Aproape 34% dintre absolventii claselor a VIII-a "nu au reusit" la Evaluarea Nationala 2012 "sa ia nici macar media 5", a anuntat in cadrul unei conferinte de presa ministrul Educatiei, Ecaterina Andronescu. Acesta este primul an in care au fost introduse camere de supraveghere la Evaluarea Nationala. Anul trecut, procentul elevilor care au luat medii sub 5 la Evaluarea Nationala a fost de 18,2. Ministrul a atras atentia si asupra unei tendinte demografice "ingrijoratoare": "anul trecut am avut 213.620 de absolventi de clasa a VIII-a, iar anul acesta am inregistrat un numar de 167.100".

Cele mai importante declaratii ale ministrului Educatiei, Ecaterina Andronescu:

  • Se observa scaderea importanta a numarului absolventilor claselor a VIII-a: anul trecut am avut 213.620, iar anul acesta am inregistrat un numar de 167.100.
  • Este ingrijorator ca cifra demografica si cred ca trebuie sa fie un semnal de alarma pentru cei care urmaresc aceste cifre demografice si in legatura cu politicile pe care trebuie sa le ia guvernul pentru iesirea din aceasta situatie.

Evaluarea Nationala 2012 - transe de medii

- Media 10: obtinuta de 0,2%

- Media 9.50 - 10: obtinuta de 3,8%

- Media 9 - 9.50: obtinuta de 5,3%

- Media 8.50 - 9: obtinuta de 5,7%

- Media 8 - 8.50: obtinuta de 6,1%

- Media 7.50 - 8: obtinuta de 6,5%

- Media 7 - 7.50: obtinuta de 6,9%

- Media 6.50 - 7: obtinuta de 7,6%

- Media 6 - 6.50: obtinuta de 7,8%

- Media 5.50 - 6: obtinuta de 8,1%

- Media 5 - 5.50: obtinuta de 8%

- Media sub 5: obtinuta de 33,9%

Evaluarea Nationala 2011 - transe de medii

- Media 10: obtinuta de 0,2%

- Media 9.50 - 10: obtinuta de 3,5%

- Media 9 - 9.50: obtinuta de 5,6%

- Media 8.50 - 9: obtinuta de 6,5%

- Media 8 - 8.50: obtinuta de 7,5%

- Media 7.50 - 8: obtinuta de 8,5%

- Media 7 - 7.50: obtinuta de 9,7%

- Media 6.50 - 7: obtinuta de 10,5%

- Media 6 - 6.50: obtinuta de 10,8%

- Media 5.50 - 6: obtinuta de 10,2%

- Media 5 - 5.50: obtinuta de 8,9%

- Media sub 5: obtinuta de 18,2%

  • Diferentele transelor de medii de la Evaluarea Nationala nu trebuie sa ne ingrijoreze foarte mult pentru ca din start am pornit de la o alta cifra demografica.
  • Dar sunt cateva lucruri de natura sa ne ingrijoreze: normal ar fi sa avem o curba Gauss centrata cu maximul pe medii de 7-8. In situatia aceasta, maximele celor doua curbe, si pentru 2011 si pentru 2012, se deplaseaza spre note sub 7.
  • Apoi numarul foarte mare al celor care nu au obtinut macar media 5. Vorbim de 38.897 de elevi in 2011 si 56.606 in 2012.
  • Cifre mai mult decat ingrijoratoare care reflecta faptul ca absolventii clasei a VIII-a au un mare deficit de cunoastere si de fapt de aici pornim cu ei in ciclul urmator.   
  • Nivelul pregatirii s-a deplasat catre rezultate mediocre, ceea ce fara indoiala trebuie sa ne dea de gandit si sa luam masuri in concordanta cu aceste rezultate si sa incercam sa remediem aceasta situatie.
  • Pornim din start cu un numar foarte mare de elevi, absolventi ai clasei a VIII-a, cu o pregatire necorespunzatoare pentru care va trebui sa gandim masuri remediale. 
  • Ponderea notelor sub 5 in invatamantul rural are un salt infiorator de mare si de aici concluzia ca avem probleme mai mari cu scolile din mediul rural si cu pregatirea in vederea absolvirii clasei a VIII-a, deci pe tot ciclul gimnazial, decat in scolile din mediul urban.
  • Scolile din mediul rural pe ansamblu creeaza o mai mare problema de pregatire a elevilor, iar rezultatele se plaseaza cu o pondere mult mai mare in zona notelor foarte mici.
  • Prezenta camerelor in examenele de evaluare in mod categoric au influentat, dar nu cred ca se justifica diferentele pe care le-am constatat in rezultate. Nu atat de mult. Cred ca o cadere a procesului de invatare e mai importanta decat prezenta camerelor de luat vederi in sala.

