" in SUA atunci cand se scufunda corabia lor subreda.
    • +14 (52 voturi)    
      Articolul este slab pentru ca nu îl înțelegi (Joi, 9 iulie 2020, 7:51)

      banel [utilizator] i-a raspuns lui Rahan5

      Altfel, repeți aceleași prostii pe care le citești pe site-urle la care ești abonat, cu acești dușmani imaginari pe care, cu multă dibăcie, ti i-au băgat in cap pentru a te tine ocupat și a nu vedea problemele reale, unele dintre ele descrise și in articol.
      • +4 (4 voturi)    
        Voi repetati greselile (Vineri, 10 iulie 2020, 16:39)

        Zache58 [utilizator] i-a raspuns lui banel

        pe care le-au facut japonezii si germanii in cele doua razboaie(americanii sunt slabi si stiu sa faca doar bunuri de consum si hamburgeri).Problemele actuale se vor rezolva,si da,Trump doreste o Europa mai puternica din punct de vedere militar si nu doreste ca un stat chinez comunist sa puna mana pe economia mondiala.Banii economisiti din apararea Europei vor merge in investitii high-tec(oricum se investeste deja puternic acolo). Germania si Franta au datoria morala sa -si intareasca apararea,aparare care nu mai consta doar in tancuri si avioane,rachete;razboiul modern va fi ceva altceva fata de ce stim noi acum.
    • +13 (25 voturi)    
      nu este chiar asa (Joi, 9 iulie 2020, 12:56)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui Rahan5

      daca intrebi Ucraina o sa poti sa iti primesti raspunsul cuvenit.

      daca citesti cartea scrisa de Bolton o sa ai un alt raspuns - este poate util sa urmaresti si seria de interviuri acordate de Republicanul Bolton...

      Sunt fapte pana la urma.

      daca ne gandim USA a fost singura tara din lume care a promovat intens si constat Libertatea si Prosperitatea care nu pot sa fie servite decat de Rule of Law si Democracy.

      reducerea efortului USA si concentrarea intensa, daca pot sa scriu chestia asta, numai pe aspecte legate de politica interna poate sa ajute USA pe termen scurt si poate mediu dar sigur distruge un echilibru international si alti actori afalti de partea buna a cauzelor, precum UE sau Janonia, nu sunt inca pregatiti sa preia o parte din rolul jucat de USA.

      Politica externa a USA a fost serios afectata de Administratia Trump in mare parte prin inconstienta, lipsa cunostiintelor de specialitate si a arogantei servite de actualul Presedinte. Sunt si elemente care sunt utile in ceea ce a promovat Trump dar lipseste coerenta si argumentarea/servirea constata a principiilor de baza care servesc libertatii si prospetitatii unei natii si nu a unui individ.

      Trump poate sa fie in continuare un om de afaceri dar este un execrabil Presedinte care in loc sa construiasca a distrus relatii cladite in ani. Inainte de a demola trebuie sa pregatesti noua constructie si Trump doar a demolat, pentru ca nu stie mai mult ce ar trebui sa faca si nu a inteles mecanismele constructiei diplomatice care cere sprijin din partea aliatilor si timp...

      o lume intreaga are o vulnerabilitate maxima in fata agresiunilor constante venite din CHINA si din RUSIA, doua puteri dictatoriale.

      USA nu mai este liderul dorit si cine o sa ii ia locul?
      • -11 (25 voturi)    
        Diavolul din detalii.... (Joi, 9 iulie 2020, 14:01)

        Gigi Kent [utilizator] i-a raspuns lui ..13

        Promovarea intensa si constanta de catre SUA a libertatii, prosperitatii, democratiei si statului de drept au dus la crearea ISIS si la criza refugiatilor din Europa.

        Poate ca batranica nu trebuie ajutata sa treaca strada atunci cand nu vrea sa o treaca.

        Principial, discursul liberal - democrat la care aderi pe nerasuflate suna bine. E "catchy". E corect. E beton! Problema e ce faci concret cu niste principii care arata bine pe hartie si prost in realitate? Ne deranjeaza politia. Hai sa o desfintam. Ce facem dupa? samd

        Este Germania speriata de agresiunile constante ale Rusiei atunci cand isi face gazoduct separat si nu doreste in ruptul capului sa investeasca in propria armata sau nu este speriata deloc?
        • +4 (6 voturi)    
          este aceeasi problema (Joi, 9 iulie 2020, 22:39)

          ..13 [utilizator] i-a raspuns lui Gigi Kent

          Lipsa pincipiilor care trebuiesc intelese dincolo de hartie si pentru care nu merita sa discuti cu China sau Rusia, in ciuda unei puteri pe care o dovedesc amandoua.

          Germania greseste cand se apropie de rusia. Sunt solutii alternative, poate mai scumpe dar sunt si merita sa fie uitlizate in loc sa lucrezi cu rusul. Germania este rupta de interesele aservite rusiei - asta stie o lume intreaga - greu sa dai afara din tara proprii menti care servesc rusii...

          China pentru USa este toxica - dar americanii sunt extrem de conexati - au trecut peste principii si si-au creat dependente de care este acum extrem de greu sa se desprinda.

          Alt exemplu - Huawei - de ce nu se pot limita contactele cu Huawei - chiar asa ne grabim spre legaturi care devin toxice???

          Nu este nevoie de ragnete ca sa intelegem ca tot ce provine din China nu miroase de loc a bine - o sa aflam in curand probail mult mai multe despre virusul care ne rapune acum si vom avea argumente solide pentru a limita contactele, si altele dupa preluarea fortata a Hong-Kong.

          In comunisti nu ai cum sa te increzi.
      • -5 (17 voturi)    
        Trump (Joi, 9 iulie 2020, 19:51)

        GPohila [anonim] i-a raspuns lui ..13

        "Politica externa a USA a fost serios afectata de Administratia Trump" zice 13 dar nu ne spune cum.
        O s-o spun eu, a renegociat NAFTA care era in defavoarea USA, a cerut Chinei sa nu mai taxeze marfurile americane marfurile chinezesti nefiind taxate in USA, a cerut tarilor europene cu economii puternice si in special Germania sa contribuie la NATO dupa cum s-au angajat considerand ca USA a aparat Europa si mai ales Germania destul pe gratis etc, etc.
        • +3 (3 voturi)    
          unele sunt aspectele pozitive (Joi, 9 iulie 2020, 22:56)

          ..13 [utilizator] i-a raspuns lui GPohila

          Dar multe altele negative - NATO si Ucraina...

