Achiziția corvetelor: Șantierul Naval Constanța, parte din asocierea cu francezii de la Naval Group, renunță la procesul cu MApN / Va urma o decizie privind câștigătorul competiției?

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Luni, 18 februarie 2019, 17:20 Actualitate | Defense


Corveta Naval Group Gowind 2500
Foto: Naval Group
Șantierul Naval Constanța, parte a asocierii cu firma franceză Naval Group, renunță la procesul intentat Guvernului României prin care solicita anularea Hotărârii de Guvern care stabilea procedura de achiziție a corvetelor pentru Forțele Navale, au confirmat pentru HotNews.ro reprezentanții companiei. Procedura de achiziție a corvetelor este în prezent suspendată, dar ministrul Apărării Gabriel Leș declara în urmă cu o săptămână că ministerul ar putea lua o decizie sau chiar anunța un câștigător odată ce chestiunea procesului va fi tranșată.

„Am decis să renunțăm la acest proces cu Ministerul Apărării pentru că peste tot este invocat ca principala cauză pentru care procedura este suspendată. Așa că renunțăm la proces ca procedura să fie deblocată”, au declarat pentru HotNews.ro reprezentanții Șantierului Naval Constanța.

Informația a fost publicată luni și de către Adevărul.

Potrivit informațiilor de pe portalul instanțelor de judecată, Șantierul Naval Constanța a depus pe 19 octombrie o contesție la Curtea de Apel Constanța prin care cerea anularea HG-ului care stabilea procedura de achiziție a corvetelor. Ofertele în cadrul acestei proceduri au fost depuse pe 2 octombrie 2018.

MApN a decis pe 11 ianuarie să suspende procedura de achiziție a corvetelor ca urmare a formulării către Parchetul Militar a unei plângeri penale pe motiv de nereguli, dar și din cauză că procedura a fost contestată în instanță de către unul dintre concurenți: Șantierul Naval Constanța.

Leș, în urmă cu o săptămână: „Se poate decide un câştigător în funcţie de ce va spune în acea decizie [n.r. a instanței]”

În urmă cu o săptămână, la audierile pe buget din Parlament, ministrul Apărării, Gabriel Leș, declara că procedura achiziției ar putea fi deblocată atunci când situația procesului pe rol va fi tranșată.

"În acest moment, este suspendată (procedura) pe aspecte care ţin de legalitate, atacarea acelei Hotărâri de Guvern care reglementează procedura - Hotărârea 48 din 2018. Vom vedea care va fi hotărârea instanţei şi vom vedea ce decizie vom lua. Pentru că dacă, de exemplu, o instanţă de judecată va anula acea Hotărâre de Guvern, vă daţi seama că toată procedura va fi afectată pentru că HG reglementează tocmai acest aspect - procedura de licitaţie. (...) Se poate decide un câştigător în funcţie de ce va spune în acea decizie", a adăugat Gabriel Leş.

Care sunt ofertanții care s-au calificat și ce soluții au propus:

- Naval Group - nava Gowind 2500 cu propulsie hibridă diesel-electircă CODLAD și soluții de înarmare europene cu rachete MBDA: rachete anti-aer VL Mica și rachete anti-navă Exocet. Preț ofertat (pe surse): 1,2 miliarde de euro

- Damen - corveta Sigma 10514 cu propulsie hibridă diesel-electrică CODOE cu soluții de înarmare americane: rachete anti-navă Harpoon de la Boeing, rachete de apărare anti-aeriană de la Raytheon, sonar de la General Dynamics și sistem tactic Thales. Preț ofertat (pe surse): 1,25 miliarde de euro.

- Fincantieri - o corvetă bazată pe clasa Abu Dhabi - denumită Abu Dhabi Enhanced - cu propulsie diesel-diesel CODAD și soluții de apărare europene cu rachete MBDA: rachete anti-aer VL Mica și rachete anti-navă Exocet. Preț ofertat (pe surse): 1,34 miliarde euro.


Detaliile tehnice ale procedurii de achiziție a corvetelor:

- Valoare estimată (maximă): 1,6 miliarde de euro cu tot cu TVA.

