Avioane de lupta americane s-au aflat la numai cateva minute de a dobori aparatul de zbor in care se afla guvernatorul statului Kentucky, Ernie Fletcher, dupa ce acesta a patruns in spatiul de interdictie aeriana din jurul Washingtonului, au declarat oficialitati din fortele aeriene ale SUA pentru publicatia "The Washington Post".

Tragedia a fost evitata insa in ultima clipa, deoarece stratul de nori nu a permis pilotului dintr-un avion militar sa identifice tinta din primul moment, iar aparatul de zbor al guvernatorului a virat rapid pentru a se inscrie pe unul dintre culoarele de aterizare ale Aeroportului National Reagan, aflat la doar cateva minute distanta de centrul orasului.

Incidentul, catalogat drept cel mai critic de acest gen de la atacurile din 11 septembrie, a avut loc luna trecuta, in ziua in care Fletcher a sosit la Washington pentru a participa la ceremoniile funerare ale lui Ronald Reagan.

Mai mult, spaima repetarii scenariului terorist din 2001, care a cuprins fortele de securitate in primul moment, a dus si la evacuarea celor aflati in cladirea Congresului la data respectiva.

Conform unei directive adoptate anul trecut, traficul aerian in jurul Washingtonului este interzis pe o raza de 25 de kilometri, cu exceptia zborurilor comerciale pe Aeroportul National Reagan, aflat in interiorul zonei de interdictie aeriana.

In plus, pilotii care patrund in spatiul aerian delimitat pe o raza de 80 de kilometri de oras au obligatia sa se identifice si sa se afle in contact permanent cu controlorii de trafic. Situatia de criza din 9 iunie a fost provocata din cauza defectarii dispozitivului automat radar de emisie-receptie al avionului care il transporta pe guvernator.

Desi defectarea acestui dispozitiv automat a facut din avionul lui Fletcher un aparat inamic - al carui numar de inregistrare si coordonate de zbor nu sunt identificate de la sol - cei de la Administratia Aviatiei Civile (FAA) dadusera avionului o autorizatie speciala pentru a intra in spatiul capitalei americane si l-au lasat sa aterizeze.

Datele avionului au fost introduse manual in sistemul radar al FAA. Aceleasi date primite de FAA n-au fost transmise insa mai departe si Centrului militar de Coordonare Regionala pentru Securitate Aeriana, care utiliza la vremea respectiva un sistem radar diferit. Acesta a declansat alarma si a trimis un avion de vanatoare F-16 pentru a intercepta aparatul suspect.

Incidentul din urma cu o luna i-a reunit joi pe congresmanii americani, care au cerut sa afle cum a fost posibil ca FAA sa omita semnalarea identitatii avionului cu probleme si centrului militar insarcinat cu apararea aeriana a capitalei.

"Acest lucru nu se mai poate repeta", a asigurat vicepresedintele FAA, Linda Schiessler, care a precizat ca, in prezent, cele doua institutii utilizeaza acelasi sistem radar. De asemenea, aparatele care nu sunt dotate cu sisteme radar au primit, fara exceptie, interdictia de a patrunde in spatiul aerian al capitalei, a spus Schiessler.

Congresmanii i-au amintit vicepresedintelui FAA ca, incepand din 11 septembrie 2001, circa 1.200 de avioane neidentificate au patruns in spatiul aerian al Washingtonului.