          Se fac eforturi remarcabile ca sa nu inghitim Dettol-ul - regretabil.

          Germania va ajunge la cota prevazuta de 2% - wait and see

          Tratatul USA- China irealistic si nu cred ca China il va derula...Poate gresesc eu.
          • -2 (4 voturi)    
            Trump (Vineri, 10 iulie 2020, 0:53)

            GPohila [anonim] i-a raspuns lui ..13

            Gresesti desigur, ce e cu Ukraina iar sustii propaganda Schumer/Pelosi?
            Ce Dettol-ul? " wait and see" si daca presedintele Trump nu facea presiuni?
            China fara piata enorma a SUA moare economic si stie.
            • 0 (0 voturi)    
              china are piate ei (Duminică, 12 iulie 2020, 18:34)

              ..13 [utilizator] i-a raspuns lui GPohila

              Si nu prea depinde de USA - a ciugulit si a furat la greu din USA acum poate sa traiasca in regiune si sa domine.

              Domina Japonia, domina Australia, domina micile tari de jur imprejurul ei - are o piata enorma si se gandeste cum sa se extinda si in UE...

              Americanii sunt mai interesati de cooperarea cu China
      • -1 (5 voturi)    
        Bravos (Joi, 9 iulie 2020, 22:11)

        wintershadow [utilizator] i-a raspuns lui ..13

        Doresc sa te felicit, cred ca esti singurul comentator de pe aici (si de oriunde de fapt), care desi nu-l simpatizeaza pe Trump, nu este isteric si nu debiteaza aceleasi calomnii si aberatii .
      • -4 (6 voturi)    
        Cine o sa-i ia locul ? (Vineri, 10 iulie 2020, 0:46)

        danmarian [utilizator] i-a raspuns lui ..13

        Franta lui Macron !!! Sau germania lui Merkel ?
        Vorbe-n vant ! Sunt niste nulitati "behaitoare " !
        Dar si o recomandare : Nu-l mai citi pe Bolton - sau pe "nepurcica" lui Trump ! Amandoi sunt plecati "la luota" cu alte interese ! Iar pentru USA Trump - asa cum ii este firea (nu vaca noastra de la Bucuresri !!!) a fost de bun augur pentru tara ! In primii trei ani de prezidentiat a repus economia USA pe buna cale - a crescut cu cateva milioane numarul de angajati - a deschis ochii americanilor asupra pericoluluii externalizarii productiei unor produse strategice , sauasupra pericolului furtului generalizat de patente si procedee tehnice de catre "tovarasii comunisti chinezi" (mare suparare la Xi Ping-Pong - si probabil - declansarea atacului bacteriologic COVID-19 !!!) Personal cred si sper sa CASTIGE ALEGERILE ! Cu un Biden se va ajunge la un raahhat generalizat !!
    • +4 (18 voturi)    
      Articolul este foarte bun, (Joi, 9 iulie 2020, 13:35)

      midufi [utilizator] i-a raspuns lui Rahan5

      doar ca nu corespunde parerilor tale.
  • -16 (72 voturi)    
    Intrebari (Joi, 9 iulie 2020, 0:49)

    Adrian_1234 [utilizator]

    1. Parca Trump era contra Chinei si Democratilor le cadea coada cand se zburlea China ... acum ati intors-o ?
    2. De cand naibii e America democratie liberala ? Eu nu tin minte vreun guvern liberal in america. Nici democratii cand aveau puterea nu erau liberali. Mai putin astia de azi care sunt chiar socialisti. Numeste macar un presedinte democrat liberal in afara de Obama.
    3. Vb de valori. Pai pe Biden l-ati vazut vorbind ? Dati-mi si mie o valoare zisa de ala, EVER
    4. Va mai amintiti ce ziceati ca se intampla in 2016 daca vine Trump ? Cade bursa, cade economia, razboi peste tot. Sunteti macar barbati enough sa recunoasteti ca ati sfeclit-o rau cu cititul in boabe ?Si atunci de ce ati avea dreptate acum ? Un boom economic ca sub administratia Trump nu a mai fost din anii 70-80 sau realitatea care nu se potriveste discursului e taiata si aruncata la gunoi ?
    • -18 (58 voturi)    
      Agree cu tot ce ai spus (Joi, 9 iulie 2020, 3:20)

      Dalinar [utilizator] i-a raspuns lui Adrian_1234

      Adaug ca in America democratii is dighizati in socealisti iar in Canada Partidul Liberal e 100% socealist si putred. Nu adauga astia in denumire Socealist, ca sperie lumea.
    • +25 (69 voturi)    
      Boom economic, da (Joi, 9 iulie 2020, 4:42)

      jcjc [utilizator] i-a raspuns lui Adrian_1234

      3 milioane+ de cazuri de Covid
      130,000 de morți
      O epidemie scăpată de sub control, cu aproape 60 de mii de cazuri noi pe zi
      40 de milioane de șomeri
      Cele mai mari revolte de stradă din anii 60.
      Aliați de decenii înjurați, șantajați și lăsați cu ochii în soare.
      Dictatori, de la Xi Jinping la Erdogan la Kim Jong-Un, flatați și lăsați să-și facă de cap.
      Nepotism pe toată linia în guvern, plus corupție demnă de o țară bananieră.
      0 planuri de ieșire din această catastrofă morală, economică și socială.

      Superbe realizări, într-adevăr.
      • -17 (51 voturi)    
        Democratii (Joi, 9 iulie 2020, 7:29)

        Criogenia [utilizator] i-a raspuns lui jcjc

        Trebuie sa lase in urma apucaturile comuniste daca mai vor la putere in USA...practic sa renunte la toata conducerea actuala a partidului corupta pana in maduva oaselor.

