Romania s-ar putea confrunta in viitorul apropiat cu o noua forma de export al fortei de munca. Angajatii vor lucra pentru companii straine, vor dialoga cu clienti din alte tari, dar vor munci si vor fi platiti de facto in tara. Principalele atuuri ale romanilor sint adaptabilitatea, o cunoastere acceptabila a mai multor limbi straine, dar si nivelul scazut al salariilor din tara noastra.

Mai multe companii autohtone au observat aceasta oportunitate si se pregatesc s-o prinda din zbor. Ele intentioneaza sa se lanseze in aceasta afacere, preluind serviciile de relatii cu clientii ale eventualilor solicitanti.

Angajatul ideal trebuie sa vorbeasca bine limbi de circulatie internationala, sa cunoasca problematica din domeniul despre care trebuie sa dea relatii si sa stie sa lucreze cu calculatorul la un standard mediu.

Operatorii de call-center spun ca multe companii straine vor sa-si mute serviciile telefonice de relatii cu clientii in Romania. Atuurile romanilor: cunoasterea mai multor limbi straine si forta de munca ieftina.

Romania s-ar putea confrunta in viitorul apropiat cu o noua forma de export a fortei de munca. De data aceasta ar fi vorba de o forma mai speciala: angajatii vor lucra pentru companii straine, vor dialoga cu clienti din alte tari, dar vor lucra si vor fi platiti in Romania. Numeroase companii straine intentioneaza sa-si mute activitatile de call-center in Romania.

Pina acum, tara preferata era India. Romanii au atras atentia prin buna cunoastere a limbilor straine, dar si prin pretentiile financiare reduse.

Avantajul accentului

Unii dintre managerii autohtoni spun ca accentul indienilor care dau informatii clientilor din tarile anglo-saxone nu a fost pe placul acestora. Clientii au semnalat problema conducerilor companiilor respective. Accentul indienilor pare sa fie o sansa pentru romanii vorbitori de limbi straine sa-si gaseasca un loc de munca decent.

„Sint companii care vor sa-si reloce serviciile la noi. Este vorba in gene-ral de companii multinationale din domeniile bancar, asigurari, IT", a spus Corina Zaharia, directorul diviziei mass-market a Romtelecom cu prilejul conferintei „Solutii complete de call-center" organizata de FinMedia.

De altfel, Romtelecom si-a anuntat intentia de a intra pe aceasta piata, pentru a oferi servicii de tip call-center. In Romania sint insa si alte companii care ofera astfel de servicii.

Investitie necesara

Astfel de servicii sint indispensabile in relatia cu clientii companiei. Daca pentru clientii importanti se desemneaza o persoana care sa tina relatia cu acestia, in cazul clientilor rezidentiali acest lucru este imposibil. Asa a aparut necesitatea unor astfel de servicii, prin care clientii pot solicita informatii la telefon. Sint necesare un numar de telefon, echipamentul si angajatii.

In momentul in care externalizeaza serviciul, compania decide daca firma pe care o alege sa presteze aceasta activitate se va ocupa si de recrutarea personalului, sau oamenii vor fi alesi de compania-mama.

Conform datelor prezentate la o alta manifestare, „Call Center and Customer Care", in Romania exista aproape 10 firme specializate in servicii de externalizare a serviciilor de sprijin pentru consumatori. In rest, fiecare firma mare angajeaza personal care se ocupa cu acest lucru. Ramine de vazut in ce masura aceasta activitate se va dezvolta atit de rapid pe cit se asteapta in urmatorii ani.