Corespondență din Italia

Incident aerian:  Cum a fost imobilizat tânărul care a încercat să deschidă în zbor uşa avionului, pe ruta Bucureşti - Roma

de Miruna Cajvaneanu     HotNews.ro
Marţi, 17 aprilie 2018, 19:29 Actualitate | Esenţial


Iulian Bodolica
Foto: Facebook
Sâmbătă,  14 aprilie, pasagerii care au călătorit pe ruta Bucureşti - Roma cu Ryanair au trăit momente de panică şi spaimă, după ce un pasager a încercat să forţeze ieşirea de urgenţă a aeronavei. Incidentul s-a produs  cu puţin înainte de începerea procedurii de aterizare pe aeroportul din Ciampino (Roma). Un român de 25 de ani de ani s-a apropiat de uşa avionului şi a încercat să o deschidă. A fost imobilizat de un grup de pasageri.

Hotnews.ro a stat de vorbă, în exclusivitate, cu unul din bărbaţii care l-au blocat cu forţa pe român.

Este vorba de Iulian Bodolica, de 37 de ani, din Bacău, care se afla în avion împreună cu fratele său, Ionuţ, (29 de ani) şi un alt prieten. Toţi trei sunt membri ai formaţiei „Bodolica” şi urmau să susţină un spectacol muzical la Roma.

Iată declaraţia românului: „Îmi amintesc că eram în picioare alături de fratele şi prietenul meu, aşezaţi  pe rândul 5, deşi locul meu era pe rândul 9. Cred că eram atunci singurul din avion în picioare. Ceilalţi pasageri aveau puse deja centurile de siguranţă. Am auzit că lumea începe să ţipe. M-am uitat şi eu speriat în spate, l-am văzut pe băiatul ăsta că avea mâinele pe mânerul uşii de ieşire, pe capac, cum ar fi. Eu inițial am crezut că ţine de uşă: primul gând a fost că uşa are probleme şi el o ținea, să nu se deschidă. Imediat după, am văzut clar cum trage de  mâner şi am întrevăzut un spaţiu prin care se vedea ori afară, ori era un alt geam. S-a auzit un zgomot foarte puternic, ca un sunet de absorbţie. Într-o fracţiune, capacul a fost  „tras” înapoi ca de un curent. Atunci am fugit înspre tânăr, nu știu când și cum am ajuns, de l-am luat de-acolo și l-am imobilizat jos.  Doar atât îmi aduc bine aminte după ce l-am luat de lângă uşa avionului!”

Între timp, mulţi pasageri au intrat în panică: „Domnul care era aşezat lângă uşă nu a apucat să facă niciun gest, era oricum cu centura pusă. Era verde la faţă, ca paralizat. Erau mame cu copii mici, cu bebeluşi, ţipau”, povesteşte românul. Mulţi s-au speriat însă nu ştiau exact ce s-a întâmplat, pentru că erau cu centurile puse, fiecare la locul lui, şi nu au văzut.

Între timp, au mai intervenit câţiva bărbaţi din avion: „A venit fratele meu şi alţi doi oameni. L-am imobilizat. Mie mi-era frică să nu aibă un cuţit sau ceva asupra lui, mă temeam să nu mă atace cumva. L-am controlat să vedem dacă nu are obiecte periculoase. Un alt gând a fost că poate mai e cineva cu el, care încearcă să deschidă cealaltă ieşire, mă uitam şi la cealaltă uşă. Ştiţi filmele alea cu dezastre în avioane? Exact aşa am simţit eu, am văzut moartea cu ochii!”

Cei care au ajutat la blocarea bărbatului şi-au dat seama că nu era lucid: „Primele cuvinte au fost că „să nu dăm în el, că nu şi-a luat pastilele”, spune Iulian Bodolica. Apoi, a spus că vrea să se sinucidă şi că vrea la părinţii lui”.