        Cand CEO-ul General Motors face o vizita in China este primit ca intre frati de Partidul Comunist Chinez...
      • +8 (26 voturi)    
        exact (Joi, 9 iulie 2020, 11:02)

        LL [utilizator] i-a raspuns lui jcjc

        Asta se intampla cand ajunge sa conduca un ....Idiot Util (util altora ...)!
        • +1 (1 vot)    
          Vad aici (Vineri, 10 iulie 2020, 21:30)

          Zache58 [utilizator] i-a raspuns lui LL

          ca aproape toti criticati si jigniti un Presedinte.Asta pentru ca nu cunoasteti istoria USA.Au fost si presedinti chiar mai slabi decat Trump.Va rog cititi si apoi sa veniti cu critici promovate de democratii americani.A inebunit lumea:se darama statui in USA ca pe vremea lui Dej in Romania.Dar ala era comunism de idioti.Cu ce o fi gresit Robert Lee?Fara el nici Lincoln dar nici Grant nu ar mai straluci in paginile de istorie.
      • -6 (12 voturi)    
        Covid (Joi, 9 iulie 2020, 19:56)

        GPohila [anonim] i-a raspuns lui jcjc

        Total gresit, cei mai multi morti la mil. de locuitori il are Anglia urmata de Italia, Franta, Germania si pe urma USA.
      • 0 (2 voturi)    
        Mai usor (Joi, 9 iulie 2020, 22:18)

        wintershadow [utilizator] i-a raspuns lui jcjc

        sa-ti ajunga pana la alegeri lista de aberatii. Esti foarte inventiv, indoctrinat cum trebuie.
        Sunt curios, cand va fi vina lui trump si pentru ca e intuneric noaptea? O intrebare retorica desigur, nu te obosi sa-mi raspunzi, s
    • +11 (41 voturi)    
      marele succes trumpist (Joi, 9 iulie 2020, 9:26)

      vorbis [utilizator] i-a raspuns lui Adrian_1234

      zeci de milioane de someri, 130.000 de morti Covid, economia in ruina, fascismul in ascensiune. Ura !!!
      • -12 (34 voturi)    
        130.000 de morti COVID (Joi, 9 iulie 2020, 10:13)

        Rahan5 [utilizator] i-a raspuns lui vorbis

        .........din cauza lui Trump. ?
        Am citit saptamana trecuta ca in California .......tocmai s-au inchis resturantele !. Adica, Trump e de vina ca au fost deschise din februarie pana acum ?.
        Nu mai arunca vina Statelor / Guvernatorilor / Parlamentelor Statale pe socoteala lui Trump !.
        Nu Trump e responsabil cu Masurile de Restrictii in Interiorul Statelor.
        • +10 (24 voturi)    
          stable genius (Joi, 9 iulie 2020, 10:45)

          dasim [utilizator] i-a raspuns lui Rahan5

          "Leadership: Whatever happens, you're responsible. If it doesn't happen, you're responsible."
          https://twitter.com/realDonaldTrump/status/398887965302091776
  • -21 (63 voturi)    
    Ha ha ha (Joi, 9 iulie 2020, 1:04)

    Gigi Kent [utilizator]

    Observ ca democratii si media aservita lor sunt din ce in ce mai disperati. Trump a fost singurul politician relevant din tot vestul care a atras atentia si chiar a luat masuri impotriva Chinei. In rest toti au vrut sa faca afaceri cu Rep Populara Chineza. E singurul care incearca sa readuca locurile de munca, productia si companiile inapoi acasa. E singurul care atrage atentia asupra controlului 5G de catre China prin Huawei. Toti ceilalti sunt fascinati de preturile mici si de avansul tehnologic.

    Ultimul sau mesaj pe tema asta: "China has caused great damage to the United States and the rest of the World!" Si asta in timp ce toti ceilalti au o mare problema cu denumirea de "virus chinezesc" si se caznesc sa ramana "politically correct".

    Desigur putem sa il blamam pe Trump pentru ca tot occidentul si-a trimis productia in China. Desi stim cu totii ca nu e vina lui. Putem sa il blamam si pentru Coronavirus. Putem sa il blamam pentru orice.

    Si cu toate acestea, spre disperarea unora, va castiga al doilea mandat.

    Ah da ... clivajul cu vestul. I-a pus pe toti membrii NATO sa aloce 2% din PIB pentru aparare asa cum scrie in tratat. Pai daca asta e cauza de "clivaj" atunci imi pare rau dar Trump are dreptate. Nu putem cere SUA sa pazeasca lumea in timp ce restul statelor vestice investesc in nimic. Germania are excedent bugetar. Si tot nu vrea sa investeasca in aparare. Adica ne e frica de bau-bau (Rusia, China) dar las ca ne pazesc SUA. Nu merge ... Parteneriatele se stabilesc pe baze egale nu pe smecherii ieftine.

    Si imi place la nebunie politica lui externa. Poster boy-ul Obama a luat premiul Nobel pentru pace inainte de a apuca sa ia vreo decizie (ca doar era favoritul Deep State-ului) si a lasat lumea intr-o ruina. Lui ii datoram aparitia ISIS printre altele. Si valurile de emigranti asociate care au scufundat Europa. Trump a zis pur si simplu ... ba nu e rolul nostru sa ne bagam in toate conflictele aiurea in tramvai. A facut liniste cu Iran / Coreea de Nord.
    • -1 (3 voturi)    
      Cam adevarat ... (Vineri, 10 iulie 2020, 1:07)

      Dacii [utilizator] i-a raspuns lui Gigi Kent

      Domnule ""Gigi Kent", nu pricep de ce ai luat asa multe minusuri, pt. ca tot ce ai spus e adevarat !
  • +22 (68 voturi)    
    bine scris (Joi, 9 iulie 2020, 1:39)

    sile1 [utilizator]

    Subscriu in totalitate la cele expuse in articol.

    Ultimul paragraf continand si constatarea,citez

    "Problema nu o constituie într-atât dl Trump, cât faptul că atât de mulți americani vor să fie conduși de el "

    reprezinta in opinia mea chintesenta problemei !