- Procedura de achiziție are ca factor de departajare prețul cel mai mic, atâta timp cât cerințele tehnice solicitate de statul român sunt îndeplinite de ofertanți.

- Navele vor trebui construite în România în decurs de șapte ani, iar prima trebuie livrată după doar trei ani de la contractare.

- Componenta de offset: modernizarea și înarmarea celor două fregate Type 22 - Regele Ferdinand și Regina Maria.

- Condiții tehnice de bază: să poate să lupte în cel puțin două medii diferite (anti-aer/anti-submarin/anti-navă) și să poată să opereze într-un hangar un elicopter mediu de 10 tone, dar și drone.


Achiziția corvetelor a mai fost anulată de PSD în 2017, după ce în 2016 guvernul Cioloș acorda contractul către Damen

Procesul de achiziție a corvetelor pentru Forțele Navale a fost deja anulat o dată în urmă cu aproape doi ani...

În 2016, în timpul Guvernului Cioloș - când actualul ministru al Apărării, Gabriel Leș, era chiar secretarul de stat ce se ocupa de armamente - Armata acorda direct, prin Hotărâre de Guvern, contractul de 1,6 miliarde de euro cu TVA către Damen pentru realizarea celor patru corvete multifuncționale în România, la pachet cu modernizarea celor două fregate Type 22.

MApN argumenta că a realizat un studiu de fundamentare și singura navă care satisfăcea pe deplin nevoile tehnice ale Forțelor Navale, dar și cele logistice pentru construirea în țară, era corveta Sigma 10514 a celor de la Damen.

Ulterior, după alegerile parlamentare, PSD a venit la putere și după primele trei luni a anulat HG-ul și acordarea contractului către Damen.



Citeste mai multe despre   
















5860 vizualizari

  • +2 (2 voturi)    
    Francezii si italienii se saboteaza reciproc (Luni, 18 februarie 2019, 17:40)

    animatron [utilizator]

    Vedeti ca mai sunt procese si plangeri in Europa intre cei de la Naval Group si Fincantieri, au fost chiar tensiuni mari intre Franta si Italia din cauza acestora, in anii trecuti.

    Romania nu are suficienta forta in UE pentru a se putea opune eficient unor presiuni din partea acestor state "mari" ale Europei.

    Olanda ne tot tine in sah cu Schengen-ul, cu argumente puerile, politizate, fara legatura cu chestiunile tehnice (unde suntem mult mai performanti decat unele tari membre Schengen).

    Olandei, tara de "negustori aroganti" spun unii, e foarte decisa sa impiedice Romania sa dezvolte prea mult portul Constanta si un eventual hub de intrare in UE prin M.Neagra si Dunare, pt ca ar scadea profitul Rotterdamului, cu miliarde/an.

    Romania incearca sa convinga Olanda sa inceteze cu atitudinea sistematic obstructionista oferindu-i eventual o comanda militara de miliarde de euro, o mita grasa si cu acoperire perfect legala.

    Premierul olandez s-a deplasat personal la Bucuresti pt a discuta cu dna Dancila si dl Dragnea.

    Franta, urmare a Brexitului, a devenit f ambitioasa, cu planuri pt Europa gata pregatite, asa ca a descoperit brusc "parteneriatul" cu Romania.

    Dl Macron il lauda pe dl Iohannis, dl Ciolos e admis pe lista scurta de amici ai partidului macronist, Paris-ul ne sustine in problema Nordstream, etc.

    Si ce bine ar fi daca Romania ar mai comanda si niste corvete si elicoptere frantuzesti, Franta ne-ar deveni foarte prietena, asa lasa sa se inteleaga unele mesaje.

    Italia are mai putine sanse, e guvernata de nationalisti, are relatii bune cu Putin, nu e interesata de chestiuni de geostrategie pe la M. Neagra, nu cred ca se va merge pe mana celor de la Ficantieri.

    Damen si Naval Group au sanse reale, cu lejer avantaj Damen, dar vom vedea daca in culise nu s-a negociat mai elaborat intre aceste tari, pt ca e sigur ca decizia Naval Group n-a fost luata doar asa, din politete.

    Sper ca Romania sa joace inteligent in afacerea corvetelor, e nevoie de aliati siguri !


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version