Angajații care testează noi tehnologii pe care le aplică în activitatea de zi cu zi de la birou generează anxietate în rândul celor nefamiliarizați cu instrumentele de lucru care folosesc inteligența artificială. Acest lucru conduce la o “prăpastie” în mediul de lucru, între abilitățile angajaților deschiși la folosirea tehnologiei vs. abilitățile angajaților care nu sunt curioși cu privire la modul în care tehnologia le poate eficientiza munca.

Mituri despre impactul tehnologiei în piața muncii Foto: Shutterstock

“Un angajat care folosește inteligența artificială pentru inspirație sau pentru ilustrarea conceptului în crearea unei prezentări Power Point a unui produs poate economisi multe ore de muncă, pe când unui angajat nefamiliarizat cu noile tehnologii îi poate lua două-trei zile să creeze o prezentare similară în mod tradițional. Noi estimăm că deficitul de competențe digitale de bază se va reduce semnificativ în următorii ani, din două motive: companiile vor investi resurse financiare și de timp pentru a-și instrui angajații în domeniul tehnologiei, iar angajații non-tehnici vor căuta metode de a-și îmbunătăți abilitățile pentru a petrece mai puțin timp în realizarea activităților de rutină”, a explicat Ionel Dinu, liderul TECH for HUMANS, divizia de cursuri digitale adresate angajaților non-tehnici, parte din grupul Ascendis, specializat în training și consultanță în domeniul dezvoltării profesionale.

De-a lungul celor peste 1.000 de ore de cursuri de dezvoltare a competențelor digitale organizate de TECH for HUMANS din 2020 încoace, trainerii Ascendis au identificat câteva dintre cel mai frecvent întâlnite mituri cu privire la impactul tehnologiei pe piața muncii pentru angajații din departamentele non-tehnice:

Mitul nr. 1: Roboții ne vor fura locurile de muncă

Locurile de muncă nu dispar, ci se transformă. Un procent de 80% dintre cele mai căutate joburi din prezent pe LinkedIn nu existau în urmă cu 20 de ani, ceea ce arată că tehnologia schimbă modul în care evoluează afacerile și, implicit, abilitățile pe care trebuie să le dobândească angajații, potrivit datelor LinkedIn Economic Graph Research. Tehnologia permite astăzi angajaților din departamentele de resurse umane, de exemplu, să se ocupe de activități care aduc mai multă valoare adăugată în business, cum ar fi integrarea noilor angajați sau retenția angajaților performanți, în loc să elibereze adeverințe sau să tipărească documente de muncă.

Mitul nr. 2: Securitatea cibernetică este responsabilitatea exclusivă a angajaților din departamentul IT

Majoritatea breșelor de securitate cibernetică sunt generate de faptul că numele de utilizator și parolele angajaților sunt furate și folosite de hackeri pentru a intra în sistemele companiilor. Igiena de securitate cibernetică a unei companii este responsabilitatea angajaților din fiecare departament, nu doar a celor de la IT. Toți angajații unei companii au responsabilitatea de a-și schimba parolele, de a crea parole noi cu grad ridicat de complexitate, de a nu refolosi parole vechi sau de a nu deschide atașamentele din e-mailurile suspecte din afara organizației. La fel cum reducerea amprentei de carbon este o responsabilitate a fiecărui cetățean, așa și securitatea cibernetică este o responsabilitate a fiecărui angajat.

Mitul nr. 3: Inteligența artificială este folosită doar de oameni tehnici

Folosirea inteligenței artificiale pentru activitățile de rutină din organizații a devenit o competență de tip ”soft skill”, folosită de angajații din toate departamentele, așa cum sunt cele de comunicare, de muncă în echipă sau de rezolvare a problemelor.

Mitul nr. 4: Există o nevoie de digitalizare mai mare la stat decât la privat

Atât sectorul public, cât și sectorul privat, au nevoie ca de aer de o digitalizare accelerată. România se află pe ultimul loc din Uniunea Europeană la capitolul digitalizare, potrivit indicelui economiei și societății digitale (DESI), care analizează 4 dimensiuni: capitalul uman, conectivitatea, integrarea tehnologiei digitale și serviciile publice digitale. Potrivit acestei cercetări, România are cel mai scăzut grad de adopție a inteligenței artificiale în companii din Uniunea Europeană (de numai 1%), în timp ce media UE este de 8%, iar în Danemarca procentul companiilor care folosesc inteligența artificială este de 24%.

De asemenea, România se află pe ultimul loc în UE și în ceea ce privește serviciile publice digitale, oferite atât pentru cetățeni, cât și pentru businessuri.

TECH for HUMANS, divizia de cursuri de digitalizare a Ascendis adresată angajaților non-tehnici, are în cursuri, construite pe patru piloni principali de învățare: notorietate digitală, productivitate digitală, colaborare digitală și siguranță digitală.

Intră pe www.ascendis.ro pentru a descoperi mai multe despre programele de dezvoltare a competențelor digitale pentru angajații non-tehnici.

Ascendis. TECH for HUMANS. Creștem afaceri prin oameni și tehnologie.

Articol susținut de Ascendis