Marti seara, elegantul Club Fratelli, din spatele Ateneului Roman din Bucuresti, a fost gazda unui eveniment poetic de tranzitie de la cultura scrisa la cea audioviziuala, care asalteaza lumea de azi.

Poeta Denisa Comanescu, al carui nume a intrat in atentia publicului larg prin populara colectie de proza “Raftul Denisei”, a Editurii Humanitas, si-a lansat un audiobook cu titlul atractiv “Obsesia biografiei”, care cuprinde o selectie reprezentativa din volumele anterioare, “Izgonirea din Paradis”, “Cutitul de argint”, “Barca pe valuri”, plus cateva texte scrise din 2000 incoace, toate poemele fiind rostite si inregistrate de autoarea lor in studiourile Editurii Humanitas Multimedia.

Mihaela Coman, directoarea “celei mai mici edituri” din trustul Humanitas, a insistat 6 luni pana s-o convinga pe Denisa Comanescu sa-si inregistreze poemele in studiou, autoarea fiind “o femeie mister, prezenta in topul celor 100 de femei de succes din Romania”, fragilitatea si feminitatea cu care-si recita poemele contrastand derutant cu fermitatea cu care incheie un contract, ca director al Editurii Humanitas Fiction.

La lansarea acestei carti vorbite a Denisei Comanescu au fost prezente nume de prima marime ale literaturii actuale, oameni de teatru si spectacol, ziaristi din presa scrisa, radio si tv, lucru mai putin obisnuit la aparitia cartilor de hartie. Sa dam cuvantul catorva dintre prestigiosii vorbitori:

Florin Iaru, poet, realizator tv:“O sa-i fac un elogiu tinerei poete Denisa Comanescu: intr-o lume dominata de dogme si de o arta institutionalizata in sabloane, ea si-a gasit propriul spatiu, scriind o poezie intimista, cu obsesia biografiei, a propriei biografii.

Cum a reusit poeta Denisa Comanescu sa devina editorul cunoscut de azi, numai ea stie. Cum a reusit editorul Denisa Comanescu sa-si pastreze poezia e o mare enigma pentru mine”.

Cornelia Maria Savu, poeta, jurnalista: “Pentru mine e o premiera, vorbesc pentru prima data la lansarea unui audiobook. Poezia ascultata in lectura autorului e altceva decat cea citita de tine.In aceasta carte autocitita, Denisa Comanescu reuneste 73 de poeme alese cu parcimonie – un reper pentru poezia care trece din viata autoarei spre ascultator”.

Octvian Soviany, poet, profesor, critic literar: “O intalnire cu poezia Denisei Comanescu e o sarbatoare, pentru ca de ani buni poeta a intrat intr-un con de umbra, ca un exercitiu ascetic, lasand in prim plan editorul, care a devenit un fel de legenda vie.

Unde e adevarata Denisa, in poemele de inceput, pline de senzualitate si sentiment, sau in cele decantate, intelectualizate? In acest amestec de forta si fragilitate, poezia Denisei Comanesc e o enigma, stand sub semnul seductiei: nu stim niciodata unde trebuie s-o cautam cu adevarat”.

Traian T. Cosovei, poet, publicist: “Prin anii 1974-75, cand am fost colegi cu totii, Denisa era un spirit rebel, facand figura unui Gavroche in fusta, cu o insolenta fatisa fata de prejudecati si sabloane.

Audiobookul “Obsesia biografiei” e o tentativa de a folosi biografia ca arma poetica intr-un spatiu concentrationar. Poeta si-a pastrat naturaletea si sentimentul. In cazul ei, sentimentul razgandit in metafore e un mod de-a se manifesta prin propria personalitate”.

Ioana Craciunescu, poeta, actrita: “I-am cules niste maci de camp poate o sa se bucure. Daca acest audiobook il voi pune intr-o tara straina, ei vor iubi Romania, chiar daca nu vor intelege nimic, prin capacitatea cozilor vocale de a transmite o vibratie vie, unica, un mesaj pentru orice planeta”.

In finalul acestei intalniri extrem de calde, din punct de vedere editorial, dar si uman, Denisa Comanescu a citit trei poeme life, vadit emotionata la propria lansare, dupa ce ani de zile a lansat nenumarati alti autori, la prestigioasele edituri la care a lucrat pana acum: “Am acceptat acest audiobook pentru a ma forta sa-mi adun ciornele proprii, sa ies din viata celorlalti, sa nu mai fiu colonizata de cartile tuturor celorlalti, ci sa-i colonizez si eu prin cartile mele”.