    Astept cu speranta alegerile din America.
    • +7 (13 voturi)    
      problemele sunt mari in SUA (Joi, 9 iulie 2020, 13:37)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui sile1

      Noi, romanii, nu cred ca le putem cuprinde de aici.

      Vor avea nevoie de un presedinte doxat si carismatic care sa fie republican si sa aiba doua mandate clare si cu sustinere din partea congresului pentru a isi revizui problemele grave care le afecteaza natiune.

      Nu este cazul lui Trump din punctul meu de vedere care este nu este un doxat. Obama a fost si exte un doxat, dar este un democrat - not so good.

      O problema, care isi arata coltii si in RO, este educatia precara a tinerilor generatii. Aici trump nu a scos un cuvant, ba mai mult a introdus un act prin care nu educatia va prima ci experienta. Masa critica este obtinuta nu prin exceptiile gen Musk ori Gates ori Jobs ci din aceea care invata si se straduie sa se auto-depaseasca prin educatie si prin munca.

      Natia creste si ca urmare a educatiei primite dar si prin munca enorma depusa pentru a evolua.
      • -7 (11 voturi)    
        SUA (Joi, 9 iulie 2020, 20:01)

        GPohila [anonim] i-a raspuns lui ..13

        Ce ne facem cu republicanii never Trump care fac parte din deep state si nu le place ce face presedintele Trump pentruca-si pierd privilegiile.
  • +23 (49 voturi)    
    eiii... lasati... (Joi, 9 iulie 2020, 3:11)

    Codruta N [utilizator]

    SUA n-au fost niciodata un "inger al democratiei"... sa nu uitam ca nu e f. mult timp de cand la ei s-a desfasurat un "proces al vrajitoarelor", ca a existat McCarthysmul, ca l-au ostracizat pe Russell samd...
    Oricum, insa, sa nu le ducem noi grija - sunt mult mai capabili sa-si revina, decat am fost noi sa scapam de nomenklaturisti, tortionari (cred ca le platim si acum "pensii speciale"), turnatori samd.! :P
    ---
    Articolul e cam tras de par - dar chiar si asa, totusi: cel care l-a scris pentru FT n-are nume? >:
    • -6 (34 voturi)    
      McCarthy did nothing wrong (Joi, 9 iulie 2020, 8:14)

      marie-cu-palarie [utilizator] i-a raspuns lui Codruta N

      McCarthy poate fi acuzat cel mult de exces de modestie. El estima că sunt cam 500 de comuniști infiltrați la cele mai înalte niveluri ale guvernului SUA în perioada sa.

      Rapoartele declasificate ale KGB de după 1991 arătau că erau cel puțin 5000, nicidecum doar 500 cum estimase ”tiranul” de McCarthy.
    • +10 (24 voturi)    
      codruta (Joi, 9 iulie 2020, 10:32)

      sile1 [utilizator] i-a raspuns lui Codruta N

      Referitor la,citez

      <..., totusi: cel care l-a scris pentru FT n-are nume? >:

      tu care pari o fata isteata ar trebui sa stii ca te poti duce pe site~ul Financial Times si vei gasi numele autorului.
      E drept insa ca va trebui sa platesti o taxa pentru informatia solicitata.

      Pe de alta parte nu vad relevanta cunoasterii numelui autorului decat daca doresti sa sugerezi ceva si nu vrei sa o faci cu voce tare,de pilda ca acesta e vreun chinez,vreun rusnac sau poate vreun commie occidental,desi ma indoiesc ca astia ar putea scrie articole pentru FT.
      • +6 (8 voturi)    
        MInus (Joi, 9 iulie 2020, 14:03)

        ..13 [utilizator] i-a raspuns lui sile1

        Minus vine de la ignoranta, lipsa curiozitatii si a apetitului pentru cunoastere.
    • -5 (11 voturi)    
      McCarthysmul (Joi, 9 iulie 2020, 20:07)

      GPohila [anonim] i-a raspuns lui Codruta N

      Ai vreo ideie de ce a aparut McCarthysmul? McCarthysmul a luptat impotriva comunistior americani care erau o realitate si aserviti Moscovei.
      Acum vorba aia "la razboi inapoi la placinte inainte" liberalii socialisti critica McCarthysmul si vad ca au ceva succes la unii.
      Ce zici de acum, democratii nu sunt socialisti nu vor sa schimbe radical America?
  • -18 (50 voturi)    
    Frica domneste (Joi, 9 iulie 2020, 3:30)

    Criogenia [utilizator]

    In tabara democratilor...inca 4 ani pe tusa, necaz mare.
    Scot arsenalul greu de pe acuma numai ca nu se stie daca-l mai tin picioarele pe candidat pana la alegeri...mosul da semne de oboseala cronica.

    Trump nu va sta la dezbatere cu Biden, va invoca de pe acum faptul ca nu are ce sa dezbata cu un socialist corupt cu apucaturi comuniste.
  • -19 (53 voturi)    
    scris pe genunche... (Joi, 9 iulie 2020, 4:36)

    Ismail Paine de circ [utilizator]

    pai nu era Trump ala care se lupta singur cu China? acum o dati la intors...
    Vad ca unii refuza sa iasa din bula lor de confort, nu s-au obisnuit cu ideea ca Trump nu are la momentul actual contracandidat.
    • -14 (46 voturi)    
      nu cauta logica acolo unde nu o s-o gasesti (Joi, 9 iulie 2020, 7:00)

      exis [utilizator] i-a raspuns lui Ismail Paine de circ

      In mintea neoliberalilor, Biden (adica cel al carui fiu primea bani de la o companie chineza, pentru "consultanta") e cel mai potrivit, pentru a lupta impotriva pretentiilor Chinei de suprematie mondiala. Iar Trump.......Trump e ca iepurasul din bancul cu sapca. Orice ar face, el e ala rau. Tare ma bucur sa remarc, din comentarii, ca oamenii nu mai inghit BS-urile astea ale ''formatorilor de opinie''.
  • +19 (65 voturi)    
    hehe (Joi, 9 iulie 2020, 4:42)

    transpenibilus [utilizator]

    Rusia e falita si isi doreste cu ardoare sa nu cada Trumf ca sa slabeasca putin si America. Dovada comentariile disperate ale postacilor rusi Rahan5, adrian1234, simplex3, sile 1 si jiji Kent

    E ca si ingropata russia Putlerista, qed.
    • -19 (53 voturi)    
      si tu ai halit gogoasa aia.. (Joi, 9 iulie 2020, 6:07)

      Ismail Paine de circ [utilizator] i-a raspuns lui transpenibilus

      .. cu russia pe care ti-a servit-o media stangista?
    • +6 (16 voturi)    
      @transpenibilus (Joi, 9 iulie 2020, 10:55)

      sile1 [utilizator] i-a raspuns lui transpenibilus

      In drumul tau catre penibilul absolut ( acum esti in faza de trans..ition de la simplu moron ) ai reusit sa faci un pas nou.
      In articol era vorba de China si USA, tu i~ai bagat si pe putin si rusia lui ca sa faci hora mai mare,emitand si niste "judecati de valoare" inestimabile.

