Pasagerii unui avion Tarom Boeing 737-300, care tocmai decolase de pe un aeroport din Larnaca - Cipru, in directia Bucuresti, au trait, vineri seara, momente de groaza. Unul dintre motoarele aeronavei, aflata in plina ascensiune, a luat foc. "Cred ca ne aflam la 1.000-1.200 metri inaltime" - povestea unul dintre pasageri, aflat inca sub influenta socului, la sosirea pe Aeroportul Henri Coanda.

"Avionul a inceput sa vibreze si se simtea ca pierde din stabilitate. Inainte de asta, am vazut o flama puternica si s-a auzit o bubuitura. Afara era intuneric si, pe moment, nu ne-am dat seama ce s-a intamplat. Cabinele au fost inundate de fum".

Cauza incidentului, care putea sa se transforme intr-o tragedie, au constituit-o, se pare, doua pasari Flamingo aflate in zbor si aspirate de paletii rotorului de la motorul de pe aripa dreapta.

Dovedind prezenta de spirit deosebita, pilotii au trecut la adoptarea solutiilor de urgenta care se impun la asemenea incidente: luminile din interiorul aeronavei au fost trecute pe avarie, monitoarele din spatiul rezervat pasagerilor au fost stinse, iar aeronava a fost intoarsa din drum, dupa cateva minute de mare tensiune, pilotii reusind sa o aseze pe pista de pe care abia decolase.

Imediat a fost inconjurata de masinile Salvarii, ale pompierilor si ale altor formatiuni de interventie. Nu s-au inregistrat victime, dar nici dupa ce au fost condusi in zona de tranzit pasagerii nu au scapat de cosmar. "In primul rand", asa cum ne-a declarat un alt pasager, "nimeni nu ne-a explicat ce s-a intamplat. Eram circa 46 de persoane la bord.

Am fost abandonati, de parca nu platiseram biletul, in zona de tranzit, fara sa ni se spuna cand si cum urmeaza sa ajungem la Bucuresti. Unii dintre noi au aflat, de la personalul aeroportuar, ca, in urma verificarii pistei, au fost gasite corpurile pasarilor sfartecate si o paleta din rotorul motorului nostru, rupta in momentul impactului".

Nimeni din partea Tarom nu s-a prezentat sa discute cu pasagerii sau sa le explice care a fost cauza care le-a produs prelungite momente de groaza. Nici sambata, nici ieri, Tarom sau Ministerul Transporturilor nu a catadicsit sa transmita un comunicat in legatura cu acest eveniment neplacut. Am aflat, tot de la pasageri, ca Boeing-ul 737-300 "Timisoara" a ramas la Larnaca, pentru reparatii.

In Cipru a fost trimis un alt avion, "Hunedoara", care trebuia sa ii ia pe calatori la ora 5,00 dimineata. Ora de plecare a fost insa modificata, mai intai pentru 7,00 dimineata, apoi pentru 7,30, cand, in sfarsit, cei 46 de calatori au putut decola spre Bucuresti, unde au ajuns la ora 9,30.

In tot acest timp, care inseamna aproape 12 ore de cosmar, asteptare si neliniste, atat din partea celor abandonati pe aeroportul din Larnaca, dar si a rudelor lor, care ii asteptau la Otopeni, pasagerilor li s-a dat cate un cupon, cu care au putut cumpara un suc si o felie de pizza.

Tarom a pus toate aceste neplaceri provocate clientilor sai pe seama faptului ca nu ar avea reprezentant in Larnaca, toate serviciile fiind asigurate de o firma locala.

* In ianuarie anul trecut, tot pe aeroportul din Larnaca, un alt Boeing 737-300 al Companiei Tarom a ramas la sol, dupa aterizare, fiind necesara inlocuirea sa, dupa ce in parbrizul aeronavei a aparut o fisura.

* In octombrie 2002, un alt Boeing, cu 77 de pasageri la bord, care zbura pe ruta Frankfurt - Timisoara - Bucuresti, a trebuie sa fie si el tras pe dreapta, deoarece o autoscara a lovit ampenajul orizontal, avariind grav aripa din spate-stanga a avionului.

* Un avion ATR al Tarom, plecat, in ianuarie 2002, de la Otopeni spre Budapesta, a facut cale-intoarsa, la numai 20 de minute de la decolare, deoarece la bord au aparut semnale privind neasigurarea trenului de aterizare, dupa comanda de escamotare a acestuia. Procedurile de zbor sunt limpezi in asemenea situatii: avionul aterizeaza de urgenta pe cel mai apropiat aeroport.

* Un incident si mai grav s-a petrecut in mai 2001, cand un Airbus A 310 al Tarom, YR-LCA "Transilvania", si-a intrerupt decolarea pe aeroportul international din Beijing, in timp ce rula cu o viteza de 350 km/h. Comandantul aparatului a dispus oprirea decolarii, dupa ce s-au auzit zgomote puternice la motorul stang.

Desi la bord se aflau 209 pasageri si membrii echipajului, nu au fost inregistrate victime. Din cauza caldurii declansate la franare, rotile aparatului s-au dezumflat. Pasagerii au fost imbarcati la bordul unor avioane ale companiilor El-AL, LOT si KLM. Ei au ajuns acasa cu aproape 50 de ore intarziere.

* Tot in 2001, un alt Airbus, cu 154 de pasageri la bord, care zbura de la New York la Bucuresti, via Montreal, a fost nevoit sa revina pe Aeroportul Kennedy, la 15 minute dupa decolare, din cauza unui bagaj neasigurat. Avionul se afla la circa 1.000 de metri cand bagajul aflat in cala s-a miscat, lovind manerul interior care asigura usa. Fireste, la bord s-a declansat alarma de avarie.

Comandantul a decis sa se intoarca la New York, unde o echipa tehnica a verificat sistemul de inchidere a usii si a asigurat toate bagajele cu o plasa.

* Cel mai grav eveniment aviatic in care a fost implicata o aeronava a Companiei Tarom este cel din 31 martie 1995, cand Airbus-ul "Muntenia", plecat spre Bruxelles, s-a prabusit la Balotesti, toate cele 64 de persoane aflat la bord pierzandu-si viata. Dupa aproape zece ani de la tragedie, nici astazi nu se cunosc adevaratele cauze ale catastrofei.

Dan CARBUNARU, Nicolae MILITARU