Pentru un DJ priceput, care lucreaza la un radio ascultat, salariul este mai putin important. Ofertele pe care le primeste, in urma notorietatii cistigate la radio, pentru a fi maestru de ceremonii (MC) la petreceri private sint cele care le aduc pina la 2.000 de euro pe luna.

"Ridicati-va miinile in aer, de parca nu v-ar pasa de nimic!", anima tinerii petrecareti din New York, in 1970, un jamaican, Dj Kool Herc. El a fost primul MC cunoscut, chiar inainte de acest gen muzical. Scrisa uneori in engleza ("emcee") prescurtarea vine de la "master of ceremony", dar si de la "microphone controller". Adica "maestru de ceremonii", dar si "stapin al microfonului".

Mai simplu spus, animatorul petrecerii.

Emceeing-ul este unul dintre cele patru elemente ale culturii hip-hop, alaturi de DJ-ing (activitatea din club a disck jockey-ului), break dancing (dansul caracteristic) si graffiti.

Artistii de culoare care au pus bazele genului in anii ‘70, printre care se numara Kool Herc sau Afrika Bambaataa, foloseau in discoteci ritmuri fara voce preluate de la diferite piese, pe care scandau diferite indemnuri catre dansatori. MC-ul este asadar un precursor sau omolog al rapperului de astazi.

Uneori, petrecerile erau animate de doi MC, care faceau schimb de replici amicale sau injurioase. Tehnica a fost numita battling (batalie, intrecere).

MC-ul mioritic

MC-ul s-a integrat in show-bizul romanesc dupa ‘89. Nici in Romania, nici in alte tari nu exista o separare clara intre MC si DJ, astfel incit un bun DJ de radio, obisnuit sa vorbeasca bine intre melodii, poate ridica temperatura cu multe grade intr-un club plin.

In principal, "fisa de post" a MC-ului include glume, dedicatii, dar si capacitatea de a scanda ritmat diferite versuri improvizate, mai ales pe partile instrumentale ale melodiei.

Oamenii de radio vin la o petrecere nu numai cu calitatile profesionale, ci si cu un nume cunoscut.

"Este avantajos si pentru noi sa-i dam in jur de 500 de euro unui MC pentru toata seara, decit sa platim dublu o trupa care cinta 40 de minute la o petrecere organizata de noi", spune patronul unei agentii BTL din Bucuresti.

DJ Ramon, vocea de la Pro FM, spune ca pentru acesti bani trebuie sa faci mai mult decit sa incalzesti dansatorii: "Un MC nu numai ca intretine atmosfera, ci stie cum sa indemne oamenii sa consume de la barul clubului unde se tine party-ul".

Vechimea creste pretul

In medie, un DJ de radio cunoscut cistiga, la o petrecere, cel putin 300 de euro. DJ-ii de nivelul lui Buzdugan, de la Radio 21, Vali Barbulescu, de la Kiss FM, sau George Vintila, de la Pro FM, au pina la opt petreceri pe luna, adica toate weekend-urile pline. Reiese un venit de aproximativ 2.400 de euro pe luna.

"Daca ai macar cinci ani de experienta, poti cere mai mult de 300 de euro pe seara", precizeaza DJ Ramon.

Buzdugan isi aduce farsele la petreceri

Fiecare maestru de ceremonii anima cum stie mai bine party-ul la care este angajat. Daniel Buzdugan, omul farselor de la Radio 21, a destins recent peste 100 de invitati la Snagov, la petrecerea agentiei de turism J’Info Tours, cu inregistrarea a doua farse realizate in emisiunea lui, "Dimineata De Menta".

Cristi Nitzu, de la Kiss FM, are programate 12 petreceri luna aceasta, majoritatea in cluburi din Bucuresti, unde a fost solicitat direct, pe baza unei recomandari. "Asa se angajeaza cam toti colegii mei ca MC, adica pe vorba buna, pe notorietate si, bineinteles, pe contract", spune DJ Nitzu.

In cei 15 ani de animatie, DJ Ramon a avut cel mai mult 20 de petreceri intr-o luna, iar acum a ajuns la stadiul in care isi poate permite chiar sa refuze unele oferte. "E o vorba printre veteranii MC-ului, ca nici nu ne dam jos din pat pentru 200 de euro", explica el.

Nici unul dintre maestrii de ceremonii din radio nu ar renunta, totusi, la slujba de DJ, pentru ca de ea depind job-urile de MC.