Spatiul pentru masina, asigurat cu abonament lunar

O recenta hotarire de guvern, care incearca sa faca ordine in ceea ce priveste spatiile de parcare, introduce taxe si licitatii pentru cei care vor sa aiba asigurat un loc pentru masina. In cartierele aglomerate, unde sint multi locatari cu autoturisme, pretul unui loc de parcare va putea ajunge la sume importante.

Atit taxele, cit si modul de organizare a licitatiilor vor fi decise de autoritatile locale. Oficialii guvernului au evitat sa faca publica aceasta hotarire care, in an electoral, poate avea efecte nepopulare.

Hotarirea de guvern care reglementeaza modul de acordare a parcarilor de resedinta (cele aflate la mai putin de 30 de metri de imobil) a provocat deja reactii contradictorii. In timp ce unii se pling ca vor trebui sa scoata bani din buzunar doar ca sa-si parcheze masina, altii sint multumiti ca macar asa vor avea un loc asigurat si spera ca suma fixata de autoritatile locale sa fie una modica.

O singura parcare pentru un apartament

Autoritatile administratiei publice vor identifica, impreuna cu asociatiile de locatari, spatiile care pot fi amenajate ca parcari de resedinta. Daca sint mai multe cereri decit locuri de parcare, se vor organiza licitatii la care tariful de baza (stabilit de autoritatile locale) reprezinta pretul de pornire.

Cu alte cuvinte, in zonele cu multe masini si putine locuri se va desfasura o adevarata “lupta” a pretului pentru a obtine dreptul de a-ti parca autoturismul.

Parcarile vor fi folosite contra cost, pe baza de tichet (pentru perioade limitate) sau abonament (pentru perioade nelimitate). Administratia domeniului public (institutia care va amenaja, exploata si intretine parcarile) va stabili care sint locurile pentru care sint valabile abonamentele pe care le elibereaza, se arata in hotarire.

Oficialii de la Ministerul Administratiei si Internelor au evitat ieri sa ne ofere mai multe detalii, iar multi dintre reprezentantii autoritatilor locale nu stiau inca despre ce e vorba. “Daca e data prin hotarire de guvern, trebuie sa luam bani pentru parcari, fiindca ni se va indica clar de catre guvern ca o sursa consistenta de venit”, ne-a spus un primar.

Surse guvernamentale au declarat insa ca, in conditiile cresterii continue a numarului de masini, masura se impunea: “Achiti o taxa, dar stii ca e locul tau de parcare, unde e trecut numarul masinii tale. Banii vor merge la bugetul local. Asa e in toata lumea”.

Potrivit unor autoritati locale, pina acum doar firmele voiau sa se asigure ca au unde sa-si parcheze autoturismele: “Faceau cerere in acest sens si plateau o suma”. Acum va fi invers, autoritatile vor “scoate la bataie” aceste locuri, dupa ce le vor stabili clar. Reprezentantii asociatiilor de locatari spun ca nu e treaba lor sa inventarieze parcarile.

“Asta e treaba oamenilor primariei, fara ajutorul nostru. Atunci de ce mai platim impozite daca trebuie sa cautam noi locuri de parcare?”.

“Daca e scump, renunt la masina”

Soferii cu care am stat de vorba ieri aveau pareri impartite. Majoritatea insa se temeau ca in zonele aglomerate licitatiile ar putea urca pretul de atribuire a locului de parcare sau ca abonamentul ar costa prea mult.

“Daca e scump, renunt la masina sau ma mut intr-o zona proasta, unde majoritatea merge pe jos si nu se organizeaza licitatii”, ne-a spus Claudiu P, un bucurestean in virsta de 45 de ani, tatal a trei copii.

“Cum sa fie stabilit doar un loc de parcare pentru fiecare apartament? Si daca avem si eu, si sotia masina, trebuie sa dau bani in plus?”, se intreaba, revoltat, Marian C., care locuieste in zona Vitan.

Sint insa si persoane care asteapta o asemenea masura si care sustin ca acum “e o adevarata mafie cu parcarile”, fiindca sint multi care pretind ca “au locul lor”, chiar daca nu e stabilit prin acte. “Locurile sint deja ocupate de cei vechi in bloc, care pun monopol, iar nou-venitilor li se spune sa mearga unde vor.

Noi ce sa facem, sa ne bagam masina in casa?”, se intreba, suparata, o soferita din Drumul Taberei.