Scandalurile legate de petrolierul libian Badr, reţinut în urmă cu doi ani la Burgas, au escaladat şi au implicat Bulgaria într-un scandal internaţional şi în conflict diplomatic. Autorităţile bulgare nu au însă o poziţie oficială. Doar ministrul bulgar al transporturilor, Rosen Jeliazkov, a declarat că acestea sunt "relaţii juridice-private cu o componentă internaţională". Nici procuratura nu se ocupă de acest caz. În opinia autorităţilor de la Sofia, lucrurile sunt în ordine şi în acest caz nu există niciun fel de încălcări.

HotNews.roFoto: Hotnews

Autorităţile libiene au calificat însă cele întâmplate în Portul Burgas drept acţiuni tipice piraţilor şi au ameninţat că vor reţine fiecare vas bulgar din apele lor, informează ziarul "24 Chasa", care citează presa arabă. Libienii susţin că ridicarea petrolierului a avut loc cu ajutorul Poliţiei de Frontieră şi a Administraţiei Maritime a Bulgariei. Cazul a ajuns la ONU.

Ce este dat publicităţii?

Nava libiană a fost reținută în noiembrie 2017 la cererea unei companii bulgare private, Bulgargeomin Ltd., care pretinde că are creanțe vechi din Libia. Compania solicită o ipotecă maritimă asupra navei pentru a asigura creanțele companiei de stat Bulgargeomin Ltd. Urmează litigii administrative şi judiciare, care se încheie cu decizii contradictorii. Printr-o decizie a Curții de Apel Burgas s-a dispus ca nava să fie obligată să rămână în port ca garanție pentru o viitoare cerere în valoare de 9,2 milioane de dolari într-un caz comercial împotriva unui comerciant maltez. La data de 29 ianuarie 2018, Înalta Curte de Casaţie abrogă această definiție și dispune ca nava libiană să fie "eliberată necondiționat din arestul din Portul Burgas".

La data de 31 ianuarie 2018, adică doar două zile mai târziu, directorul Administraţiei Maritime Burgas emite un ordin prin care interzice plecarea petrolierului. Decizia este motivată prin texte din Codul Navigaţiei Maritime Comerciale, conform cărora un căpitan de port poate să reţină orice navă dacă au fost încălcate dispoziţiile legii sau ale acordului la care Bulgaria este parte. Ordinul său este confirmat de Curtea Administrativă Burgas. La data de 2 ianuarie 2019, însă, Înalta Curte anulează decizia Curţii de la Burgas şi ordinul de reţinere a navei, emis de căpitan. Astfel nu mai există un motiv de reţinere şi nava pleacă.

Cum a escaladat situaţia?

La data de 21 decembrie 2018, cu zece zile înainte de decizia Înaltei Curţi, la bordul navei urcă un executor judecătoresc privat, însoţit de angajaţii unei firme de pază, ai Poliţiei de Frontieră şi ai Administraţiei Maritime.

Cazul este relatat de site-ul Bivol: "Înainte de Crăciun, de petrolierul libian, ancorat în Golful Burgas, se apropie o patrulă a Poliţiei de Frontieră. Aceasta este formată din poliţişti înarmaţi, agenţi de pază şi civili. La comanda polițiștilor de frontieră, libienii se supun ordinului de a permite accesul poliţiştilor la bordul navei. Pe scări urcă însă un grup de circa 30 de persoane, înarmate cu diferite arme, între care şi angajaţi în uniformă ai Poliţiei de Frontieră, precum şi un inspector de la Administraţia Maritimă Burgas.

Căpitanul Abdullah Abdul Jalil, asistenţii săi şi marinarii sunt ameninţaţi, înjuraţi, loviţi şi daţi jos cu forţa de pe navă. Conform mărturiilor acestora, bărbaţii înarmaţi cu arme de foc s-au comportat ca nişte agresori - demonstrativ agresiv şi crud. Ei au ocupat efectiv vasul şi i-au avertizat pe toţi că nu au voie sa sune pe nimeni la telefon, ameninţându-i cu arma îndreptată asupra lor. Toate persoanele de pe petrolierul Bard sunt coborâte pe ţărm şi repatriate din Bulgaria. Petrolierul părăseşte apele bulgăreşti sub pavilion panamez, cu numele schimbat în BDIN și sub comandament ucrainean, la data de 27 decembrie", scrie site-ul Bivol.

Pentru site-ul Maritime.bg, libienii susţin că compania naţională de petroliere din Libia a pierdut peste 2 milioane de dolari pentru a plăti echipajul și aproximativ 8 milioane de dolari din cauza incapacității de a îşi exploata nava. Petrolierul aparţine firmei de stat GNMTC. Din cauza scandalului, săptămâna trecută, la New York, Libia a iniţiat o întâlnire cu noii reprezentanţi permanenţi la ONU, având în vedere că schimbarea forțată a pavilionului a fost interpretată ca un atac asupra suveranității naționale, menţionează ziarul "24chasa".