      Keep on walking,pal the "success" is on your side !!
    • -5 (19 voturi)    
      Bravo tovarase! (Joi, 9 iulie 2020, 11:46)

      Gigi Kent [utilizator] i-a raspuns lui transpenibilus

      Asa tovarase, trebuie facuta lista cu reactionarii, mama lor de dusmani ai luptei de clasa!

      Auzi, da' daca NASDAQ a atins "all time high" cu Trump presedinte se cheama ca SUA au "slabit putin"? Ca nu stie Putin daca sa se bucure sau nu …

      https://www.aljazeera.com/ajimpact/nasdaq-hits-time-high-amazon-tops-3k-virus-surge-200706185638080.html
  • +19 (49 voturi)    
    Maimuta portocalie (Joi, 9 iulie 2020, 7:27)

    ABBV [utilizator]

    O sa construim un zid - Sau nu ?.... https://www.hotnews.ro/stiri-international-24161932-trump-saluta-39-39-forta-39-39-legaturilor-dintre-sua-mexic.htm
    Si sunt 100 de exemple ca asta. Mai e ceva de spus ? Mai prost presedinte nici nu a avut Uncle Sam.
  • +8 (32 voturi)    
    Trebuie înțeleasă realitatea actuala (Joi, 9 iulie 2020, 7:44)

    Teodor Tau [anonim]

    America a constituit o forța motrice a lumii atâta timp cât economia sa a performat și a putut sa tipărească bani /hârtii pe care sa le exporte și pe care sa ia la schimb prosperitate ; asta a însemnat hegemonia dolarului ;acum când economia americane e la reanimare , când China a devenit fabrica lumii , ce mai poate face America !? Atât America cât și vestul nu mai poate plăti Chinei pentru ceea ce produce cu hârtii tipărite ci doar cu ...barter !?; și astfel societatea occidentala a intrat in colaps ; ceea ce Europa ne a făcut noua după așa zisa revoluție din 89 ,China face acum vestului ; urmează hiperinflația dolarului ,care va atrage devalorizarea celorlalte valute vestice ; lăcomia capitalista de a dezvolta senilele multinaționalelor tot mai acaparatoare , mai lăcome , a sfârșit prin a și sfâșia proprii fii ai capitalismului , întreprinzătorul , iar in cele din urma de a sucomba in fălcile dragonului in care din aceiași dorința de lăcomie a intrat ; America a construit in lume după al doilea război mondial un sistem in care, învingătorul ia totul iar Societatea vestica din lăcomie nemarginita s a trezit ca dragonul a folosit aceasta energie expansionista cotropitoare asupra estului împotriva ei ; prin urmare despre ce vorbim !? Fiecare pasare pe limba ei piere ; lumea s a dus in extrema capitalismului despotic , iar China a folosit aceasta energie pentru a o reechilibra ; cât mai putea continua acest despotic joc capitalist in care o mâna de oameni , in lăcomia lor au decapitalizate peste 90% din populație !? imperiul american și șoc vestica se prăbușește pot ca și a pierdut complet rațiunea și credință altfel nu se explica cum știind ca in Biblie spune ca rasa Galbena va domina lumea ,a ignorat .....TOTUL !
  • +15 (43 voturi)    
    O analiza lucida (Joi, 9 iulie 2020, 8:14)

    zanax [utilizator]

    Nu va asteptati insa la adeptii lui Trump sa o inteleaga, ei sunt pierduti in lumea lor paralela, in universul alternativ dominat de alternative facts si alternative true, in bula intretinuta cu conspiratii, neomarxisti (eterna explicatie) si deep state care actioneaza impotriva luminatului lider Trump.

    Este mentalittatea de membri de cult care resping din start orice informatie negativa despre liderul de cult, insa inghit degraba si fara nici un simt critic orice le arunca acesta.

    Fanatismul este ceea ce il va pierde pe Trump, oricata sustinere ar avea in randul acestui cult (si din nefericire ca in orice cult fanatismul merge pana in panzele albe) America are resurse suficiente sa respinga acest model politic falimentar.

    Este uluitor cum milioane de oameni ajung sa sustina idei care pana mai ieri erau apanajul tarilor bananiere, dovada ca America cu toata evolutia sa spectaculoasa mai are inca de rezolvat conflicte interne care o tin pe loc si o trag chiar inapoi.

    Modul in care o masa atat de mare de oameni s-a radicalizat in halul asta sperie si trage un semnal de alarma asupra modului in care conservatorismul american se transforma pe nesimtite in fascism.
    • -11 (27 voturi)    
      wrong (Joi, 9 iulie 2020, 10:42)

      nash pandelica [utilizator] i-a raspuns lui zanax

      e lumea veche pe care nu puteti, nu stiti cum s'o ingropati, pt. a crea asa zisa lume noua, globalizda, cu finalul sau apoteotiq, marea revolutie socealista/komunista mondiala.
      sunt mai multe sperante in urma globalizarii. una a finantistilor, alta a politrucilor marxisti, dar si una a hegemoniei alesilor.
      totusi, marea masa muta, este inca legata de trecut, de calea pe care vine de departe. si va fi greu de redirijat..mai ales daca ..haha, trumptarzii se inmultesc. sau cum zic altii, q anonii. :-))
    • -10 (16 voturi)    
      wrong (Joi, 9 iulie 2020, 10:42)