După ce bărbatul a fost imobilizat la pământ, una din însoţitoarele de bord, italiancă, a intervenit pentru a-l calma şi a-l convinge să se aşeze.

Tânărul i-a raspuns  în italiană, refuzând să se ridice. În timp ce încerca să-l calmeze pe bărbat, Iulian a făcut şi un video, în care se vede intervenţia unei însoţitoare de bord şi alţi pasageri care îi oferă apă.

„Stewardesele au început să vorbească cu căpitanul la interfon şi ne-au spus că nu putem ateriza până ce toată lumea nu stă pe scaune. El, nu şi nu, nu voia să se aşeze, aşa că l-am ridicat, cu bratele, vreo patru dintre noi, şi l-am aşezat pe un scaun, ţinându-l tot timpul sub observaţie”, ne mai povesteşte Iulian  Bodolică.

Avionul a aterizat cu circa 15 minute întârziere la aeroportul de la Ciampino, unde un echipaj de carabinieri l-a luat în primire pe tânăr.

„Au venit carabinierii şi ne-au luat declaraţii, mie şi fratelui meu, şi apoi echipajului. Ne-au întrebat dacă avea clar intenţia de a deschide ieşirea. Noi am spus ce am văzut, că a reuşit să întredeschidă acel capac.”.
La aeroport, Iulian şi fratele său l-au întâlnit şi pe tatăl tânărului, care era şocat şi îngrijorat de ceea ce făcuse fiul său. „A vorbit şi el cu cei de la poliţie, care l-au întrebat dacă are probleme de sănătate. Eu mă gândesc că dacă avea probleme de sănătate, nu trebuia să fie singur în avion”.
Iată alte două declaraţii culese de Hotnews.ro:  „Soţia mea era în acel avion, a spus că era să se întâmple un dezastru. Noroc de cei doi băieţi (fraţii Bodolică, n. red) au fost pe fază şi l-au imbolizat, erau şi mai aproape şi au intervenit”, ne-a povestit un alt român, N. L.

O româncă prezentă la bord ne-a confirmat faptul că Iulian a reuşit să-l blocheze pe autorul incidentului, împreună cu alţi pasageri.

Am contactat biroul de presă al companiei Ryanair, cerând detalii legate de gravitatea incidentului şi de modul în care a fost gestionată situaţia de urgenţă. În mod punctual, întrebările au vizat modul în care un pasager are acces şi poate să deschidă uşa avionului, în zbor.

Iată răspunsul generic transmis de companie:

„Echipajul zborului de la București la Roma (14 aprilie) a cerut asistența autorităţilor locale la aterizare, după ce un pasager a devenit agresiv în timpul călătoriei. Aeronava a aterizat în mod normal, iar individul a fost îndepărtat și reținut de poliție. Nu vom tolera niciun comportament nepotrivit sau agresiv la bord, siguranța și confortul clienților, al echipajului și aeronavelor noastre este prioritatea noastră numărul unu. Cazul e de acum de competenţa poliției locale”.



















14237 vizualizari

  • +6 (12 voturi)    
    misiune imposibila (Marţi, 17 aprilie 2018, 19:52)

    c99a [utilizator]

    Am o oarecare retinere in a crede ca se poate deschide usa avionului cand acesta este in zbor. Sunt zavoare hidraulice, plus presiunea ridicata din cabina care fac deschiderea usii ( inspre interior) aproape imposibila. Oricum, mare grija la nebuni.
    • +3 (19 voturi)    
      Zăvor hidraulic? (Marţi, 17 aprilie 2018, 20:38)

      cristidxb [utilizator] i-a raspuns lui c99a

      Ușa nu este în vreun fel zăvorâtă... Presiunea din interior împinge ușa spre exterior ceea ce este suficient. Diferența de presiune este de 8 atmosfere. Încuietorile ușii sunt proiectate doar pentru deschidere sau închidere atâta vreme cât motoarele nu sunt pornite și cabina nu este presurizată.
      • +14 (14 voturi)    
        Opt atmosfere? (Marţi, 17 aprilie 2018, 21:56)