Care este poziţia autorităţilor bulgare?

Ministrul bulgar al transporturilor, Rosen Jeliazkov, a declarat, pentru postul public de televiziune de la Sofia - BNT, că litigiul cu privire la proprietatea petrolierului este între compania privată Bulgargeomin Ltd şi companii libiană de stat. "Indiscutabil, vorbim de relaţii juridice-private cu o componentă internaţională - ridicări de la Bulgargeomin din anul 1989, care sunt recunoscute de autorităţile libiene în această perioadă deloc scurtă", explică el. În opinia lui Jeliazkov, "compania a suferit transformări prin insolvabilitate, vânzând o întreprindere împreună cu drepturi și obligații. În cele din urmă, a pus o ipoteca maritimă care conform actelor este înfiinţată în Grecia".

"La sfârşitul anului 2017, nava este arestată, iar ulterior i se interzice plecarea, în perioada în care au loc procedurile în faţa unui executor judecătoresc privat. Acesta acţiuni conduc către încredinţarea spre vânzare publică a vasului Bulgargeomin, care schimbă înmatricularea vasului în Panama. Vasul este sub pavilion panamez şi, la data de 27 decembrie 2018, în urma prezentării actelor necesare Administraţiei Maritime, primeşte permisiunea de a pleca. În momentul de faţă, ceea ce ştim despre locaţie e că este la circa 20 de mile de Sozopol, în zona economică exclusivă din afara apelor teritoriale ale Bulgariei", susţine ministrul. El nu a comentat deciziile instanţelor din Bulgaria, conform cărora reţinerea vasului este ilegală. Nu a comentat nici faptul că gonirea echipajului are loc în situaţia unui litigiu în curs la Înalta Curte. Ne-a "liniştit" însă că sunt puţine nave sub pavilion bulgar de confiscat.

Cazul a fost dezbătut de MAE bulgar, luni. Pentru ziarul "Sega", consilierului ministrului bulgar de externe, Ecaterina Zaharieva, domnul Ivan Dimov, a declarat că MAE bulgar nu va comenta subiectul şi asta "e tot ce are de spus legat de acesta". Acest lucru se întâmplă în contextul afirmaţiilor că partea libiană a trimis la MAE bulgar o duzină de note. Procuratura susţine că nu se ocupă de caz, chiar dacă au apărut informaţii că a fost sesizată. Nici MAE bulgar nu are nicio anchetă, dar neagă categoric că ar fi fost vorba de cruzime şi violenţă la adresa echipajului libian.

Ce susţine Bulgargeomin Ltd?

Fuziunea Bulgargeomin Ltd susţine că, în anul 2013, compania de stat Bulgargeomin SA este privatizată, iar toate activele, drepturile de proprietate, marcă comercială și know-how au devenit proprietatea Bulgargeomin Ltd. Mai bine de cinci ani, compania care a privatizat a încercat să colecteze creanţele restante. Au fost organizate zeci de întâlniri cu persoane de rang înalt din Libia.

La începutul anului 2018, Curtea Raională de la Burgas a emis o ordonanță pentru executarea unei obligații pecuniare, pe care datornicul Libyan Navighyter Limited - Malta să o plătească creditorului Bulgargeomin Ltd. Aceasta este în valoare de 9.250,362 de dolari, reprezentând o creanță garantată cu ipotecă maritimă, semnată la 14 septembrie 2017, asupra petrolierului Bard. În baza acesteia, la data de 20 noiembrie 2017, nava a fost arestată. Urmează vânzarea sa publică, unde intră doar Bulgargeomin Ltd şi câştigă. Noul proprietar a schimbat pavilionul şi s-a înregistrat. La solicitarea sa, Administraţia Maritimă eliberează petrolierul pentru a pleca.

Care este problema cu ipoteca?

Libienii susţin că o asemenea ipotecă nu există. Versiunea lor este prezentată şi de site-ul Bivol, precum şi de Maritime.bg. Ei susţin că notarul grec Ioana Andreadaki a scris o plângere către procuratura greacă, în care susţine că nu există o ipotecă pentru petrolier, că ea însăşi a devenit obiectul unui abuz. Plângerea a fost înregistrată la data de 28 noiembrie 2017 şi are număr de înregistrare. Conform ministrului bulgar al transporturilor, Rosen Jeliazkov, însă, ipoteca există şi autenticitatea ei nu poate fi pusă sub semnul întrebării. Bulgargeomin Ltd explică faptul că există documente, în acest sens şi o taxă pentru apostilă plătită de respectivele organe greceşti cu competenţe în domeniu, iar certificarea se face după semnătura notarului care o oficializează.