Hotărârea de Guvern privind implementarea proiectului România Educată, care ar fi trebuit adoptată inițial pe 10 septembrie, va fi lăsată în dezbatere publică încă „cel puțin o săptămână”, a anunțat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu.

Sorin CimpeanuFoto: Agerpres

„Luând în considerare solicitările venite atât din partea societății civile, cât și din partea unor alți factori implicați în procesul de dezbatere publică, Ministerul Educației a decis preungirea perioadei de dezbatere publică a proiectului de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea programului de implemetare a proiectului România Educată”, a declarat Cîmpeanu pentru Edupedu.ro.

Acesta a precizat ulterior pentru HotNews.ro că termenul se prelungește cu „cel puțin o săptămână”.

Luni dimineață, atât Consiliul Național al Elevilor și ANOSR, cât și mai multe ONG-uri au solicitat o dezbatere pe acest proiect de HG.

Deja HG-ul, despre care prim-ministrul Florin Câțu insista la începutul lunii să fie adoptat de Guvern la termenul anunțat de 10 septembrie, fusese amânat pentru această săptămână, întrucât îi lipsea avizul Consiliului Economic și Social.

„Este o cerință fermă a mea să avem implementare pe 10 septembrie. Vreau sa avem un dialog, să avem și opiniile din partea societății civile. Acum este important, când noi creăm cadrul legal. Mai târziu, sper să nu fie prea târziu. Foarte important, 10 septembrie, vineri, ședință de guvern special pentru programul Romania Educată. Este un deadline de care ne ținem pentru implementarea acestui HG,” a afirmat Cîțu la întâlnirea comitetului interministerial pentru România Educată din data de 2 septembrie.

Care sunt obiectivele strategice din proiectul de HG

Acest proiect de act normativ se referă la programul de implementare al proiectului „România Educată” și conține 12 obiective strategice cu măsurile aferente:

  • Cariera didactică și parcursul profesional
  • Managementul și Guvernanța Sistemului de educație
  • Finanțarea sistemului de învățământ preuniversitar
  • Infrastructura sistemului de educație
  • Curriculum și evaluare centrate pe competențe
  • Educație incluzivă de calitate pentru toți copiii
  • Alfabetizarea funcțională
  • Promovarea educației STEAM
  • Digitalizare
  • Reziliența
  • Invatamant superior
  • Teme transversale

Descarcă aici documentul cu proiectul privind implementarea Romania Educata

Proiectul de lege care va reieși din „România Educată”, abia în 2022

Vineri seara, ministrul Educaţiei a declarat că Guvernul a dezbătut în primă lectură proiectul de hotărâre privind Programul „România Educată”. El a vorbit atunci despre un termen nou pentru elaborarea un proiect legislativ - 10 decembrie, în loc de 1 octombrie cum fusese anunțat în trecut, urmând ca până pe 31 mai 2022 să fie elaborată legislația secundară, în paralel cu dezbaterea din Parlament asupra proiectului de lege pentru o nouă Lege a educației.

„Am prezentat în primă lectură proiectul de hotărâre de guvern pentru adoptarea Programului de implementare a proiectului 'România educată', aşa cum ne-am asumat la nivel de guvern, premierul şi ministrul Educaţiei, până în data de 10 septembrie. Acest proiect de hotărâre de guvern a primit toate cele 12 avize de la ministerele avizatoare. A primit, de asemenea, aviz de la Consiliul legislativ. Pentru a avea un proces complet de avizare este nevoie de avizare la nivelul Consiliului Economic şi Social. Acest lucru se va întâmpla în prima parte a săptămânii viitoare, astfel încât acest proiect de hotărâre de guvern, prezentat astăzi în primă lectură, să poată fi adoptat în prima şedinţă de guvern de săptămâna viitoare. Acest proiect este extrem de important, pentru că stabileşte toate cele 86 de obiective strategice, în concordanţă cu rezultatele proiectului 'România educată', stabileşte, de asemenea, şi măsurile aferente fiecărui obiectiv strategic", a afirmat Sorin Cîmpeanu pe 10 septembrie la Palatul Victoria, citat de Agerpres.