      nash pandelica [utilizator] i-a raspuns lui zanax

      e lumea veche pe care nu puteti, nu stiti cum s'o ingropati, pt. a crea asa zisa lume noua, globalizda, cu finalul sau apoteotiq, marea revolutie socealista/komunista mondiala.
      sunt mai multe sperante in urma globalizarii. una a finantistilor, alta a politrucilor marxisti, dar si una a hegemoniei alesilor.
      totusi, marea masa muta, este inca legata de trecut, de calea pe care vine de departe. si va fi greu de redirijat..mai ales daca ..haha, trumptarzii se inmultesc. sau cum zic altii, q anonii. :-))
    • +6 (8 voturi)    
      ! (Joi, 9 iulie 2020, 11:43)

      gelu antigelu [utilizator] i-a raspuns lui zanax

      esential este ca America isi rezolva problemele. China le ingroapa. Cand vor exploda colapsul va fi total.
    • -1 (1 vot)    
      Felicitari (Joi, 9 iulie 2020, 22:25)

      wintershadow [utilizator] i-a raspuns lui zanax

      Aproape ai atins perfectiunea in materie de spalare pe creier! Omul nou perfect, recita niste poezii citite pe undeva care suna cool.
  • -18 (34 voturi)    
    fake news (Joi, 9 iulie 2020, 9:32)

    martel55 [utilizator]

    esecul nu e al cpnducerii americane, e al Europei care ia ajuns sa se alierze c u china sa ssustina globalismul care distryhe insasi statele europene....dar ca de obieci, hotul striga hotii, asta e presa progresista
  • -13 (23 voturi)    
    trompa (Joi, 9 iulie 2020, 10:36)

    nash pandelica [utilizator]

    este singurul lider capabil sa infrunte china, cu succes.
    ioropa super domokkata si'a bagat china in casa, odata huaway.
    diferenta intre ioropa si trompa este ca trompa nu vrea huaway, si le zice: my way or the highway.
    se pare ca, vorba lu' klauz, ioropenii nu sunt prudenti can' e vorba de china. si merg pe a doua varianta iohanesiana.
    din insiruirea aia globala a valorilor demokratiei, japonia, corea, bazinul austral, india, sunt cu trompa, nu cu china, nici cu iororpa sinofila si rusofila.
    tendinta neomarxista in ioropa tinde sa nege valoarea leadershipului, in favoarea ambitiilor unor liderasi, ce. pe deoparte ii scutura scamele de pe haina marelui tata alb de la wash, iar pe alta parte se viseaza ei pe job.
    iar intre ei, sunt marii rechini ce se folosesc de asa zisele valori, dovedite mincinoase, ale invataturii marxiste. ca de ex. marele proroc marxist, soros si apolstolii sai.

    bine ca trompa o pune clar: my way, or the highway.
    se pare ca a doua sa alegere va clarifica multe.
    oricum, asa zisii demokkati, socealisti progresisti neomarxisti, sau oricum se vor mai lauda, n'au reusit sa vina cu ceva mai bun, nici macar ca persoana.
    cu babaciuni inchistate mai rau ca un virus in carapace, cum sunt alde frau muti si gio bidon, sau macrou, fiul sotiei, greu sa bati china....en marche !
    nici macar tzaru' de la kremlin nu stie de ce parte sa se pozitioneze, caci nici el nu e in largul sau cu un vecin ca china, ce se revarsa din ce in ce mai zgomotos peste intreaga lume. si, probabil, din nou, o alianta impotriva firii, ar fi salvarea. sa speram ca firul rosu isi va face treaba.
  • -14 (22 voturi)    
    trompa (Joi, 9 iulie 2020, 10:36)

    nash pandelica [utilizator]

    este singurul lider capabil sa infrunte china, cu succes.
    ioropa super domokkata si'a bagat china in casa, odata huaway.
    diferenta intre ioropa si trompa este ca trompa nu vrea huaway, si le zice: my way or the highway.
    se pare ca, vorba lu' klauz, ioropenii nu sunt prudenti can' e vorba de china. si merg pe a doua varianta iohanesiana.
    din insiruirea aia globala a valorilor demokratiei, japonia, corea, bazinul austral, india, sunt cu trompa, nu cu china, nici cu iororpa sinofila si rusofila.
    tendinta neomarxista in ioropa tinde sa nege valoarea leadershipului, in favoarea ambitiilor unor liderasi, ce. pe deoparte ii scutura scamele de pe haina marelui tata alb de la wash, iar pe alta parte se viseaza ei pe job.
    iar intre ei, sunt marii rechini ce se folosesc de asa zisele valori, dovedite mincinoase, ale invataturii marxiste. ca de ex. marele proroc marxist, soros si apolstolii sai.

    bine ca trompa o pune clar: my way, or the highway.
    se pare ca a doua sa alegere va clarifica multe.
    oricum, asa zisii demokkati, socealisti progresisti neomarxisti, sau oricum se vor mai lauda, n'au reusit sa vina cu ceva mai bun, nici macar ca persoana.
    cu babaciuni inchistate mai rau ca un virus in carapace, cum sunt alde frau muti si gio bidon, sau macrou, fiul sotiei, greu sa bati china....en marche !
    nici macar tzaru' de la kremlin nu stie de ce parte sa se pozitioneze, caci nici el nu e in largul sau cu un vecin ca china, ce se revarsa din ce in ce mai zgomotos peste intreaga lume. si, probabil, din nou, o alianta impotriva firii, ar fi salvarea. sa speram ca firul rosu isi va face treaba.
    • +12 (24 voturi)    
      prostovane (Joi, 9 iulie 2020, 10:44)

      dasim [utilizator] i-a raspuns lui nash pandelica

      Trump a cerut ajutorul dictatorului chinez ca sa castige alegerile. In schimb i-a promis ca uita de uiguri...
      • +5 (9 voturi)    
        orice intelegere facuta cu Trump (Joi, 9 iulie 2020, 14:12)

        ..13 [utilizator] i-a raspuns lui dasim

        Are o nebunie in ea, ceea ce nu este intotdeauna un lucru rau sau grav, dar la Trump mai are ceva - MEGALOMANIA.

