UPDATE CCR a amânat, pentru joi, pronunțarea asupra sesizării Camerei Deputaţilor cu privire la existenţa unui conflict între Parlament şi Ministerul Public, care prevede, printre altele, că efectele protocoalelor continuă să se producă, chiar şi după denunţarea lor, potrivit unor surse politice, citate de Mediafax.

Curtea ConstitutionalaFoto: Curtea Constitutionala

Decizia vine după ce în ședința CCR din 28 noiembrie părțile implicate în conflict au susținut punctele de vedere.

Atunci, vicepreședintele Camerei Deputaților, deputatul PSD Florin Iordache, cel care a semnat sesizarea la CCR, a în pledoaria sa de la Curtea Constituțională privind protocoalele că situația din 2009 ar fi cu mult mai gravă decât ceea ce se întâmpla în perioada comunistă. Iordache a mai susținut că, în baza protocoalelor din 2009 și 2016, SRI ar fi acționat ca organ de cercetare penală, depășindu-și atribuțiile.

”Prin protocoalele secrete cu SRI, Ministerul Public, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție a interferat în activitatea de judecată într-un mod în care judecătorii nu aveau cum să îl cunoască atâta timp cât aceste protocoale erau secrete, aceștia judecând în fapt fără să cunoască temeiul protocoalelor secrete care cuprind proceduri în afara legii și proceduri împotriva legii”, a susținut Iordache.

El a mai spus că protocoalele din 2009 și din 2016 merg mult dincolo de competențele legii.

"Modalitatea de punere în practică a mandatelor de supraveghere era împotriva legii. Competența SRI de a face acte premergătoare a depășit limitele fixate de legiutor. Practic prin această prevedere din protocol s-a revenit la forma articolului 224 din Codul de procedură penală comunist”, a susținut Iordache.

Un alt exemplu invocat de autorii sesizării a fost cel al fostului judecător CCR Toni Greblă, despre care aceștia au susținut că ar fi fost o ”victimă" a protocoalelor.

În replică, Iuliana Nedelcu, reprezentanta Ministerului Public la dezbateri, a arătat că SRI își desfășoară activitatea sub directa coordonare a CSAT, iar Parlamentul, prin cele două camere ale sale este cel care controlează și verifică activitatea SRI, astfel încât legiuitorul avea posibilitatea de a interveni, dacă era cazul.

De asemenea, reprezentantul Parchetului General a arătat că aceste protocoale sunt, de fapt, documente tehnice, care au avut ca scop stabilirea unui angajament de colaborare și a unor proceduri riguroase de lucru. "Simplul fapt al existenței protocoalelor nu este ceva ilegal", a mai afirmat Iuliana Nedelcu.

CITEȘTE ȘI: UPDATE Iordache, la dezbaterea CCR privind protocoalele: Situația este mai gravă decât în comunism / Procuror: E cel puțin surprinzător că o putere a statului afimă despre statul în care funcționează că este totalitar