Ministrul a precizat că tot în acest proiect de hotărâre de guvern există un articol care prevede că pe parcursul consultărilor se pot elabora şi introduce măsuri noi care să sprijine realizarea obiectivelor strategice, măsuri care vor rezulta din dezbaterea comitetului interministerial, din dezbaterea cu experţii care vor fi cooptaţi, prin decizia premierului, şi din dezbaterea cu întreaga societate.

"Având obiectivele strategice şi măsurile definite în acest program de implementare, următorul pas va fi acela al definirii acţiunilor concrete pentru implementarea acestor măsuri, de definire a indicatorilor de rezultat, a bugetelor estimate, a responsabilităţilor în conformitate cu specificul fiecărui minister.

Toate aceste lucruri vor trebui să se întâmple până la data de 10 decembrie, dată la care Ministerul Educaţiei va prezenta comitetului interministerial un proiect legislativ care să poată fi adoptat la nivel de proiect în Guvernul României până în data de 31 decembrie 2021.

Până la 31 mai (2022) Ministerul Educaţiei va derula consultări cu toţi factorii implicaţi în vederea elaborării cadrului normativ secundar. Este vorba de legislaţie secundară, de hotărâri de guvern şi ordine de ministru care să vină în completarea legislaţiei primare elaborate la nivel de proiect. În acelaşi timp cu elaborarea legislaţiei secundare, proiectul care va fi adoptat în Guvern până la 31 decembrie 2021 va putea să intre în consultarea Parlamentului României. Acestea sunt lucruri pe care proiectul de hotărâre de guvern le prevede", a explicat Cîmpeanu.

Solicitările elevilor, studenților și ONG-urilor

Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR) şi Consiliul Naţional al Elevilor au transmis marți dimineață un comunicat în care solicită Ministerului Educaţiei adoptarea unui plan de implementare a proiectului "România Educată" cu acţiuni concrete, termene, etape, responsabili şi rezultate asumate.

Redăm comunicatul:

  • După 5 ani de elaborare, elevii şi studenţii vor schimbări efective care să conteze pentru ei, stabilite cu implicarea reprezentanţilor principalilor beneficiari ai proiectului.
  • Ministerul Educaţiei a lansat în consultare publică în data de 9 septembrie proiectul de hotărâre de guvern privind Planul de implementare a proiectului "România Educată", în timp ce, în data de 10 septembrie, avizarea interministerială era deja completă.
  • Contrar principiilor prezentate în raportul final, publicat în iulie 2021, dar şi a modului de desfăşurare a procesului până în acest punct, în acest caz nu s-a realizat vreo consultare cu partenerii de dialog social pentru elaborarea proiectului de HG.
  • Analizând conţinutul documentului, observăm că acesta reprezintă, în fapt, o listă de obiective specifice şi măsuri generice. Având în vedere scopul şi rolului unui plan de implementare, acesta ar trebui să prezinte soluţii clare, ferme şi "teze prealabile" ale modificărilor legislative anunţate. Stabilirea unui alt set de obiective şi măsuri generice, fie ele mai specifice decât în raportul final prezentat în luna iulie, este un pas care nu ne apropie prea mult de momentul unei implementări.
  • Deşi apreciem faptul că propunerea de Plan de implementare cuprinde o serie de obiective specifice noi pozitive, acestuia îi lipseşte consultarea publică şi nu oferă un cadru care este necesar atât pentru modificările legislative, cât şi pentru derularea activităţilor în timp.
  • De aceea, considerăm că o construcţie justificată ar presupune:
  • - Propunerea, analiza cu actorii din sistem şi realizarea unei consultări publice pentru un plan de acţiuni concret şi măsurabil, cu ţinte şi activităţi cel puţin pentru primul an, discutate şi adoptate împreună (etapa I);
  • - Modificarea legislaţiei primare şi a celei subsecvente în 6 luni de la adoptarea planului de acţiuni (etapa II);
  • - Monitorizarea, evaluarea şi revizuirea periodică a planului de acţiune (etapa III).
  • Prin raportare la planul propus, monitorizarea, evaluarea şi revizuirea nu sunt posibile.
  • Având în vedere problemele semnalate mai sus, cât şi faptul că mai multe măsuri relevante nu au fost integrate, ANOSR şi Consiliul Naţional al Elevilor au transmis Ministerului Educaţiei propuneri punctuale şi de interes pentru elevi şi studenţi, care să fie incluse în Planul de implementare.