        Asta exprima o latura psihologica a unui dictator oriunde ar fi el si orice ar conduce.

        rationamentul si intelegerea limitarilor ajuta la perceptia realitatii care este de jur imprejurul nostru. visul nu este exclus, dar fara cunoasterea si intelegerea realitatii duce la paranoia...

        Vedeti de aceea a fi Humble mai ales ca si conducator, lider al unei mari puteri, este o mare provocare si unii nu pot sa reziste la aceasta incercare.
  • -10 (22 voturi)    
    Ce o sa mai rad (Joi, 9 iulie 2020, 10:57)

    Baiazid [utilizator]

    Cand va iesi sigur Trump in noiembrie :) Nu imi explic altfel comentariile anti trump precum si minusurile date celor care sunt pro decat prin faptul ca avem postaci (eventual platiti) aici. Iti trebuie fix 5 minute sa vezi ca democratii in SUA sunt fix versiunea cea mai rea a PSD-ului de la noi, Biden e complet senil si nu leaga doua cuvinte coerent, iar Trump e singurul presedinte care chiar a facut ceva pentru America. Se vede clar in indicatorii economici care nu mint, in plus atitudinea lui in ceea ce priveste China e perfect coerenta si corecta. E trist sa vad pe hotnews asemenea articole preluate din mlastina democrata, chiar ma uit dupa alternative la hotnews dupa ani de zile in care a fost principala mea sursa de informare. Pentru prima oara in lume, democratilor si celor din umbra care ii papusaresc le e frica de silent majority care in America e reala si care va face diferenta in noiembrie indiferent de ce va spune presa corupta. Asta arata inca o data ca in America sunt inca multi oameni cu bun simt, care prefer sa nu fie linsati de presa leftarda asa ca stau la locul lor si voteaza cu cine trebuie (silent majority) ceea ce inseamna ca articolul de fata (deja un gunoi democrat) e complet fals. Sper sa treaca comentariul de cenzura de pe HN care vad ca in ultima vreme e din pacate mai activa ca oricand.
    • +8 (18 voturi)    
      Biden is not senile, but (Joi, 9 iulie 2020, 12:45)

      John M. [utilizator] i-a raspuns lui Baiazid

      Trump is a schizo-narcissist through upbringing. Can't you see that this man is a pathetic impostor and destroys everything he touches?!
      If you live there and drive around town make sure your Trump sticker on the car doesn't show...
      Honest, do you have the guts to take a Trump poster to one of those BLM rallies ?!
      • -1 (15 voturi)    
        qed (Joi, 9 iulie 2020, 17:04)

        Vecin [utilizator] i-a raspuns lui John M.

        Daca e nevoie de atata curaj ca sa-ti pui pe masina un sticker sau sa te duci cu un poster cu Trump la un mars BLM, inseamna ca se confirma ce spune @Baiazid despre silent majority. Dar asta nu face deloc cinste opozantilor lui Trump. Nu va place de el, votati cu Biden, e simplu! Nu e nevoie pentru asta sa dati in cap celor care tin cu alti candidati sau in general au alte pareri decat voi. Cum era cu valorile americane de export, civilitate, democratie, free speech? Sunt suspendate in campania electorala?
        • +6 (10 voturi)    
          If you live in the US, fine, (Joi, 9 iulie 2020, 18:55)

          John M. [utilizator] i-a raspuns lui Vecin

          but if you don't, mind your own business...
  • -8 (22 voturi)    
    da (Joi, 9 iulie 2020, 12:55)

    idealogul [utilizator]

    Contrar tuturor predictiilor 3 ani Trump a adus prosperitate economica, pace si stabilitate nemaintalnite. Exceptand taraboiul ridicol si fara nici o substanta din mass media privind relatia Trump-Putin.
    Aveti vreo dovada, copilasi, ca Putin a votat de cateva milioane de ori in America si l-a pus pe Trump presedinte?!
    Pe aici toti se dadeau de ceasul mortii ca va veni apocalipsa din cauza lui Trump si a fost exact pe dos.
    Acum in ultima jumatate de an milioanele de someri au aparut din cauza COVID si a guvernatorilor statelor democrate care au facut carantina totala pe mosia lor.
    Bineinteles ca vina a cazut pe Trump ca el doar el a creat Covidul si el a inchis statele falsilor-democratilor.
    Da de ce nu cititi si stire de ieri care spunea de revenirea spectaculoasa a economiei Americane si de crearea a 4,8 milioane de locuri de munca.
    Nu prea va convine adevarul.
    Apropo, da niste dovezi pentru urmatoarea minciuna sfruntata aruncata in stil bolsevic:
    "Trump a cerut ajutorul dictatorului chinez ca sa castige alegerile. In schimb i-a promis ca uita de uiguri... "
    • +10 (12 voturi)    
      masurile economice din 2016=2019 (Joi, 9 iulie 2020, 14:21)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui idealogul

      Ne arata ca USA a reusit sa sustina o perioada lunga de crestere economica care intamplator sau nu, a fost mai lenta decat cea din ultimii 2 ani ai lui Obama. Sunt legi economice pe care daca le intelegi pot sustine o economie sau frana 0 si Trump are un excelent Sef de Trezorerie. Este apreciat atat de Democrati cat si de Republicani.

      somerii sunt peste tot si inchiderea economiei si cresterea cheltuielilor statelor cu materiale sanitare a expus economia din USA la o mare presiune.

      Viitorul nu stiu daca este roz acolo.

      trump risca emorn si vrea sa castige.
      Nu cred ca se va intampla lucrurl acesta - multi republicani nu vor merge la vot.
  • +9 (13 voturi)    
    nu sunt 100% de acord cu Fukuyama (Joi, 9 iulie 2020, 14:00)

    ..13 [utilizator]

    Pandemia a arata cultura fiecarui stat.

    Nu vorbim despre capacitatea unui guvern/stat de a actiona ci de multimea de cetateni care.... = vezi cultura statului.