        slashroot [utilizator] i-a raspuns lui cristidxb

        La altitudinea de croazieră, interiorul avionului este menținut artificial la echivalentul presiunii atmosferice exterioare la altitudini între 1800 și 2400 de metri, adică sub 1atm. Motivul este reducerea stresului pe structura avionului, dar evitând să producă pasagerilor hipoxie.
        Dacă diferența de presiune ar fi de 8atm așa cum spui tu, avionul ar exploda sau pasagerii s-ar intoxica cu azot (sau amândouă :) ).

        Referințe scoase “din burtă”; din burta lui Google, desigur:
        http://www.who.int/ith/mode_of_travel/cab/en/
        https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nitrogen_narcosis
        • +5 (5 voturi)    
          Greșeala mea! (Miercuri, 18 aprilie 2018, 0:10)

          cristidxb [utilizator] i-a raspuns lui slashroot

          Am folosit greșit termenul atmosferă în loc de standardul PSI (pound per square inch). Cei de la AeroSavy explică mult mai bine decât mine aici: https://aerosavvy.com/aircraft-pressurization/ diferența dintre Cabin Altitude (11,3 PSI) și Cruise Altitude (3,3 PSI la 36.000 feet, 2,47 PSI la 42.000 feet).
      • +9 (9 voturi)    
        Mai frate... (Marţi, 17 aprilie 2018, 22:52)

        matache [utilizator] i-a raspuns lui cristidxb

        ... de unde naiba 8 atmosfere? Daca afara ar fi vid, iar inauntru o atmosfera, diferenta ar fi de o atmosfera... Insa afara nu este vid (iar aproape de aterizare este oricum o presiune destul de apropiata de o atmosfera) iar inauntru, de obicei presiunea este mai mica decat cea de la nivelul marii (adica o atmosfera) - diferenta este o fractiune de atmosfera. Oricum, considerand ca usa are o suprafata de ordinul metrului patrat, diferenta de presiune creaza forte apreciabile. Insa de aici pana la 8 atmosfere la interior e distanta mare :), Chiar sunt curious cum de crezi ca rezista oamenii din avion la presiuni echivalente cu adancimea de 80 de metri in apa :)
        Ca sa nu cauti mai mult:
        1. 1atm = 101.325 N/mp ~ 10Tone forta/mp, nu este nevoie de 8 atm ca sa tina usa blocata :)
        2. 10,3 m coloana de apa = 1 atm
        • +5 (5 voturi)    
          Oops! My bad! (Miercuri, 18 aprilie 2018, 0:05)

          cristidxb [utilizator] i-a raspuns lui matache

          Am menționat diferența dintre presiunea internă și cea externă la altitudine de croazieră și am folosit greșit termenul atmosferă în loc de standardul PSI (pound per square inch). Cei de la AeroSavy explică mult mai bine decât mine aici: https://aerosavvy.com/aircraft-pressurization/ diferența dintre Cabin Altitude și Cruise Altitude.
  • +5 (19 voturi)    
    Senzationalism (Marţi, 17 aprilie 2018, 20:07)

    dystophilia [utilizator]

    Hotnews, nu faceti decat sa perpetuati ignoranta cu astfel de articole. Este imposibil de deschis usa unui avion in timpul mersului, multi idioti au incercat. Motivul este diferenta de presiune, acelasi motiv pentru care nu poti deschide usa unei masini scufundate. O usa de avion trebuie trasa pentru inceput spre interior, lucru imposibil cat timp cabina este presurizata.

    Aici echipajul de zbor trebuia sa gestioneze mult mai bine situatia, sa nu se ajunga la panica generalizata descrisa de pasager.
    • +8 (10 voturi)    
      Adică (Marţi, 17 aprilie 2018, 20:57)

      trotuar [utilizator] i-a raspuns lui dystophilia

      Echipajul de zbor trebuia să le dea lectii de fizică la pasageri în timp ce un tâmpit trăgea de ușa de ieșire.

