Lucrarile de reconstructie sau de consolidare la Lotul 3 al autostrazii Orastie-Sibiu vor trebui sa fie finantate de la bugetul de stat, iar autoritatile romane au obligatia de a se asigura ca intreaga autostrada este finalizata si functionala inainte de trimiterea documentelor de inchidere a programului, termenul limita fiind martie 2017, potrivit unui comunicat al cabinetului comisarului european Corina Cretu.

Corina CretuFoto: Comisia Europeana

''Situatia autostrazii Orastie - Sibiu trebuie analizata cu atentie, intrucat lucrarile au fost aproape in totalitate finalizate. Autoritatile romane sunt responsabile pentru implementarea proiectului si trebuie sa evalueze daca acesta poate fi impartit in doua faze sau poate fi completat cu finantare nationala, in conformitate cu Regulamentul General al Comisiei Europene. Serviciile DG Regio sunt in continuare disponibile sa sprijine autoritatile romane in cazul acestui proiect, pentru a se asigura impreuna ca sunt respectate toate conditiile de finantare, astfel incat sa vorbim de o utilizare efectiva si eficienta a Fondurilor Structurale si de Investitii, in beneficiul Romaniei si al Uniunii Europene", afirma Corina Cretu, comisar European pentru Politica Regionala, citat in acest comunicat.

Potrivit Regulamentului General 1083/2006, data limita de eligibilitate a cheltuielilor efectuate de beneficiari in perioada 2007-2013 este 31 decembrie 2015. In cazul in care un proiect nu este incheiat pana la 31 decembrie 2015, autoritatile nationale pot finaliza lucrarile cu fonduri nationale in 2016, inainte de depunerea documentelor de inchidere a programului, potrivit sursei citate.

O alta optiune este aceea de fazare a proiectului, prin extinderea finantarii acestuia pe parcursul a doua perioade de programare: faza 1 este finantata in cadrul perioadei 2007-2013 si faza 2, in cadrul exercitiului bugetar 2014-2020.

Romania risca sa returneze toata finantarea nerambursabila de circa 370 de milioane de euro primita de la UE pentru realizarea autostrazii Orastie - Sibiu daca Lotul 3 nu va putea fi reparat si redat circulatiei pana la finele anului viitor. Lotul 3 (cunta - Saliste) este inchis circulatiei rutiere de peste o luna pentru ca a fost afectat de probleme de stabilitate si degradari la nici un an de la inaugurare. Acum, circa 200 de metri din autostrada au fost excavati complet si vor fi reconstruiti in perioada urmatoare, insa exista semne de intrebare si cu privire la restul tronsonului. Exista totusi o solutie ce ar putea fi aplicata pentru Lotul 3, insa depinde de o decizie urgenta din partea autoritatilor.

Despre situatia Lotului 3 al autostrazii Sibiu - Orastie si problemele ce atunci erau iminenteHotNews.ro si alte publicatii au scris inca din 2012, insa atat autoritatile, cat si constructorul nu au reusit sa corecteze situatia.

Surse HotNews.ro au subliniat ca in acest moment "fazarea" Lotului 3 din Orastie - Sibiu in noul exercitiu financiar european se contureaza a fi singura solutie viabila in care Romania sa nu fie nevoita sa returneze din banii europeni incasati si ar permite si extensia de timp necesara ca intreg proiectul sa fie corectat si reabilitat acolo unde sunt probleme.

Fazarea proiectului este sustinuta si de catre Asociatia Pro Infrastructura (API) care considera totusi ca, pentru rezolvarea problemelor pe Lotul 3, e nevoie de o expertiza serioasa si apoi contractarea de urgenta a lucrarilor de reabilitare.

Autostrada facuta pe bani europeni. Riscam sa dam inapoi toti banii

Lotul 3, parte a proiectului Orastie - Sibiu, este una din autostrazile realizate cu 85% fonduri europene nerambursabile din exercitiul financiar 2007 - 2013, exercitiu a carui perioada de accesare se incheie la finele acestui an. Incontractul de finantare, conform ultimului act aditional agreat cu oficalii europeni, valoarea contributiei nerambursabile in cadrul acestui proiect este de 1,64 miliarde lei (cca. 370 mil. euro).

Totusi, Romania ar putea fi obligata sa returneze toata contributia nerambursabila primita de la UE, daca intreaga autostrada de la Sibiu la Orastie ce face obiectul contractului de finantare nu este functionala pana pe 31 decembrie 2016.

Cu alte cuvinte, daca lucrarile de reparatie si reconstructie nu vor fi realizate sau se vor prelungi, iar autostrada nu va fi complet functionala, statul roman va trebui sa returneze banii primiti de la CE.

Autostrada inchisa si "demolata" la nici un an de la deschiderea traficului

Lotul 3 (22 km) din autostrada A1 Sibiu - Orastie este de mai bine de o luna inchis circulatiei pentru reparatii dupa ce in mai multe puncte calea de rulare s-a fisurat si au aparut denivelari care ar putea pune in pericol soferii. Masura a venit la mai putin de un an dupa ce autostrada a fost deschisa circulatiei, desi nu toate lucrarile - in special cele de consolidare - erau finalizate.

Inagurarea a fost facuta de ministrul Transporturilor de atunci, Ioan Rus, impreuna cu premierul Victor Ponta, chiar cu doua zile inainte de primul tur al alegerilor prezidentiale in Ponta candida, fapt ce a dat nastere la mai multe speculatii.

Dupa inchiderea circulatiei la inceputul lunii septembrie, testele in zona km 60 unde mai multe fisuri in asfalt au aparut inca din 2014 au aratat ca sub corpul autostrazii terenul era imbibat cu apa si ca se impune reconstructia in acel punct.

Intre timp, constructorul italian Salini - Impregilo a excavat deja pe circa 200 de metri si a "demolat" tot corpul autostrazii (vezi foto), urmand ca in zilele ce urmeaza sa propuna un proiect tehnic cu solutiile de reconstruire a autostrazii.