Elevii romani au data scara de valori peste cap. De la scoala iau putin si doar atunci cind li se serveste direct pe tava. Se indreapta in schimb cu incapatinare spre spatiul mediatic si spre promisiunile vindute cu generozitate acolo.

Viitorul pe care si-l croiesc elevii romani este ingrijorator. Conform unui studiu CNA, un sfert dintre acestia (26%) cred ca scoala nu are nici o legatura cu reusita in viata.

Mai mult, o treime dintre cei trecuti de 14 ani nu se sinchisesc deloc de scoala. Peste un sfert dintre elevi au ca modele in viata vedete media, sportive sau muzicale, procent superior chiar si numarului celor care au dat ca exemplu pe unul dintre cei doi parinti.

Banii, indiferent de mijloace, reprezinta un alt crez impartasit de aproape o treime dintre elevi (31% dintre cei sub 14 ani si 36% dintre cei peste 14 ani). Cind vine vorba despre sacrificiul pentru reusita in viata, trei sferturi dintre elevi ar fi pregatiti sa recurga la orice mijloace.

Elevii citesc doar ce li se da

Situatia ingrijoratoare din rindul elevilor isi gaseste explicatia daca privim spre activitatea scolara a acestora. Aproape jumatate dintre cei cu virsta sub 14 ani nu au citit nici macar un roman. In cazul celorlalti, procentul se apropie de o cincime.

Atunci cind totusi se apuca de citit vreo carte, elevii nu izbutesc sa treaca mai departe de clasicele „Baltagul“, „Ion“, „Ultima noapte de dragoste, intiia noapte de razboi“, „Morometii“ sau „Mara“, lecturi altfel obligatorii in programa scolara.

Desi nu se afla pe lista de „tortura“, elevii mai pun mina din cind in cind si pe cite un exemplar din „Harry Potter“ (1,7%). Cind vine vorba de poezie, lucrurile stau oarecum mai bine, genul pretindu-se la o lectura mai lejera. Procentul in acest caz sare putin peste o treime.

La fel ca si in cazul prozei, insa, elevii merg aproape exclusiv pe mina profesorilor si pe poeti notorii precum Eminescu, Alecsandri, Cosbuc sau Bacovia.

Paradoxal insa, limba romana ramine una dintre materiile preferate ale elevilor, aproape o cincime (15% dintre cei sub 14 ani, respectiv 21% dintre cei peste 14 ani) indicind-o ca favorita.

Alternativa media sta la pinda

Cum lectura pierde teren, televizorul, jocurile video, radioul si Internetul acapareaza elevilor tronsoane orare importante din timpul zilei.

Prime-time-ul, in special, este exploatat la maximum de aceste canale mediatice. Aproape jumatate dintre copii stau la televizor in intervalul orar 19.00-22.00.

Radioul, in schimb, este ascultat in exclusivitate dimineata, intre orele 6.00 si 9.00, dupa care elevii acapareaza telecomanda pina spre ora 19.00. Televizorul mai este concurat dimineata de jocurile pe calculator, iar dupa zece seara, de Internet.

Dupa aceasta ora, TV-ul, radioul si Internetul atrag practic proportii apropiate de tineri. Desi mai bine de jumatate dintre tineri nu au acces la Internet, pentru cei dotati cu o asemenea conexiune acest media a devenit rutina zilnica, alaturi de televizor, radio si jocuri electronice.