      Dacă era avion cu licențiați în fizică poate ...
    • +2 (4 voturi)    
      gresit! (Miercuri, 18 aprilie 2018, 10:42)

      iliterat_b3-a5-8c-30-58-1f [utilizator] i-a raspuns lui dystophilia

      "Motivul este diferenta de presiune" - perfect corect, IN TIMPUL ZBORULUI, cand avionul este la altitudine mare.
      Usa trebuie trasa spre interior pentru deschidere, ori presiunea dinauntrul avionului apasa pe ea, este imposibil sa o tragi.

      Dar incidentul s-a petrecut:
      "puţin înainte de începerea procedurii de aterizare",

      adica avionul era JOS, deci presiunea exterioara era aproximativ egala cu cea dinauntru!!!
    • +1 (1 vot)    
      M-ati omorat! (Miercuri, 18 aprilie 2018, 12:23)

      rcb [utilizator] i-a raspuns lui dystophilia

      NU e vorba daca putea sau nu sa deschida usa lu' avionu'... Cel mai probabil nu putea.

      S-a apucat unu sa faca scandal si sa traga de usa, in timp ce restul cetatenilor se gandeau daca nu cumva au uitat telefonul deschis. Asta nu se face in zbor, intr-o capsula metalica. O faci pe jos, cand te imbeti in carciuma.
    • +5 (5 voturi)    
      aproape corect (Miercuri, 18 aprilie 2018, 13:14)

      hollow [utilizator] i-a raspuns lui dystophilia

      avionul nu e presurizat la nivelul marii, ci la echivalentul a aprox 2000m altitudine, iar presiunea se egalizeaza spre aterizare, care e si momentul in care pasagerul a incercat sa deschida usa, deci e foarte plauzibil ca ar fi putut. E drept ca fiind foarte jos nici nu s-ar mai fi petrecut probabil mare lucru (cu accent pe “probabil”), dar pasagerii nu aveau cum sa stie asta cu siguranta, iar actul celor care l-au imobilizat este la fel de important si admirabil. Jos palaria in fata acelor oameni!

      Ca o paranteza, as fi curios cum s-ar descurcat pilotii din fotoliu de pe Hotnews in acea situatie.
  • +5 (13 voturi)    
    Povesti (Marţi, 17 aprilie 2018, 20:18)

    mns [utilizator]

    Da, interesanta poveste de discutat cu presa si buna de a castiga cateva minute de atentie din partea "eroului". Singura problema e ca nu ai cum, fizic, sa deschizi usa cat timp avionul e presurizat (chiar si cand e la sol si din nou, presurizat).
  • +8 (14 voturi)    
    Trebuiau să-l lase... (Marţi, 17 aprilie 2018, 20:22)

    cristidxb [utilizator]

    Nu poți deschide ușa unui avion presurizat! Eu îmi luam niște popcorn și mă așezam lângă el să-l văd cum se chinuie aiurea să deschidă ieșirea de urgență.
  • +15 (15 voturi)    
    Jeez (Marţi, 17 aprilie 2018, 20:30)

    KostasP [utilizator]

    Nu era terorist, era doar prost.
    • +2 (4 voturi)    
      Sau inconstient (Marţi, 17 aprilie 2018, 20:55)

      imi_pasa_de_romania [utilizator] i-a raspuns lui KostasP

      Trecand peste disputa intre "se poate, nu se poate", argumentul mi se pare aiurea: "Apoi, a spus că vrea să se sinucidă şi că vrea la părinţii lui".

