Filmul regizat de indianca Mira Nair transpune prea precis povestea lui Becky Sharp, o tanara cu ambitii de alpinist in societatea engleza a secolului XIX.

Dorinta ei de a parveni a motivat-o permanent, ajutand-o in multe situatii limita, dar permitand unei parti din ea, inca nealterata de aceasta ascensiune, sa ramana curata si, uneori, chiar sa-i boicoteze actiunile. Evident, dragostea e aceea care are puterea de a sabota si cel mai bine intocmit plan, iar Becky, in interpretarea americancei Reese Witherspoon, permite acest fapt cu o voluptate de necrezut, desi oarecum inconstienta. "Sustin asta ca un adevar absolut. O femeie cu oportunitati se poate casatori cu oricine doreste ea", spune un pasaj din celebra carte a lui Thackeray, afirmatie care pare a ghida multe dintre deciziile lui Becky.

Regizoare filmului si autorul cartii s-au nascut pe pamant indian

Actorii Reese Witherspoon si Gabriel Byrne sunt un plus al peliculei. Apoi, faptul ca, desi ii despart mai bine de o suta de ani, regizoarea si autorul cartii ce sta la baza filmului au, intr-un fel, aceeasi seva si simt oarecum la fel. Thackeray s-a nascut in 1811 in Calcutta, India, si a fost unicul fiu al lui Richmond Thackeray, functionar al Companiei East Indian Company.

Viitorul autor a ajuns in Anglia abia dupa moartea tatalui sau, fiind inscris la Colegiul Trinity, de la Cambridge. Faptul ca a abandonat rapid studiile nu

l-a impiedicat sa ajunga unul dintre cei mai mari scriitori ai Angliei, pus deseori pe acelasi picior cu Dickens.

Dar nu intentionam sa deviem subiectul spre biografia marelui scriitor, oricat de interesanta ar fi, ci doar sa explicam afirmatia regizoarei Mira Nair, care a declarat ca se simte foarte apropiata de spiritul cartii, si sa dam o motivatie pentru temele coloniale accentuate de «motive» indiene din film.

Acest fapt poate fi insa la fel de bine si un minus al peliculei, mai ales ca, uneori, regizoarea cade prea mult in acest «decor» istoric, ca un schior care nu-si stapaneste prea bine echipamentul. La fel, «baghetei» sale ii scapa uneori atmosfera. In timp ce Thackeray a criticat societatea engleza a acelor ani, Nair vrea sa faca acelasi lucru, dar in final senzatia este contrara, de lauda.

«Stralucitor la suprafata, dar goala la miez», aprecia Stella Papamichael de la BBC, care considera ca nu numai corsetele sufoca atmosfera peliculei. De vina este si felul lipsit de umor si exagerat de serios in care regizoarea a gasit de cuviinta sa realizeze productia, iar actrita din rolul principal - sa-si joace personajul.

Mai rai, alti critici au comentat ca era mai bine ca Reese sa se margineasca la «Blonda de la Drept 3»...

Ma rog... povestea cartii o stiti, dar v-o mai creionam o data. Nascuta in saracie si ramasa orfana de o varsta frageda, Becky Sharp (Reese Witherspoon) se infiltreaza in inalta societate engleza, visul ei in viata fiind cinele si rochiile bogate.

Se angajeaza ca guvernanta a fiicelor lui Sir Pitt Crawley (Bob Hoskins) si, mai mult decat atat, intra pe sub pielea matusii copilelor, bogata Matilda (Eileen Atkins). Pacalita de aparenta de cumintenie, aceasta din urma o invita la ea, la Londra. Regreta insa in curand, pentru ca Becky se ma marita cu nepotul ei favorit, Rawdon (James Purefoy).

Ramasa fara sprijinul financiar al matusii cu “finantarea”, Becky este “obligata” sa se intretina altfel. Soarta i-l scoate in cale pe Marchizul de Steyne (Gabriel Byrne), pe care il mai cunoscuse in copilarie, dar pretul pentru favorurile acestuia este mai mare decat calculase ea initial.

Cu mai multa imaginatie, povestea ar fi fost un model de ironie fina si amuzanta. Marginind-o la sensurile primare, ea ramane doar o istorisire fada.

Daca totusi vreti sa vedeti cum se pot altera semnificatiile unui roman faimos ca pentru secolul XXI, puteti vedea “Vanity Fair” din 11 martie.