Cele mai ieftine autovehicule se gasesc in Estonia si Polonia. Germania si Austria sunt, contrar asteptarilor, dintre cele mai scumpe piete pentru masini.

Germania si, intr-o oarecare masura, Austria, continua sa fie cele mai scumpe piete pentru modelele analizate intr-un studiu al Comisiei Europene, realizat cu privire la 2004. Studiul analizeaza 1909 modele, dupa pretul de referinta furnizat de 18 producatori europeni si 8 japonezi.

Cea mai mare diferenta de pret este pentru Opel Astra, una dintre cele mai bine vandute masini, aflate in top 10 al vanzarilor auto in Europa.

Aceasta costa cu 50% mai mult in Germania decat in Danemarca. Astfel, daca un german isi va cumpara acest model din Danemarca, acesta va economisi 3.700 de euro (fara a lua in considerare taxele). Aceasta numai daca vorbim de tarile UE.

Pentru anumite modele, diferentele de pret intre tara cea mai scumpa si cea mai ieftina sunt semnificative. Din cele 1909 de preturi citate in raport, 31% sunt cu 20% mai mari decat cel mai ieftin model vandut in tarile UE-25.

Germania e o piata auto scumpa

In Germania, 38 de modele din 91 analizate in raport sunt vandute consumatorilor la cele mai mari preturi din zona euro, iar 21 din acestea sunt cu 20% mai scumpe decat pe cele mai ietine piete din zona euro. Tot in zona euro, Grecia si Finlanda sunt cele mai ieftine. In afara zonei euro, Estonia si Polonia au inlocuit pietele ieftine din UE, cu preturi cu 2,5% sub cele din Grecia.

Top cele mai ieftine piete pentru masini

UE 25

1. Estonia

2. Polonia

in zona euro

3. Grecia

4. Finlanda

Cele mai scumpe piete

1. Germania

2. Austria

Metodologie: un numar de 18 producatori europeni si 8 japonezi au fost invitati sa furnizeze Comisiei preturile retail recomandate, pana la 1 noiembrie 2004, pentru 91 dintre cele mai bine vandute modele. In final, au fost analizate 1909 de modele.

Pretul de referinta pentru calcularea diferentelor pentru fiecare model este tara cea mai ieftina in cadrul zonei euro. Preturile sunt ajustate in cazul optionalelor fata de modelor standrad si sunt furnizare in euro si, in unele cazuri, in moneda locala, atat inainte, cat si dupa taxe.

Trebuie spus ca pretul curent de vanzare poate sa fie diferit de cel recomandat ca pret de lista, intrucat dealerii sunt liberi sa practice preturi mai ridicate sau chiar mai joase, in functie de avantajele financiare pe care le pot oferi clientilor.

Cum au evoluat preturile fata de anul trecut

Nu s-au inregistrat evolutii spectaculoase, preturile au fost mai degraba stabile.

Fata de sfarsitul anului 2003, pretul autovehculelor a crescut la sfarsitul anului 2004 cu 0,5% (cresterea a fost mai mare in zona euro, de 0,9%). Aceasta in conditiile in care inflatia a crescut cu 2,4% atat in tarile din UE-12, cat si din UE-25.

Preturile la autovehicule au scazut usor in Germania (-0,1%), Marea Britanie (-1,2%), Republica Ceha (-6%). Au crescut, in schimb, in Franta (+1,1%) si Italia (+0,8%).

Statele membre cu traditie in preturi mici inainte de taxe nu au avut cresteri mari in preturile la cumparare ale masinilor, cu exceptia Poloniei (+7,4%).

Preturile au mai crescut cu unele procente in Danemarca (+1,6%), Grecia (+2,2%) si au scazut usor in Finlanda (-1,7%), Estonia (-8,4%) si Lituania (-2,8%).