      Daca este adevarat, de ce nu s-a sinucis doar el, era nevoie sa ia un avion intreg de pasageri cu el?!
      • +3 (3 voturi)    
        .... (Miercuri, 18 aprilie 2018, 9:37)

        tirolez [utilizator] i-a raspuns lui imi_pasa_de_romania

        Ar fi primul sinucigas care vrea sa ia si pe altii cu el? Pilotul ala german de ex. Mai ales daca vorbim de o persoana cu probleme psihice?
      • +2 (2 voturi)    
        Totusi (Miercuri, 18 aprilie 2018, 9:42)

        ipsilon [utilizator] i-a raspuns lui imi_pasa_de_romania

        eu inteleg a omul avea niste probleme medicale, probabil cu capul, serios vorbind, neffind terorist sau altceva. Poate, intr-adevar, nu-si luase ceva pastile si a avut un moment de razna, e posibil, n-ar fi prima oara.
        Si sunt de parere ca nu ar trebui sa fie posibil acest lucru in mod normal, cred ca ar trebui ca usilea alea sa aiba un sistem de blocare in tot timpul cat avionul se afla in miscare, nu cred ca e foarte complicat de implementat asa ceva, nimeni nu are de ce sa poata deschide usa in timpul in care aeronava se deplaseaza, pe pista sau in aer, ca nu e avinon cu parasutisti. :)
  • +4 (6 voturi)    
    Presiune? (Marţi, 17 aprilie 2018, 23:06)

    Godzillagrrr [utilizator]

    Diferenta de presiune atunci când avionul e deja la mica altitudine este suficienta ca sa impiedice deschiderea usii?
    • +3 (3 voturi)    
      diferenta (Miercuri, 18 aprilie 2018, 8:39)

      Inapasevedeinvers [utilizator] i-a raspuns lui Godzillagrrr

      Diferenta de presiune depinde mult de altitudine.
      La altitudine mica forta ar putea fi de cateva zeci de kilograme si poate ajunge la sute de kilograme cand este la plafonul de zbor de 6-8000m.
      In orice caz daca usa se poate deschide prin forta bratelor inseamna ca nu este o diferenta semnificativa de presiune si nimeni nu ar putea fi absorbit din scaun, cu sau fara centura.
      Dar poate sa-i traga curentul pe unii din cauza vitezei.
      Plus, cine stie ce pagube mai face si usa.
      Oricum e mai bine sa nu lasi nebunii sa dovedeasca tot ce pot.
  • +3 (3 voturi)    
    mda (Miercuri, 18 aprilie 2018, 8:23)

    SoulSearcher [utilizator]

    eu la avioanele A320 de la wizz am vazut ca au niste chei pe care le foloseste echipajul la inchidere si deschidere...

    cum naiba a putut trage asta de maner ?
    • +2 (2 voturi)    
      chei (Miercuri, 18 aprilie 2018, 12:26)

      atreju [utilizator] i-a raspuns lui SoulSearcher

      la usile principale, dar nu sunt chei, sunt pin-uri. la usile de urgenta (cele de pe aripi), nu ai nevoie de pin-uri. Tragi de maner si usa ar trebui sa se deschida in interior. Diferenta de presiune face imposibil acest lucru atata timp cat avionul este presurizat.
  • 0 (2 voturi)    
    El incerca, dar nu avea nici o sansa (Miercuri, 18 aprilie 2018, 10:36)

    Cuca [utilizator]

    http://fortune.com/2017/07/25/can-airplane-doors-open-mid-flight/
  • -1 (1 vot)    
    Nici o sansa (Miercuri, 18 aprilie 2018, 13:10)

    strategy [utilizator]

    La toate avioanele moderne usile sunt plug-in type, mai putin cele de pe aripi canopy types care sunt cu mecanism manual (unele modele de avion au si chei). Oricum in zbor nu poti deschide nici o usa, de nici un tip (cabina ii presurizata).
    Usa de pe aripi se poate deschide doar cand sunt indeplinite cel putin 2 conditii (curent electric si thrust lever sa aibe sub un anumit unghi; mai sunt si altele, astea 2 te blocheaza cand esti deja in zbor).


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version