La finele anului trecut, multi lideri de patronate au declarat ca, din cauza cresterii tarifelor la energie electrica si gaze naturale de la 1 ianuarie, romanii vor trebui sa plateasca mai mult pentru alimente. Aparitia in mass-media a respectivilor sefi de patronate a fost taxata de Consiliul Concurentei ca fiind o incercare de realizare a unor intelegeri.

„Anticiparea unui nivel al majorarii preturilor si chiar comunicarea intentiei de majorare din partea asociatiilor de agenti economici dintr-un anumit sector industrial conduce in mod logic la concluzia recurgerii la o practica anticoncurentiala concertata cu efecte negative asupra consumatorilor finali“, a spus Mihai Berinde, presedintele Consiliului Concurentei.

„Ma lasa rece“

La auzul acestor vorbe, unii lideri de patronate au luat foc. „Presedintele Berinde da dovada de lipsa de cunostinte. In Occident, patronatele sint cele care iau pozitie intr-o problema de genul asta. Este o imixtiune deplasata. In loc sa-si vada de problemele sale, de ajutoarele de stat, pentru care a primit destule critici anul trecut, Consiliul Concurentei insinueaza existenta unor carteluri.

Cum pot face un cartel zeci de procesatori de carne?“, a afirmat Mihai Visan, presedintele executiv al Asociatiei Romane a Carnii. Potrivit acestuia, in industria carnii exista economie de piata, oferta fiind foarte fragmentata, iar aluziile privind anumite intelegeri sint deplasate. Visan a adaugat ca declaratiile lui Berinde il lasa rece, intrucit Consiliul Concurentei nu are nici o putere.

„Nu ma intereseaza“

„Sint total nepregatiti“, a declarat Gheorghe Caruz, presedintele Patronatului Carnii de Porc, facind referire la membrii din conducerea Consiliului Concurentei. Ca si Visan, Caruz nu e de acord ca sefii de patronate n-ar trebui sa apara in presa si sa anunte eventualele majorari de preturi: „Patronatele trebuie sa-si spuna cuvintul“.

Presedintele patronatului uleiului, Ulprod, Viorel Zichil, afirma ca pozitia Consiliului Concurentei nu il intereseaza. „Consiliul Concurentei nu are atributii in domeniul nostru. Are alte treburi, de exemplu monopolurile la energie, petrol etc.“, a spus Zichil.

Atentionare fara efect

Conform reglementarilor in domeniul concurentei, orice intelegere intre agentii economici concurenti, care are ca obiect practicarea acelorasi preturi, se sanctioneaza cu amenda pina la 10% din cifra de afaceri.