Aduc aminte de perioada comunista, dar vor sa atraga si un public tinar. Mai sint si cazuri cind promoveaza produse cu nume vechi. Reclamele cu si despre produse din comunism populeaza tot mai mult momentele publicitare de la TV.

Despre perioada comunista, cu conceptiile, obiceiurile si neajunsurile ei, batrinii isi aduc aminte cu nostalgie. Cei cu piciorul sting intr-o categorie de virsta si cu cel drept intr-o etapa mai evoluata incrunta de obicei din sprincene cind vine vorba despre aceasta perioada, iar liceenii privesc totul cu seninatatea celui care doar intuieste, dar nu neaparat cunoaste foarte bine fenomenul.

Altfel spus, fiecare generatie are propria perceptie despre Ceausescu&Co. Acesta este in linii mari contextul in care comunistii l-au rapit si tuns (pe bune) pe pletosul din reclama la ciocolata cu rom a celor de la McCann Erikson.

Motivul sechestrarii? Simplu, este vorba despre dorinta Kandia-Excelent de a vinde mai multa ciocolata atit celor care au crescut cu ciocolata ROM TRICOLOR inainte de ’89, cit si celor mai tineri, pentru care trecutul comunist este cunoscut mai mult prin cliseele sale.

Vorbind in termeni de creatie, ratiunile sint mult mai sofisticate: „Pentru noi, provocarea a fost sa repozitionam brand-ul Rom Tricolor pastrind in acelasi timp spiritul autentic romanesc si parfumul proletar.

Spre deosebire de alte marci romanesti cu traditie, care au optat pentru ruptura completa cu trecutul, alienind nostalgicii, noi am vrut sa ii pastram pe acestia valorificind mostenirea „Romului Tricolor", explica Adrian Botan, director de creatie la McCann/Creative Services.

Berea, frate cu romanul

Comunismul se pare ca s-a pliat foarte bine si pe reclamele la bere. Ceva mai vechi, spoturile TV la Bucegi amintesc romanilor fie de filmele „pline de purici" de la bulgari, fie de cozile interminabile la carne sau de penele de curent. Si mai este si piticarul, romanul simplu crescut in comunism care incearca sa se adapteze noilor timpuri.

„Bucegi a fost unul dintre putinele lucruri care te-au ajutat sa supravietuiesti sub comunism. Ati fost impreuna, la bine si la greu. Acesta a fost mesajul campaniei de lansare.

Pentru ca era absurd sa tragi de trecutul brandului la nesfirsit, campania a continuat cu un mesaj relevant pentru prezent si viitor, adresat aceluiasi grup-tinta, purtat de celebrul piticar din Saftica: Bucegi este din nou alaturi de tine, pentru a te ajuta sa supravietuiesti si sub capitalism.", sustine Bogdan Naumovici, director de creatie la Leo Burnett, agentia care a realizat campania.

Sfatul acestuia cu privire la reclamele cu comunisti este insa categoric: „Daca recursul la perioada comunista nu este justificat in vreun fel relevant pentru brandul respectiv, atunci apelul la Ceausescu si la comunisti nu este decit o incercare, din ce in ce mai neizbutita dupa cum se vede in ultima vreme, de a stoarce un eventual premiu de la un juriu occidental".

Dureri romanesti

„De 2050 de ani ne doare si ne tot doare, Europa nu ne aude, Europa nu ne intelege, nici nu ar avea cum pentru ca sintem unici, si sintem mindri de asta, avem durerile noastre avem leacurile noastre, lautareasca pentru durerile de suflet, Algocalminul pentru cele trupesti", sustine Bogdan Plesa - Creative Director la Spotlight despre reclama la Algocalmin, un spot care vrea sa le readuca aminte

romanilor de un medicament pe care-l cunosc din perioada comunista. „Tot romanul stie ce e, ce face si ce poate Algocalminul, deci nu s-a pus problema de a-i prezenta caracteristicile sau de a-i demonstra eficacitatea. Ideea a fost de a prezenta Algocalminul ca fiind analgezicul romanesc par excellance.

Algocalmin, singurul care ne stie durerile si stie cum sa ni le aline, un fel de eficacitate „de suflet".