    Sa incep cu RO - nu respecta legile, nu asculta autoritatile si poate sa fie cel mai bun presedinte sau cel mai bun guvern ei tot dupa capul lor, uneori lipsit de logica actioneaza. Este vorba si de un slab discernamant - cred ca discermantul vine de la lectiile pe care le-ai retinut si stii sa le aplici - lectii inseamna istorie. ascultarea prietenilor si a cunoscutilor care se confrunta cu probleme in viata, si gandirea critica aplicata de fiecare in viata de zi cu zi.

    Germania - bun sau rau neamtul asculta de cel de mai sus - o buna conformare. Daca au si un sistem de selectie si promovare a valorilor reale atunci Germania poate merge inainte.

    franta - bun sau rau francezul face tot ce il duce pe el capul care poate sa fie bun dar la fel poate sa fie rau - depinde de capacitatea de a analiza critic o situatie si de a invata din experienta - nu conteaza ce zice statul pentru ca acolo, ca si la noi, nu tot ce este competitiv este si promovat.

    Italia - bun sau rau italianul face tot ce il duce pe el capul ca sa se simteasca bine...Nu foloseste intotdeauna gandirea critica, ci imita mult, cu promoveaza competenta ci ceea ce ii cere gasca in speranta ca sistemul o sa il accepte si pe el - deci fara competente, pre prietenie...Statul poate sa spuna orice ca italianul...

    USA are un Presedinte care a ignorat pandemia, a actionat haotic, vezi bannarea zborurilor catre china de parca numai de acolo venea infectia, si de retinut mare intrebare legata de Dettol care il discrediteaza total si il plaseaza in sfera pericolelor publice - chestia cu Dettol vine din ignoranta lui, lipsa de responsabilitate si aroganta si agresiunea verbala maxima. Pentru RO modul in care a actionat in raport cu Ucraina imi da rece pe spinare. NU ASA!
  • -4 (12 voturi)    
    Nu vad unde e baiu!!! (Joi, 9 iulie 2020, 15:18)

    Dalinar [utilizator]

    Tarul Phutin si Imparatul Xi abia asteapta sa repare Lumea. Kim da si el o mana de ajutor, mai ales ca tocmai au infrant America, again.
    Baiu si provocarea vor fi in faptul ca va trebui sa purtam toti gumari, si sa papam orez sau hriska!!!
  • -4 (12 voturi)    
    Pai .... (Joi, 9 iulie 2020, 17:39)

    danmarian [utilizator]

    nu-i critica si injura - acea lume care "se darama" pe americani tot timpul ? Si n-au fost americanii care i-au scos din kkt pe europeni de cateva ori ? Si in Primul si in al Doilea Razboi Mondial ! Ba si dupa prin Planul Marshal - de au ajuns nemtii iar mare putere mondiala ? Bine fac americanii ca le arata imbecililor din "evropa" ca sunt "de rahat" - buni numai de gura si palavre ! O Rusie - chiar asa de parlita cum este !! poate cucerii Europa in cateva zile sau saptamani ! Acum nemtii tipa - ca din gura de sarpe - ca se retrag americanii din Germania ???? Dar de ce nu s-ar retrage ? De ce trebue sa fie VESNIC JANDARM al Europei ? De ce sa cheltuiasca miile de miliarde pentru apararea unei germanii care colaboreaza cu Putin la propasirea Rusiei ??? Asa cum a facut si in Primul Razboi Mondial - vezi ajutorul NEPRECUPETIT !!! dat lui Lenin si "Maretei Rebeliuni Leniniste" - Vezi colaborarea lui Hitler cu Stalin = Pactul de la 23 August '939 si multe alte pungasii germano-sovietice .... Acum le tataie cooru nemtilor si protesteaza ! SIKTIR TEUTONI PUNGASI !
  • +6 (10 voturi)    
    the rise of China and the decline of the West ? (Joi, 9 iulie 2020, 21:22)

    utug [utilizator]

    A new world order: the rise of China and the decline of the West
    https://www.youtube.com/watch?v=5aRD273wFLs
    While many are already talking about the notion of a shift in power from West to East, a thought-provoking book by author Martin Jacques called When China rules the world takes this even further by proclaiming that China will not only thrive in the 21st century, but will do so at the expense of the United States.
  • +1 (5 voturi)    
    Clivaje in USA / (Vineri, 10 iulie 2020, 0:38)

    danmarian [utilizator]

    Au aparut sub Obama - ajutate si de cei 8 ani ai lui Clinton ! Exacerbarea clivajelor si - practic - inceperea unui razboi intern este rezultatul "politicii" imbecile si extrem de agresive a democratilor , care au pierdut presedentia !!! actualul Congres este tot profund divizat si chiar daca Senatul are inca majoritate Republicana democratii fac tot ce pot sa obstructioneze functionareaI.
    In Camera Reprezentantilor este o cacofonie de analfabetism - cam ca in Sparlamentul Romaniei Democratii - prin tot felul de "palide si imature figuri" sub conducerea unei babe artagoase - milionara - ca tot democratul si socialistul ( vezi pungasii PSD din Romania sau democratii americani ca Bernie Sanders din USA !) . In rest numai palavre "democrate" si balbaielile unui Biden - "catindat" la presedentie - dar mai candidat la senilitate !! Este o jalnica paiata ! Cu "asta" presedinte - vor avea succese multe ! Pacat ! Acum CHIAR lumea ar fi avut nevoe de o USA puternica - acum , cand Putin a turbat iar China comunista a lui Xi Ping-Pong a luat-o razna rau de tot !
  • +1 (1 vot)    
    europa=0 barat... (Vineri, 10 iulie 2020, 23:07)

    gurka [utilizator]

    solutii:India,Africa,America de Sud,Japonia,Coreea de Sud....bagat $$$$$$,in zonele acestea!fara comunism si islam,bafta!
  • 0 (0 voturi)    
    Cu Biden SUA e deja moarta (Vineri, 10 iulie 2020, 23:33)

    Crysss [utilizator]

    "Dacă SUA îl vor realege pe Donald Trump, vorbim de un caz terminal"

    Daca il alege pe Biden a batut ultimul cui in sicriu, nebunu ala a zis ca politia tre desfintata. Ce presedinte normal la cap declara asa ceva?


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by