Lupta politica dintre republicanul Bush si democratul Kerry a fost reflectata pe deplin de televiziunile americane. Potrivit analistilor politici, a fost pentru prima data cind si televiziunile americane au sustinut unul dintre candidati. Traian Ungureanu, comentator politic, afirma ca majoritatea posturilor de televiziune au fost de partea lui John Kerry.

Mai mult, Ungureanu sustine ca cei de la Fox News au fost singurii care i-au tinut partea lui George W. Bush. Pe de alta parte, sumele foarte mari din publicitatea electorala au oferit loc pe sticla unui numar foarte mare de spoturi negative venite din ambele parti. Tonul vehement al campaniei anti-Kerry a fost contracarat de numeroasele organizatii care au militat anti-Bush.

O parte importanta a campaniei electorale americane din acest an au constituit-o spoturile negative. Campion a fost Bush, ale carui atacuri la adresa lui Kerry au fost de o vehementa fara precedent. De la lipsa de eroism a acestuia in Vietnam, pina la scoateri din context ale discursurilor pe teme economice, o serie intreaga de spoturi anti-Kerry au ocupat spatiile de emisie.

Echipa de campanie a lui Bush nu s-a dat in laturi de la a fabrica materiale sau a rastalmaci declaratiile lui Kerry, depasind nivelul obisnuit al “rautatilor” care apar in timpul unei campanii. Kerry nu a mai avut nevoie in acceasi masura de spoturi negative, fiindu-i suficient sa se apere.

Bush a avut un procentaj mult mai mare de spoturi negative - 75a, in timp ce Kerry a avut numai 25a, cifre confirmate de ambele tabere.

O alta problema a fost, in ultimele zile, pastrarea obiectivitatii inaintea alegerilor, stiut fiind faptul ca o singura stire poate modifica rezultatul alegerilor, asa cum s-a vazut in martie, in Spania, cind atacul terorist asupra garii din Madrid l-a invins pe Jose Maria Aznar.

Proaspata iesire pe sticla a lui Osama Bin Laden a pus probleme in privinta efectului pe care il va avea asupra campaniei.

Publicitate electorala de 57 de milioane de dolari numai in ultima saptamina

Fox News (din tabara Bush) acuza ieri CBS (din tabara Kerry) de a fi planuit emiterea unor stiri cu 36 de ore inainte de inceperea alegerilor. Materialul difuzat duminica seara de CBS, referitor la disparitia unor explozibili din Irak, si reciclarea unuia mai vechi despre echipamentul soldatilor americani au demonstrat ca mass-media americane lasa uneori deoparte deontologia in timpul campaniei.

Campania este si o sursa de finantare importanta pentru televiziunile locale, publicitatea electorala mergind in primul rind spre acestea, mai ales spre sfirsitul campaniei si cu predilectie in statele-problema, acolo unde departajarea nu este inca facuta. Saptamina trecuta s-au cheltuit astfel 57 de milioane de dolari, un sfert din suma totala cheltuita in 2000.

Pina acum, conta cine numara cel mai repede voturile. Anul acesta, toate televiziunile se axeaza in primul rind pe buna desfasurare a alegerilor, ca urmare a discutiilor legate de posibilele fraude din Florida de acum patru ani. Emisiuni precum “Fa ca votul tau sa conteze” (NBC) sau “De paza la alegeri” (ABC) vor urmari posibilele fraude din intreaga tara.

ABC, CBS, NBC, CNN, Fox News si Associated Press au creat in comun un nou sistem de sondaj la iesirea de la urne. “Preferam sa avem dreptate decit intiietate” este noua politica, dupa ce acum patru ani mai multe televiziuni l-au declarat cistigator pe Gore, pentru ca apoi sa fie nevoite sa dezminta stirea.

Reguli stricte in dezbaterile televizate

Potrivit Associated Press, dezbaterile televizate au avut in acest an reguli foarte stricte, impuse candidatilor in urma negocierilor dintre reprezentantii ambelor parti. Astfel, o dezbatere trebuia sa dureze 90 de minute, fiecare candidat avind la dispozitie doua minute pentru a raspunde la o intrebare, iar contracandidatul sau - un minut si jumatate pentru a da replica.

Fiecare dintre candidati a avut dreptul la o declaratie de final de doua minute. La toate dezbaterile, moderatorul decidea ce intrebari sa puna. Candidatii au stat pe scaune inalte, avind in spate o gradena de forma unei potcoave. Ambele tabere ale sustinatorilor au fost asezate la inaltime egala. Prin aruncarea unei monede s-a decis cine sa raspunda primul si locul din platou.

Camerele aratau numai candidatul care vorbea, fara sa fie permise schimbarile de cadru. Candidatii au fost de acord sa respecte si alte reguli: sa nu utilizeze materiale ajutatoare de nici un fel, grafice, scheme etc.; sa nu-si puna intrebari unul altuia; sa nu-si provoace oponentul la promisiuni sau sa foloseasca in clipurile electorale pasaje din dezbateri.

“Chiar CNN a dezvoltat o adevarata “arta” de a manipula publicul”

Traian Ungureanu (comentator politic): “Clipurile electorale cu continut negativ au fost mult mai multe in aceasta campanie si au tinut pasul cu desfasurarea evenimentelor la zi: descoperirea lipsei unei cantitati de explozibil intr-un depozit din Irak a fost repede speculata de cei care se ocupa de campania electorala a lui Kerry, la fel cum au folosit cifrele lansate de revista “Lancet” din

Marea Britanie, care dadea 100.000 de morti de la inceperea razboiului din Golf. Or, cifrele astea nu se pot verifica, la fel cum nu se pot verifica nici sumele cheltuite pentru publicitatea electorala de catre echipele celor doi candidati. Cifrele, pentru ca nu pot fi verificate, servesc din plin povestile de propaganda.

Cit despre televiziunile cu acoperire nationala, este evident si deja acceptat faptul ca majoritatea acestora - ABC, CBS, NBC - merg pe mina lui Kerry. Chiar si CNN, prin metode foarte inteligente, a dezvoltat o adevarata “arta” de a-si manipula publicul, de la intro-uri la montaje subtil tendentioase.

Explicatia ar fi faptul ca intelighentia americana a fost mereu mai apropiata de valorile liberalismului. FOX este singura televiziune care are un succes enorm in ultimii ani si care il sprijina pe Bush, pentru ca a fost de la inceput pro-republicana, anti-liberala, anti-politically-corectness si, deci, mai conservatoare”.