Stelian Fedorca, secretar de stat pentru preuniversitar:O explicatie pentru notele sub 5 ar fi desfiintarea foarte multor scoli din mediul rural, copii care au trebuit ca in 2012 sa se deplaseze zeci de kilometri de-a lungul unei zile, plecati de dimineata, ajunsi tarziu. Eu am cerut ponderea acestor copii care s-au deplasat cu microbuzul sau pe jos.

Ecaterina Andronescu: Aceasta explicatie justifica diferentele mult mai mari la rural anul acesta fata de anul trecut. Pentru ca efectul inchiderii scolii in anul acesta e mult mai important decat anul trecut.

Stelian Fedorca:Adica este posibil ca in semestrul I, in perioada de iarna, sa nu fi ajuns la scoala.

Masuri propuse de MECTS pentru ameliorarea rezultatelor la Evaluarea Nationala

La nivel national:

  • Analiza probelor de evaluare, in vederea calibrarii si adecvarii la programele scolare si la nivelul de dezvoltare
  • Analiza greselilor tipice de la evaluarile nationale si propuneri de programe de formare corespunzatoare
  • Elaborarea unui plan national de inspectie scolara a ministerului centrat pe asigurarea calitatii (parcurgerea integrala a programelor scolare, cunoasterea programelor de examen, asigurarea progresului scolar)
  • Programe de formare continua a cadrelor didactice in domeniul didacticii si al specialitatii, inclusiv in vederea dezvoltarii competentelor de elaborare si evaluare a tipurilor de itemi propusi la probele de evaluare

"O sa incercam sa ne reorientam spre programele POSDRU, speram sa se clarifice problema fondurilor europene", a precizat ministrul Educatiei.

  • Organizarea unei simulari sau poate a mai multor simulari a examenelor nationale la nivel national, pentru a ne asigura ca rezultatele de la simulare ii sensibilizeaza si pe parinti in sustinerea copiilor pentru pregatirea lor.

La nivelul inspectoratelor scolare:

  • Analiza la nivelul fiecarui inspectorat scolar a rezultatelor la evaluarea nationala si elaborarea unui plan de masuri cu termene, indicatori, responsabili. Monitorizarea aplicarii planurilor de masuri
  • Centrarea inspectiei scolare pe disciplinele sustinute la examenele nationale si pe unitatile de invatamant cu rezultate slabe (sub media judeteana) la aceste examene
  • Organizarea de simulari ale examenelor nationale la nivelul judetului
  • Programe de formare continua a cadrelor didactice
  • Analiza in cadrul cercurilor pedagogice a rezultatelor la evaluarile nationale si formarea cadrelor didactice in domeniul didacticii disciplinei
  • Monitorizarea frecventei elevilor
  • Extinderea programului de pregatire de la TVR2: "TV BAC 2012" la evaluarea nationala

La nivelul unitatii de invatamant:

  • Analiza la nivelul fiecarei unitati de invatamant a rezultatelor la evaluarea nationala si elaborarea unui plan de masuri cu termene, indicatori, responsabili. Monitorizarea aplicarii planurilor de masuri
  • Asigurarea unui program de activitati remediale/pregatire suplimentara a elevilor, pe tot parcursul anului terminal (si nu numai) la disciplinele la care se sustin probe la examenele nationale. Folosirea inclusiv a oportunitatilor oferite de programul Scoala dupa scoala
  • Organizarea de simulari ale examenelor nationale la nivelul scolii
  • Monitorizarea frecventei elevilor
  • Regandirea relatiei scoala-familie din perspectiva cresterii gradului de implicare in activitatile specifice elevilor

La nivelul cadrelor didactice:

  • Analiza progresului scolar al elevilor, comparatia notelor obtinute pe parcursul scolaritatii cu cele de la evaluarile nationale.
  • Parcurgerea integrala a programei scolare in vederea prezentarii cu succes a elevilor la examenele nationale
  • Tratarea diferentiata si individualizarea predarii - invatarii - evaluarii astfel incat sa se asigure progresul scolar al tuturor elevilor
  • Asigurarea unui program de activitati remediale/pregatire eficienta a elevilor, pe tot parcursul anului la disciplinele la care se sustin probe la examenele nationale.
  • Monitorizarea frecventei elevilor si motivarea acestora pentru implicarea lor in procesul invatarii