Pentru sezonul 2005-2006, drepturile TV totale pentru Divizia A se ridica la aproximativ 6,68 milioane dolari. Isi acopera televiziunile costurile de achizitie din vanzarile de publicitate? Sa admitem ca in decursul acestui campionat, fiecare televiziune detinatoare de drepturi ar vinde toate minutele de publicitate disponibile (conform legii).

Televiziunea Romana (TVR1 si TVR2) ar trebui sa vanda spotul de 30 de secunde, in toate meciurile pe care le va difuza, cu 1.500 de dolari. (Am impartit suma de achizitie de 2,85 milioane dolari la 960 de minute disponibile.

) Dar cum vanzarile se fac in functie de numarul de puncte de audienta pe care-l inregistreaza spotul, ar insemna ca fiecare spot sa inregistreze aproape sapte puncte de audienta (am luat o medie de 200 dolari pe punctul de audienta).

Conform aceluiasi calcul (“primitiv”), National TV ar trebui sa obtina 670 de dolari pe un spot difuzat la meciurile din Divizia A, iar Antena 1 (daca va reveni asupra deciziei de a continua si in acest an sa transmita meciuri), aproape 1.100 dolari. Teoretic, acoperirea costurilor de achizitie este o “misiune imposibila”. Ca de obicei, teoria e frumoasa, dar “realitatile” sunt mult mai complexe.

Pentru a-si maximiza castigurile, televiziunile au gasit si alte metode de expunere in afara celei clasice, spoturi in calup.

Astfel, statiile isi mai rotunjesc veniturile din vanzarea asa numitelor solo-spoturi (spoturi in timpul partidelor, cu vreo 50% mai scumpe decat pretul normal, dar cu audiente duble sau triple fata de spoturile din calup) si a insertiilor grafice (care apar la scor sau la minutul partidei).

In unele cazuri, costul unei insertii poate ajunge si pana la 10% din suma totala incasata pe un meci din publicitate. De asemenea, televiziunile mai castiga bani si din programele colaterale: “Minutul 91” (TVR1), “Recursul etapei” (Antena 1), Fotbal Café si Pariu 24 (National TV). In ciuda acestor pachete de vanzari complexe, fotbalul din Divizia A nu aduce profit pentru televiziuni.

La costurile de achizitie se adauga si costurile de transmisie si productie (intre 10 si 15 mii de euro pe meci).

Singurul avantaj al detinerii drepturilor TV pentru Divizia A consta in cresterea notorietatii si a imaginii statiei TV. In cazul Televiziunii Romane, detinerea acestor drepturi TV este o obligatie ce deriva din insasi statutul sau de televiziune publica.

Este prioritar pentru TVR sa-si recupereze costurile de achizitie? “Este important, dar nu prioritar!”, afirma Ioan Todan, directorul departamentului Sport din TVR. “Sigur ca ne preocupa si raportul cost-eficienta, insa scopul nostru nu este acela de a scoate profituri din difuzarea acestor meciuri sau de a ne amortiza costurile, ci de a oferi publicului ceea ce doreste sa vada.

Iar telespectatorii cer fotbal si audientele demonstreaza acest lucru”, afirma Todan.

Pentru National TV, Divizia A este un program locomotiva pentru castigul de imagine si notorietate. Fiind o televiziune tanara, National TV incearca sa-si gaseasca un loc cat mai puternic in mintile telespectatorilor, iar meciurile din Divizia A sunt programe care o ajuta sa-si atinga acest obiectiv. “Avantajul pe care il avem cu aceste drepturi este in primul rand de imagine.

si National TV are nevoie de o astfel de imagine, care se face si cu sacrificii financia re”, declara Teodor Avramescu, sef al departamentului Sport de la National TV. Meciurile Diviziei A reprezinta pentru National TV programe fanion, cu cel mai mare rating din grila.

Pana la inchiderea editiei Capital, Antena 1 nu revenise oficial la optiunea 2 din contractul cu Telesport. Oricum, nici pentru o statie cu o cota de piata mare, cum e Antena 1, drepturile TV din Divizia A nu sunt profitabile financiar, dar reprezinta un castig la nivelul imaginii in competitia cu principalul rival, Pro TV.

Calitatea fotbalului romanesc este mediocra. Din perspectiva drepturilor TV, Divizia A este o fata urata si scandalagioaica, dar curtata de petitori dispusi sa-si sacrifice banii pe mofturile ei.

Drepturile de televiziune pentru Divizia A

Sezonul / Pretul (mil. USD)

2004-2005 / 6,075

2005-2006 / 6,682

2006-2007 / 7,350

2007-2008 / 8,086

- Cresterile anuale sunt de 10% pentru fiecare sezon

Cat platesc televiziunile pentru drepturile TV la Divizia A

Sezonul 2004-2005

TVR 2.550.000 USD – optiunea 1 si 4

Antena 1 1.500.000 USD – optiunea 2

National TV 2.000.000 USD – optiunea 3 si 5

Telesport – optiunea 6 si 7

Sezonul 2005-2006

TVR 2.850.000 USD – optiunea 1 si 4

Antena 1* 1.700.000 USD – optiunea 2

National TV 2.200.000 USD – optiunea 3 si 5

Telesport – optiunea 6 si 7

* Pana la inchiderea editiei, Antena 1 si Telesport Intermedia SRL, cesionarul drepturilor, nu ajunsesera la un acord pentru acest sezon. Daca Antena 1 va renunta la optiunea 2, aceasta va reveni postului Telesport.

- Plata licentei se face in doua transe egale de 50% fiecare, inainte de inceperea turului si returului fiecarui sezon.