A 65-a editie a Festivalului International de Film de la Cannes a adus un palmares surprinzator, juriul prezidat de Nanni Moretti preferand cele doua filme preferate si de critici - "Amour", de Michael Haneke, si "Dupa dealuri", de Cristian Mungiu, dar incluzand in palmares si surprize.

Nastassja Kinski ii inmaneaza premiul lui Cristian MungiuFoto: Agerpres/AP

La Palme d'Or a plecat la "Amour", Michael Haneke obtinand pentru a doua oara trofeul suprem la Cannes dupa "Panglica alba" acum trei ani. Grand Prix a fost obtinut in mod surprinzator de Matteo Garrone pentru "Reality", in vreme ce "Dupa dealuri" de Cristian Mungiu a fost premiat pentru Cel mai bun scenariu si Cea mai buna actrita in rol principal - Cosmina Stratan si Cristina Flutur. Premiul le-a fost inmanat celor doua artiste de actorul american Alec Baldwin.

Trailer "Dupa Dealuri"

Primind premiul din mainile lui Nastassja Kinski, regizorul roman a tinut sa spuna, dupa ce a multumit juriului, ca "nu trebuie sa uitam ca filmul are in spate o poveste reala si durerea reala a unor oameni".

Premiul de interpretare masculina i-a revenit lui Mads Mikkelsen pentru "The Hunt"/"Jagten" de Thomas Vinterberg, iar Premiul pentru regie lui Carlos Reygadas pentru "Post tenebras lux" de Carlos Reygadas.

Premiul Juriului a fost obtinut de "The Angel's Share", in regia lui Ken Loach

"Beasts of the Southern Wild" de Benh Zeitlin a obtinut Premiul Camera d'Or iar "Sessiz-be deng"/"Silence" de L. Rezan Yesilbas (Turcia) la Palme d'Or pentru scurtmetraj.

Juriul Competitiei Oficiale a fost prezidat de Nanni Moretti si compus din: Hiam Abbas, Ewan McGregor, Jean-Paul Gaultier, Emmanuelle Devos, Alexander Payne, Andrea Arnold, Diane Kruger si Raoul Peck.

Trailer "Amour"

Juriul prezidat de un Nanni Moretti sobru (se zvonea ca nu prea il simpatizeaza pe Michael Haneke) a produs un palmares eclectic in care a dat un nou premiu abonatului Cannes-ului Ken Loach pentru "The Angel's Share", o timida incercare de comedie si un film absolut pasabil, dupa cum a decis sa dea al doilea premiu ca importanta din palmares, Marele Premiu, unei comedii sociale semnate de Matteo Garrone, "Reality", care era cu mult sub precedentul film al acestuia, "Gomorra", care a primit aceeasi distinctie in urma cu patru ani.

Mads Mikkelsen a fost premiat pentru interpretare masculina, dar filmul in care juca, "The Hunt"/"Jagten" e destul de conformist, juriul preferandu-l unui Jean-Louis Trintignant ("Amour") sau Dennis Lavant ("Holy Motors").

Aceste decizii bizare au facut ca in afara palmaresului sa ramana un film care ar fi meritat sa fie premiat, "V tumane"/"In the Fog" de Serghei Loznitsa, premiat ieri cu Premiul FIPRESCI. Pe de alta parte, desi a facut loc in palmares unor titluri indoielnice (care nici in competitie n-ar fi trebuit sa intre), juriul a premiat si un regizor original, pe mexicanul Carlos Reygadas, autorul lui "Post tenebras lux", un poem filosofic de inspiratie autobiografica care face intr-adevar dovada unei voci noi.

Cat despre premierea lui "Dupa dealuri" cu premiul pentru scenariu, ea e putin ciudata in conditiile in care filmul se bazeaza pe un caz real, dar e la fel de adevarat ca cineastul roman a plecat de la moartea Irinei Cornici pentru a descoperi cat de multe teme reverbereaza de aici. Premiindu-le pe cele doua debutante in lungmetraj, Cristina Flutur si Cosmina Stratan, festivalul le aseaza sub picioare o trambulina extraordinara. Filmul lui Cristian Mungiu e singurul film din actuala Competitie Oficiala care primeste doua distinctii.

La conferinta de presa care a avut loc dupa gala de decernare a premiilor, Cristian Mungiu a spus ca l-a surprins putin Premiul pentru scenariu, date fiind celelalte filme din competitie, si a marturisit ca a remarcat-o pe Cosmina Stratan cand aceasta a venit, in calitate de jurnalista, la el pentru un interviu. "M-am gandit atunci ca are o privire interesanta si ca poate vom face intr-o zi ceva impreuna. Cativa ani mai tarziu am facut un film", a spus regizorul.

La randul ei, Cosmina Stratan - care e debutanta, ca si Cristina Flutur, in cinema - a spus ca cel mai greu lucru pentru ea a fost sa astepte si ca in cinema ritmul i se pare cel mai interesant. "Ritmul e diferit in cinema. Am filmat doua luni si acum suntem aici." Iar Cristina Flutur a vorbit despre "o avalansa de emotii" traite in timpul filmarii, emotii care uneori o depaseau.

Citeste si: