Senatul a aprobat in sedinta de astazi, 17 septembrie, legea care introduce Bacalaureatul Profesional. Senatul este camera decizionala, 73 de senatori au votat "pentru" proiectul de lege, 15 "impotriva" si a existat o abtinere, astfel ca este posibil ca acest tip de Bacalaureat sa fie introdus incepand chiar cu acest an scolar. Legea le da elevilor posibilitatea de a opta intre Bacalaureatul National, diploma cu care pot da la facultate, si Bacalaureatul Profesional, care nu le da drept de acces in universitati.

Ecaterina AndronescuFoto: Agerpres

Sambata, 15 septembrie, ministrul Educatiei Ecaterina Andronescu declara ca Guvernul va recurge la ordonanta de urgenta pentru introducerea bacalaureatului profesional, daca votul de luni din Senat va fi amanat din nou. Ministrul a precizat ca metodologia pentru bacalaureatul profesional va fi adoptata dupa ce legea va trece de Senat sau dupa ce Guvernul va adopta ordonanta de urgenta. In consecinta, elevii in an terminal vor putea opta intre bacalaureatul normal si cel profesional chiar din anul scolar 2012-2013.

Pe de alta parte, fostul ministru al Educatiei Daniel Funeriu a catalogat aceasta initiativa drept "o masura total gresita, un fel de 'bac cu buletinul'". "Aceasta masura va distruge invatamantul profesional pe care eu l-am reintrodus. Elevii de la liceele teoretice au 80% succes la bac, ceea ce e normal. Cei de la tehnologic au 20% promovare pentru ca multi dintre acesti elevi sunt trimisi la liceu in loc sa fie indreptati catre invatamantul profesional. Aceasta forma de 'bac cu buletinul' va trimite din nou zeci de mii de copii pe o cale care nu e a lor", a declarat Daniel Funeriu.

Ecaterina Andronescu: Bacalaureatul Profesional - o solutie acceptata in Uniunea Europeana ca nivel de calificare IV

In cadrul dezbaterilor de saptamana trecuta din Senat, pe acest proiect de lege, Ecaterina Andronescu, ministrul Educatiei, a declarat ca Bacalaureatul National ramane cu aceeasi structura si cu acelasi continut ca in ultimii trei ani. "Bacalaureatul Profesional da dreptul de acces pe piata muncii. Avem foarte multe semnale ca angajatorii se feresc sa preia ca angajati pe cei care nu au diplome. Pe de alta parte, exista diferente de retributii intre cei cu diploma de Bacalaureat si cei fara", a declarat Andronescu in sustinerea proiectului.

"Bacalaureatul Profesional da doar dreptul de acces pe piata muncii si adauga competente profesionale pentru cel care obtine aceasta diploma", sustine ministrul, care precizeaza ca "cele doua tipuri de bacalaureat au in comun evaluarea competentelor in limba romana, in limba materna, intr-o limba straina si evaluarea competentelor digitale".

"Separat, examenul de Bacalaureat Profesional contine urmatoarele probe: elaborarea unui proiect pe domeniul pe care elevul l-a parcurs in liceu, o proba practica si o proba scrisa la Educatie Antreprenoriala, o disciplina care este parcursa de toti elevii de liceu inca de acum 10 ani si cu aceasta elevii vor avea competente profesionale suplimentare", a declarat Ecaterina Andronescu. Aceasta a precizat ca, "in acelasi an, in succesiune cronologica se sustine mai intai Bacalaureatul Profesional si apoi Bacalaureatul National, asa incat un elev poate sa le sustina pe amandoua".

Daca un elev care a absolvit liceul si are Bacalaureatul Profesional vrea sa mearga spre invatamantul superior, se poate inscrie ulterior la Bacalaureatul National, "sustine probele de diferenta si are si el permis de acces pentru invatamantul superior".

"Consideram ca aceasta propunere reprezinta o solutie pentru cei care doresc sa nu aiba o cariera sustinuta prin invatamantul superior, ci una prin ceea ce se accepta in Uniunea Europeana ca nivel de calificare IV si cred ca este un lucru bun castigat pentru ei", a declarat ministrul Educatiei, precizand ca "in ultimii doi ani circa 150.000 de absolventi de liceu nu au promovat examenul de Bacalaureat si pentru ei Ministerul Educatiei a extins reteaua de postliceale pentru a le oferi o sansa in plus de integrare pe piata muncii".

Daniel Funeriu: Se doreste certificarea unui nivel de pregatire recunoscut in UE ca nivel III printr-o diploma de nivel IV

Daniel Funeriu

Daniel Funeriu

Foto: Agerpres

In replica, fostul ministru al Educatiei Daniel Funeriu a declarat ca in Uniunea Europeana exista Cadrul European al Calificarilor, care stabileste care sunt nivelurile diferitelor forme de invatamant si care este recunoasterea acestora in cadrul Uniunii. "Acest cadru stabileste clar care este nivelul atins de elev pentru fiecare diploma: studiile doctorale sunt de nivel 8, cele de master de nivel 7, licenta este de nivel 6, postliceala de nivel 5, Bacalaureatul este de nivel 4, iar certificatul de competente profesionale este de nivel 3. Se doreste certificarea unui nivel de pregatire recunoscut in alte tari ca nivel 3 printr-o diploma de nivel 4", sustine Daniel Funeriu.

Stelian Fedorca, secretar de stat pentru preuniversitar: Anul viitor putem garanta ca examenul de bacalaureat va fi diferentiat

Stelian Fedorca

Stelian Fedorca

Foto: Agerpres

Jumatate dintre elevii care au raspuns chestionarelor privind structura bacalaureatului din 2013, trimise de Ministerul Educatiei, au optat pentru pastrarea actualei forme a examenului, iar tot atatia vor probe diferentiate, a declarat pentru Mediafax, in 26 iulie, secretarul de stat Stelian Fedorca.

"Raspunsurile sunt cam 50-50. Adica, elevii de la uman si real au spus ca in 2013 ar putea fi pastrata forma examenului de bacalaureat din acest an. In schimb, elevii de la tehnologic ar vrea ca examenul sa fie diferentiat", a precizat secretarul de stat pentru invatamant preuniversitar din Ministerul Educatiei.

O zi mai tarziu, pe 27 iulie, secretarul de stat a declarat ca "anul viitor putem garanta ca examenul de bacalaureat va fi diferentiat". "Bacalaureatul din anul 2012 as putea spune ca a fost o crima cu premeditare facuta de fosta conducere a Ministerului Educatiei. Dupa cel din 2011 cand au vazut ca foarte multi absolventi de la rutele tehnologice nu au promovat examenul de bacalaureat, ministerul trebuia sa ia masuri in acest sens", a spus Fedorca.

"Anul viitor putem garanta ca examenul de bacalaureat va fi diferentiat, vor fi doua-trei variante de examen elaborate toate in urma acestor discutii. Elevii care trec acum in clasa a XII-a vor fi sti pana la inceputul anului scolar ce tip de examen de bacalaureat vor sustine", a mai spus secretarul de stat.

Ecaterina Andronescu, in prima zi de mandat: Modificarea bacalaureatului ar fi posibila chiar din aceasta toamna

Ecaterina Andronescu a declarat din prima zi de mandat ca modificarea bacalaureatului ar fi posibila din toamna. "Avem Legea Educatiei in Senat, acesta este for decizional pentru Legea Educatiei. Astfel ca, daca vom decide modificarea bacalaureatului, acest lucru s-ar putea produce din toamna", a spus Andronescu pe 3 iulie, la preluarea mandatului de la Liviu Pop.

Astfel, daca se aproba modificarile privind bacalaureatul, candidatii din 2013 vor sustine acest examen cu probe diferentiate, in functie de profil si filiera.

Elevii de clasa a XI-a din liceele bucurestene au votat pentru mentinerea actualei formule a Bacalaureatului

Pe 19 iunie, Ministerul Educatiei le-a transmis inspectoratelor scolare judetene un chestionar referitor la structura examenului de Bacalaureat incepand cu anul 2013. Elevii si parintii au avut de raspuns la "6 intrebari tematice", pentru a stabili daca examenele de BAC de anul viitor vor fi diferentiate sau se va mentine sistemul actual.

Chestionarele au fost transmise in teritoriu la o saptamana dupa ce Liviu Marian Pop, ministru interimar al Educatiei la acea vreme, si Stelian Fedorca, secretarul de stat pentru invatamant preuniversitar, au avut o consultare publica la care au fost invitati reprezentantii elevilor de clasa a XI-a din liceele bucurestene, pe tema desfasurarii examenului de bacalaureat.

In majoritate, elevii de clasa a XI-a din liceele bucurestene au votat pentru mentinerea actualei formule de desfasurare a examenului de Bacalaureat si nu pentru un BAC diferentiat incepand cu anul viitor.

Sindicatele din educatie au cerut USL probe diferentiate in functie de profil la bacalaureat, din 2013

Pe 3 iunie, federatiile sindicale din invatamantul preuniversitar au cerut USL, printr-o scrisoare deschisa, modificarea sistemului de organizare a examenului de bacalaureat, astfel incat acesta sa includa, din 2013, si probe scrise diferentiate, in functie de profil si filiera, pentru a nu se repeta "rezultatele dezastruoase" de anul trecut, relateaza Mediafax.

In scrisoarea deschisa trimisa de liderii Federatiei Sindicatelor Libere din Invatamant (FSLI), Federatiei "Spiru Haret" si Federatiei Educatiei Nationale (FEN) se arata ca "reglementarea vine in intampinarea dorintelor elevilor, ale parintilor acestora si ale cadrelor didactice, care au militat pentru sustinerea examenului de bacalaureat la disciplinele pentru care elevii au optat in cursul invatamantului liceal, iar nu la obiecte pe care nu au fost interesati sa le studieze si nici nu aveau cum, avand in vedere profilul unitatii de invatamant".

Liviu Pop, ministru interimar al Educatiei la acea vreme, a declarat ca propunerea sindicatelor privind introducerea bacalaureatului diferentiat din 2013 este pertinenta, deoarece forma actuala a acestui examen nu mai este adaptata situatiei din sistemul de invatamant.

Radu Berceanu: Se mai da o modificare printr-o ordonanta si cei cu bac-ul profesional vor avea posibilitatea de a merge la facultate

Radu Berceanu

Radu Berceanu

Foto: Agerpres

In cadrul dezbaterilor care au avut loc in Senat pe acest proiect de lege in urma cu o saptamana, senatorul PDL Radu Berceanu a declarat ca "prin modificarile propuse am impresia ca iarasi ne departam de posibilitatea ca unii dintre copii sa mearga spre o meserie. Se induce impresia ca a merge catre o meserie e ceva degradant, rusinos. Trebuie ca toata lumea sa aiba Bacalaureat si apoi sa mearga la facultate si sa aiba un carton care nu ii foloseste la nimic pe piata muncii".

"Numai cu cei de sus nu se poate face nimic. De aceea eu pledez pentru a ramane sistemul de invatamant profesional, in care se fac doi ani, in care angajatorii ii sponsorizeaza pe elevi, in care elevii fac practica in firme si cei buni sunt angajati acolo. Atunci cand a inceput aceasta chestiune au fost peste 20.000 de cereri de la societati pentru acest invatamant. Trebuie pastrata asta, ca si publicitate. Acum se va intelege de catre parinti si elevi: daca esti bun faci Bacalaureatul asa-zis National si, daca nu, faci un fel de Bacalaureat care la sfarsit iti da nu stiu ce competenta profesionala, si apoi se mai da o modificare printr-o ordonanta si va da si voua posibilitatea de a merge la facultate. Facem o mare greseala in ce priveste strategia de viitor", a declarat Radu Berceanu.

In ce priveste proiectul pe care elevii trebuie sa il realizeze pentru Bacalaureatul Profesional, acesta a declarat ca "proiectul trebuie sa fie ceva concret, legat de o activitate. Daca elevul a facut un liceu oarecare, se va duce la un inginer, un profesor care ii va face un proiect, ii va lua banii, iar el habar nu va avea despre ce e vorba. Apoi cum va trece proba practica un elev care a facut un liceu teoretic? Va garantez ca nu o va trece nimeni daca se va da proba cu camere video. Domnisoarele si domnisorii nu pun mana pe ciocan, ca ei au invatat ca nu mai e nevoie".

Berceanu a vorbit si despre examenul prevazut in Bacalaureatul Profesional la disciplina Educatie Antreprenoriala. "Elevii acestia urmeaza sa fie muncitori, nu antreprenori. De ce sa dea examen la educatie antreprenoriala? Adica sa se faca liber profesionisti? Ei trebuie sa se intalneasca cu meseria si sa o stie foarte bine. Cerinta la ora actuala e foarte mare pentru oameni care sa mearga, incepand de la Dacia la Ford, pe banda sau la montaj si terminand cu cei care fac ferestre de termopan si trebuie sa aiba muncitori, nu hibridul asta cu cunostinte antreprenoriale. Trebuie sa ramana invatamantul profesional de 2 ani, cu contract cu firma, in care se invata de-adevaratelea o meserie", a declarat senatorul.

Legea Educatiei Nationale, care a fost adoptata in mandatul de ministru al lui Daniel Funeriu, prevede ca bacalaureatul diferentiat intra in vigoare din anul 2016, cand termina liceul generatia de elevi care intra in clasa a IX-a in aceasta toamna.

Scoala profesionala a inceput astazi, cu 12.000 de elevi

Amintim ca astazi, 17 septembrie, a inceput Scoala profesionala, proiect relansat in mandatul fostului ministru Daniel Funeriu. Firmele au oferit locuri de practica pentru 20.000 de elevi, dar s-au inscris in jur de 12.000 de elevi. La Scoala profesionala se poate inscrie orice elev care a finalizat cu succes clasa a IX-a, potrivit Ministerului Educatiei. "Fiecare elev care va intra va beneficia de un contract tripartit elev - parinte, scoala, firma, iar firma va fi parte a procesului de selectie daca numarul elevilor este mai mare de numarul de locuri", a anuntat Ministerul Educatiei in luna februarie.

Fiecare elev care se inscrie in Scoala profesionala va beneficia de o bursa de 180 de lei pe luna, iar cifra de scolarizare pentru invatamantul profesional este de 20.000 de locuri pentru clasa a X-a, invatamant de zi.

Citeste aici mai multe despre invatamantul profesional

Bacalaureatul Profesional

Proiectul Bacalaureatului profesional a fost publicat pe site-ul Senatului, in varianta aprobata de Comisia pentru invatamant din Senat. Comisia pentru invatamant a supus spre dezbatere si adoptare Plenul Senatului urmatorul raport:

Titlul Legii: Lege privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 73/2010 privind organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat.

Art. 1 (1) Finalizarea studiilor liceale se atesta printr-un certificat de absolvire, care confera dreptul de acces, in conditiile legii, in invatamantul postliceal, dreptul de sustinere a examenului de bacalaureat national si/sau bacalaureat profesional, respectiv a examenului de certificare/atestare a competentelor profesionale.

(2) Absolventii ciclului superior al liceului dobandesc si portofoliul personal pentru educatie permanenta si, la cerere, foaia matricola.

(3) Absolventii ciclului superior al liceului care sustin, dupa caz, si promoveaza examenul de bacalaureat national dobandesc diploma de bacalaureat, care le da dreptul de acces in invatamantul superior, in conditiile legii.

(4) Absolventii ciclului superior al liceului care sustin si promoveaza examenul de bacalaureat profesional dobandesc diploma de bacalaureat profesional, care le da dreptul de acces pe piata muncii, fara drept de acces in invatamantul superior.

Art. 2 (1) Examenul de bacalaureat national consta in sustinerea urmatoarelor probe:

A. proba de evaluare a competentelor lingvistice de comunicare orala in limba romana;

B. proba de evaluare a competentelor lingvistice de comunicare orala in limba materna, pentru elevii care au urmat studiile liceale intr-o limba a minoritatilor nationale;

C. proba de evaluare a competentelor lingvistice intr-o limba de circulatie internationala studiata pe parcursul invatamantului liceal. Rezultatul evaluarii se exprima prin nivelul de competenta corespunzator Cadrului european comun de referinta pentru limbi. Elevii care promoveaza, pe parcursul invatamantului preuniversitar, examene cu recunoastere internationala pentru certificarea competentelor lingvistice in limbi straine au dreptul la recunoasterea si echivalarea rezultatelor obtinute la aceste examene, la cerere si conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educatiei;

D. proba de evaluare a competentelor digitale. Rezultatul evaluarii se exprima prin nivelul de competenta, in raport cu standardele europene recunoscute in domeniu. Elevii care promoveaza, pe parcursul invatamantului preuniversitar, examene cu recunoastere europeana pentru certificarea competentelor digitale au dreptul la recunoasterea si echivalarea rezultatelor obtinute la aceste examene, la cerere si conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educatiei;

E. probe scrise de evaluare a competentelor formate pe durata invatamantului liceal, dupa cum urmeaza:

a). proba scrisa la limba si literatura romana - proba comuna pentru elevii de la toate filierele, profilurile si specializarile;

b). proba scrisa la limba si literatura materna - proba comuna pentru elevii de la toate filierele, profilurile si specializarile, care au urmat studiile liceale intr-o limba a minoritatilor nationale;

c). o proba scrisa, diferentiata in functie de filiera, profil si specializare, dupa cum urmeaza:

(i) matematica - pentru profilul real din filiera teoretica, pentru filiera tehnologica sau, dupa caz, pentru filiera vocationala;

(ii) istorie - pentru profilul umanist din filiera teoretica sau, dupa caz, pentru filiera vocationala;

d). o proba scrisa la care elevul poate opta, in conformitate cu filiera, profilul si specializarea urmate, pentru una dintre disciplinele cuprinse in urmatoarele doua grupe de discipline:

(i) fizica, chimie, biologie sau informatica

(ii) geografie, filosofie, logica si argumentare, economie, psihologie si, dupa caz, sociologie.

(1 1) Examenul de bacalaureat profesional consta in sustinerea:

(a)probelor de evaluare a competentelor prevazute la art. 2 alin.(1), lit. A, B, C si D;

(b)proiectului;

(c) probei practice

(d) probei scrise la disciplina Educatie antreprenoriala.

(2) Pentru anumite filiere, profiluri, respectiv specializari, stabilite de Ministerul Educatiei, absolventii ciclului superior al liceului pot sustine un examen de certificare sau, dupa caz, de atestare a competentelor profesionale, separat de examenul de bacalaureat, in conditiile legii.

(3) Absolventii ciclului superior al liceului care sustin si promoveaza examenul de certificare/atestare a competentelor profesionale dobandesc certificat de calificare profesionala, respectiv atestat de competente profesionale, conform Cadrului National al Calificarilor. Pana la adoptarea Cadrului National al Calificarilor absolventii ciclului superior al liceului care sustin si promoveaza examenul de certificare/atestare a competentelor profesionale dobandesc certificat de calificare profesionala/atestare a competentelor profesionale de nivel 3.

(4) Continutul programelor de examen si modul de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat national, bacalaureat profesional si a examenului de certificare, respectiv de atestare a competentelor profesionale, se stabileste prin metodologii elaborate si aprobate de Ministerul Educatiei si se da publicitatii pana la data inceperii anului scolar.

(5) In cazul intreruperii studiilor se recunoaste fiecare an scolar promovat. La cerere, se elibereaza un document de certificare a studiilor efectuate si portofoliul personal pentru educatie permanenta, completat la zi.

(6) Examenul de bacalaureat national se considera promovat de catre absolventii invatamantului secundar superior liceal care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

a) au sustinut probele prevazute la lit. A - D;

b) au sustinut toate probele scrise prevazute la lit. E si au obtinut cel putin nota 5 la fiecare dintre acestea;

c) media aritmetica, calculata cu doua zecimale fara rotunjire, a notelor obtinute la probele scrise precizate la lit. E este cel putin 6.

(6 1) Examenul de bacalaureat profesional se considera promovat de catre absolventii invatamantului secundar superior liceal care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

a) au sustinut probele prevazute la alin. (1 1), lit. a)-d);

b) au sustinut si promovat proiectul;

c) au sustinut si promovat proba practica;

d) au sustinut proba scrisa prevazuta la alin.(1 1), lit. d) si au obtinut cel putin nota 5.

(7) Media obtinuta la examenul de bacalaureat national si bacalaureat profesional este media aritmetica calculata cu doua zecimale fara rotunjire, a notelor obtinute la probele scrise prevazute la lit. E, respectiv la probele prevazute la lin.(1 1) literele b), c) si d).

(8) Absolventilor clasei a XII-a/ a XIII-a care au sustinut evaluarile prevazute la lit. A - D li se elibereaza certificate care atesta nivelul de competenta lingvistica, respectiv nivelul de competenta digitala. Eliberarea acestor certificate nu este conditionata de promovarea probelor scrise prevazute la lit. E.

(9) In cazul nepromovarii examenului de bacalaureat national, precum si a examenului de bacalaureat profesional pot fi recunoscute in sesiunile urmatoare, la cerere, rezultatele la evaluarile sustinute conform lit. A - D, respectiv rezultatele la probele scrise care au fost promovate cu cel putin nota 5.

(10) In decursul unui an scolar se organizeaza doua sesiuni ale examenului de bacalaureat national si profesional.

(11) Candidatii pot sustine examenul de bacalaureat national si examenul de bacalaureat profesional, examenul de certificare a competentelor profesionale, fara taxa, de cel mult doua ori. Prezentarile ulterioare la aceste examene sunt conditionate de achitarea unor taxe stabilite de Ministerul Educatiei.

(12) Probele prevazute pentru bacalaureatul national si pentru bacalaureatul profesional la lit. A - D se organizeaza si se desfasoara la nivelul unitatii de invatamant din care provin candidatii, in fata unei comisii prezidate de directorul unitatii de invatamant si numite prin decizie a inspectoratului scolar general, in conditiile stabilite prin metodologia prevazuta la alin. (4).

(13) Probele scrise din examenul de bacalaureat national, prevazute la lit. E, precum si proba scrisa prevazuta pentru bacalaureatul profesional se sustin dupa incheierea anului scolar, in fata unei comisii numite de inspectoratul scolar, in conditii stabilite prin metodologia prevazuta la alin. (4).

(14) Comisia prevazuta la alin. (13) este condusa de un presedinte, numit prin ordin al ministrului educatiei dintre cadrele didactice universitare de predare, avand titlul stiintific de doctor. In situatii bine justificate, poate fi numit in functia de presedinte si un cadru didactic din invatamantul liceal, avand gradul didactic I si performante profesionale deosebite, titular in alta unitate de invatamant decat cea din care provin elevii care sustin probele scrise ale examenului de bacalaureat.

(15) Comisia prevazuta la alin. (13) este alcatuita din profesori de la alte unitati de invatamant decat cele din care provin elevii care sustin probele scrise ale examenului de bacalaureat.

(16) Numarul comisiilor prevazute la alin. (13) si numarul unitatilor de invatamant in care se desfasoara probele scrise din examenul de bacalaureat se stabilesc de Ministerul Educatiei, la propunerea inspectoratelor scolare.

(17) Rezultatele examenului de bacalaureat sunt publice.