In plina criza determinata de presiunile sindicale vizand cresterea salariilor din sectorul bugetar, executivul anunta demararea consultarilor pentru elaborarea unui nou act normativ privind achizitiile publice. Preluate de la vechea guvernare, efectele legislatiei in domeniu se sparg acum in capul guvernului Tariceanu.

Lumanarea pe coliva banilor publici a fost pusa de contractele semnate de guvernul Nastase cu Bechtel, EADS si Vinci, contracte in valoare de peste 4 miliarde de euro, sume ce urmau a fi platite din banii publici. Principala „buba" a acestor contracte consta in clauza de confidentialitate, astfel ca nimeni nu stia cu precizie cat valorau in fond contractele respective.

Dincolo insa de aceste intelegeri cu parafa guvernamentala si de celebra clauza de confidentialitate, legea privind achizitiile publice are mult mai multe neajunsuri, fapt de care au profitat nu doar guvernantii, ci si alte autoritati publice care au dreptul de a incredinta contracte in baza reglementarilor existente.

Cu toate acestea, nimic nu ar fi fost clintit din loc daca Uniunea Europeana nu ar fi pus ochii pe Romania, la acest capitol. Ultimul raport de tara atribuie domeniului achizitiilor publice bulina rosie, semn ca de aici se poate activa clauza de salvgardare si, implicit, amanarea integrarii tarii noastre.

Transparenta balcanica

Sub presiunea UE, guvernul Tariceanu nu are loc de intors. Sa se schimbe, dar sa nu se modifice nimic nu mai tine de data asta. Banii publici trebuie cheltuiti transparent, si nu pe interese de grup. Este rusinos ca a ajuns Uniunea Europeana sa ne monitorizeze si in acest domeniu, dar este si mai rusinoasa pozitia de pana acum a autoritatilor romane.

Termenul anuntat de premierul Tariceanu pentru elaborarea noii legi este inceputul anului viitor, iar intrarea in vigoare a acesteia s-ar putea produce undeva la jumatatea lui 2006. Asadar, ar mai fi ceva timp pentru atribuirea de contracte pe vechea lege sau prin hotarari de guvern, cum a procedat vechiul cabinet.

Achizitiile publice inseamna ceea ce se cumpara pe banii publici, de la guvern si pana la primariile de comune. Ordonanta de urgenta de la care s-a pornit pentru reglementarea domeniului achizitiilor a fost data de guvernul Nastase inca din anul 2001. De atunci si pana in prezent au aparut peste 10 hotarari de guvern, ordonante si ordine interne care au modificat ordonanta cu pricina.

Sistemul nu a avut alta menire decat aceea de a crea confuzie si a masca aranjamentele de culise pentru cheltuirea banilor publici. Va fi oare guvernul Tariceanu mai transparent decat predecesorul sau?

Confidential pentru toata lumea

In legea actuala, la articolul ce defineste principiile care stau la baza atribuirii contractului de achizitie publica este clar precizata confidentialitatea, respectiv garantarea protejarii secretului comercial si a proprietatii intelectuale a ofertantului, libera concurenta, transparenta si tratamentul egal. Numai de asta nu au avut parte celebrele contracte cu Bechtel sau EADS.

Inainte de a modifica legea, guvernul a infiintat Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice, un fel de comisar aflat sub directa coordonare a primului-ministru. Rolul acestei institutii este acela de a reforma si credibiliza sistemul achizitiilor publice, conform angajamentului asumat de Romania in procesul de aderare la UE.

„ANRMAP va monitoriza, va analiza si va controla piata achizitiilor publice, avand competente si in aplicarea sanctiunilor, in cazul in care constata eludarea sau incalcarea legii in atribuirea contractelor. Institutia va avea un rol important in reglementarea acestui domeniu si in implementarea normelor europene.

Potrivit actului normativ, orice reglementare care are impact asupra achizitiilor publice va fi supusa spre adoptare numai dupa ce primeste avizul Autoritatii.

Iarasi coruptia

Premierul Calin Popescu-Tariceanu a precizat ca noul proiect de act normativ privind achizitiile publice va creste gradul de transparenta in utili-zarea fondurilor si va cuprinde prevederi referitoare la informatiile considerate confidentiale in programele de privatizare, concesiune si parteneriat public-privat.

Proiectul va fi elaborat pe baza propunerilor formulate, pana la finele acestei luni, de catre re-prezentantii societatii civile. El a amintit insa ca este necesar ca juristii sa precizeze daca in categoria informatiilor publice pot fi incluse si clauzele con-fidentiale propuse de investitori, dar asupra carora exista suspiciuni privind eventuale operatiuni ilegale.

Pana acum, s-a dovedit ca astfel de clauze confidentiale incluse in contractele de achizitii publice au fost cele care au favorizat coruptia. Reprezentantii societatii civile au solicitat ca opiniei publice sa-i fie prezentate contractele de privatizare fara ca autoritatile si investitorii sa poata refuza acest lucru pe baza principiului de confidentialitate.

Ei au propus ca informatiile considerate confidentiale sa fie incluse intr-o anexa separata a contractului, astfel incat autoritatile sa nu poata refuza prezentarea intregului document, preva-landu-se de regula confidentialitatii.

Nu in ultimul rand, documentele de privatizare cu o valoare care depasesc o anumita limita ar trebui sa fie prezentate de autoritati din oficiu, pe o pagina de Internet.

Reglementari europene

Legislatia europeana in domeniul achizitiilor de bunuri, servicii, lucrari si utilitati a fost revizuita si simplificata, noile directive fiind publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene in luna aprilie, anul trecut.

Piata achizitiilor publice va fi reglementata astfel de doua directive: una consolidata pentru bunuri, servicii si lucrari in cadrul activitatilor nationale, regionale si locale si alta pentru activitati in cadrul sectorului utilitatilor.

Statele membre individuale pot hotari daca vor folosi urmatoarele optiuni: licitatia competitiva, acorduri-cadru, organisme centrale de achizitionare,sisteme electronice de achizitionare sau licitatia electronica. Acordurile-cadru trebuie publicate in Jurnalul Oficial in 48 de zile de la acordare cel tarziu. Noi cereri de licitare in cadrul acordului-cadru nu vor fi publicate.

Cand se folosesc sistemele electronice de achizitie, contractele trebuie publicate dupa 48 de zile sau grupate si publicate trimestrial, la 48 de zile dupa sfarsitul trimestrului. Autoritatile contractante sunt obligate sa informeze si sa publice criteriile de acordare alese pentru cea mai avantajoasa oferta din punct de vedere economic.

In acelasi timp, acestea trebuie sa anunte importanta data fiecarui criteriu. Daca acest lucru nu este posibil, criteriile de acordare trebuie indicate in ordine descrescatoare.