Totodată, mai multe ONG-uri au transmis, tot marți, o solicitare de dezbatere reală a acestui act normativ.

Această solicitare a fost formulată de Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Servicii Sociale (FONSS), în numele a 44 de furnizori de servicii sociale, Federația Dizabnet în numele a 107 ONG-uri din domeniul dizabilității, Asociația Centrul de Advocacy și Drepturile Omului (CADO) și Asociația Funky Citizens.

Redăm poziția acestora, publicată pe site-ul fonss.ro:

  • Organizațiile consideră că deși pe parcursul elaborării proiectului au participat mai multe organizații neguvernamentale, este imperios necesară dezbaterea documentului final, mai ales că prin proiectul ”România Educată” se dorește reformarea sistemului educațional național, cu implicații pe termen lung pentru generații de elevi și studenți, cadre didactice și specialiști din domeniu.
  • În opinia organizațiilor semnatare ale solicitării de dezbatere publică ce a fost expediată Ministerului Educației luni, 13 septembrie 2021, Proiectul ”România Educată” conține o enumerare de obiective și măsuri strategice prea generale, fără indicatori de rezultat clar definiți și fără definirea responsabililor preciși pentru fiecare măsură în parte, ceea ce conduce la o listă de măsuri de tip ”listă de dorințe”, cu grad de operaționalizare scăzut.
  • De asemenea, documentul supus consultării publice nu conține informații privind calendarul de implementare și bugetul necesar, aceste detalii fiind oportun a fi făcute publice.
  • ONG-urile consideră ca extrem de îngrijorătoare și viziunea de a aloca finanțare exclusiv din fonduri europene pentru programele Școală după Școală și A doua Șansă, extrem de necesare pentru grupurile vulnerabile.
  • Semnatarii solicitării apreciază că sunt câteva situații în care proiectul are viziune limitată, cum ar fi faptul că la capitolul Digitalizare, la ”asigurarea accesului la internet pentru copiii din medii sociale vulnerabile”, este vizată în continuare doar implementarea ”unor proiecte pilot”, deși acest proces ar trebui să își propună în mod ferm ca, până în 2030, toți elevii să aibă acces efectiv la internet.
  • Nesatisfăcătoare sunt și măsurile de sprijin pentru creșterea participării copiilor cu dizabilități la educație, fiind extreme de reduse și neadaptate urgenței de a spori gradul de acces al acestor copii la școlile de masă.
  • Deși încă în consultare, Proiectul de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea Programului de Implementare a Proiectului România Educată este în proces de avizare la Consiliul Economic și Social, existând, conform declarației publice a ministrului Sorin Câmpeanu, intenția de a fi votat marti, 14 septembrie 2021 în ședința de Guvern. Proiectul de HG în forma actuală a fost avizat de toate ministerele la solicitarea Ministerului Educației, care însă a prezentat un document ce nu este finalizat, atât timp cât este încă în consultare publică până pe 9.10.2021

Citește mai multe detalii:

Proiectul național „România Educată” a început în 2016 şi a fost structurat în următoarele trei etape:

  • Prima etapă (2016-2017) a presupus o serie de activităţi, precum opt consultări cu privire la viziunea şi obiectivele de ţară pentru educaţie (dezbateri regionale), dezvoltarea şi diseminarea unui chestionar online, 35 de evenimente de consultare organizate de terţi.
  • A doua etapă (2017-2018) a pornit de la elementele de viziune identificate în etapa anterioară, pentru a continua consultarea cu privire la strategia pentru educaţie la orizontul anului 2030.
  • A treia etapă (2018-2021) a presupus lansarea în dezbatere publică a documentelor rezultate în demersurile anterioare.

Proiectul ”România educată” a fost supus dezbaterii publice din decembrie 2018.