Începe perioada reducerilor de iarnă în magazine, iar directorul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, îi avertizează pe cumpărători să fie foarte atenți la prețurile articolelor și la reducerile false. El spune că în cazul în care oferta este deja în derulare, consumatorii trebuie să fie informaţi cu privire la valabilitatea reducerii sau că oferta este valabilă numai "în limita stocului disponibil".

HotNews.roFoto: Hotnews

Ce este important de știut în perioada reducerilor, potrivit șefului ANPC:

  • Orice anunţ de reducere de preţ exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie să vizibil, lizibil şi fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice: fie prin menţionarea noului preţ lângă preţul anterior, barat, fie prin menţiunile "preţ nou", "preţ vechi" lângă sumele corespunzătoare, fie prin menţionarea procentului de reducere a preţului nou care apare lângă preţul anterior, barat, indiferent de tipul de vânzare cu preţ redus (soldare, lichidare, promoţionale).
  • Orice vânzare cu preţ redus, indiferent de tip, trebuie să fie însoţită sau precedată de publicitate şi anunţată sub denumirea ei ("soldare/soldări/solduri", "lichidare", "promoţii"), însoţită de data de debut şi de durata acesteia.
  • În cazul în care oferta este deja în derulare, oamenii trebuie să fie informaţi cu privire la valabilitatea reducerii sau că oferta este valabilă numai "în limita stocului disponibil".
  • În momentul cumpărării, oamenii trebuie să verifice dacă oferta mai este valabilă şi dacă reducerea de preţuri anunţată este identică cu cea reală, la cititoarele de cod de bare din cadrul marilor magazine sau direct la casă, dacă preţul afişat este cel facturat.
  • La achiziţionarea pachetelor promoţionale de tipul "3 la preţ de 2", trebuie verificat preţul individual al produselor, care trebuie să existe în mod obligatoriu la vânzare, pentru a-l putea compara cu preţul pachetului promoţional.

"Sfătuiesc consumatorii să solicite informaţii suplimentare atunci când au nelămuriri privind orice campanie publicitară făcută prin orice mijloace, în cadrul magazinului, prin afişe sau pliante, prin anunţuri pe site", a declarat directorul general al ANPC, citat de Agerpres.

În timpul acţiunilor de control desfăşurate în anii precedenţi, comisarii ANPC au constatat o serie de abateri în această perioadă a reducerilor de iarnă precum:

  • prezentarea într-o formă ambiguă a promoţiilor, respectiv existau afişe cu "reduceri de la 29,99", ceea ce inducea consumatorul în eroare, acesta putând înţelege că procentul de reducere se aplică de la baza de 29,99;
  • erau afişe cu "reduceri până la 50%", dar la data şi ora controlului în unitate nu exista niciun articol cu reducere de 50%;
  • erau afişate reduceri promoţionale fără a fi specificate produsele care beneficiau de aceste reduceri, în condiţiile în care nu toate produsele din magazin se vindeau cu preţ redus.

Alte exemple de abateri prezentate de Paul Anghel vizează zona de încălţăminte, unde bulina roşie cu care erau semnalizate produsele ca fiind cu preţ redus menţiona reducere de până la 30% şi de până la 50%, dar în realitate aceste reduceri s-a constatat a fi de până la 29,17%, respectiv 49,06%.

  • "Erau diverse articole reduse cu până la 50%, grupate pe un suport special însoţit de afişul de culoare roşie <<50%>>, în subsol precizându-se, cu caractere foarte mici, <>.
  • S-a constatat practica comercială înşelătoare prin expunerea la comercializare a unor produse textile aflate în soldare, în anumite zone ale magazinului, semnalizate prin afişe de informare cu menţiuni precum <>, <>, <> sau <>, sugerând ideea că toate produsele din zonele respective pot fi achiziţionate la preţul indicat, în realitate fiecare produs din zonele respective avea eticheta de preţ individual, pe care era menţionat preţul la valoarea afişată pe panou", a concluzionat directorul general al ANPC, Paul Anghel.