In directa coordonare a primului-ministru se afla 21 de departamente cu 1.600 de angajati. Bugetul Cancelariei este de sapte ori mai mare decit al Senatulul si de trei ori mai mare decit cel al Camerei Deputatilor.

Guvernul Tariceanu a preluat si umflat de la PSD Cancelaria primului-ministru, o megastructura care se suprapune perfect in parte peste atributiile ministerelor si toaca masiv, nu e clar pe ce, fonduri publice.

In cele 21 de departamente, patru agentii, cinci autoritati si un oficiu cite numara Cancelaria condusa de Aleodor Frincu, lucreaza 1.594 de oameni, dupa cum se arata in Legea bugetului de stat pe 2006. Cancelaria are un buget de 589.051.000 RON, de sapte ori mai mare decit cel al Senatului (84.370.000) si de trei ori mare chiar decit bugetul Camerei Deputatilor.

Atributiile Cancelariei sint confuze si ele se rezuma in esenta la comunicarea si analiza deciziilor guvernamentale. Problema este ca exact asta fac si cei 24 de ministri. Si atunci, ce nevoie ar avea Tariceanu de aproape 1.600 de angajati, de un guvern intreg pe linga Cabinetul sau?

Colector de ginduri pentru premier

Potrivit site-ului guvernului, "Cancelaria trebuie sa fie in primul rind o punte de comunicare intre primul-ministru si societatea civila privind exercitiul puterii executive din Romania", se spune pe site-ul institutiei din subordinea premierului Tariceanu.

Este oferit un numar de telefon cu Linie Verde si responsabilii Cancelariei promit sa analizeze sesizarile cetatenilor in caz ca: "Aveti o problema pe care nu o puteti rezolva, va loviti de abuzuri, coruptie, va sint incalcate drepturile, daca doriti sa transmiteti gindurile dvs. primului-ministru".

De sapte ori Nastase

Structura Cancelariei, coordonata direct de primul-ministru, s-a marit de la un an la altul. Numarul de posturi alocate pentru 2005 era cu 43 mai mic decit numarul de posturi alocate pentru 2006. In aceasta megastructura sint cuprinsi 14 consilieri de stat (cu rang de ministru-adjunct) si 14 consilieri personali ai primului-ministru, al caror statut nu se cunoaste.

Cancelaria a fost infiintata in februarie 2004 de guvernul Nastase si condusa de Alin Teodorescu. Fostul cancelar sustine ca la infiintare Cancelaria numara 280 de oameni, iar bugetul era de 4.000 de miliarde. "Structura actuala mi se pare exagerata. Premierului nu-i trebuie atitea departamente, pentru ca are ministerele si raspunde in fata Parlamentului pentru ele.

Departamentele de la Cancelarie sint departe de controlul Parlamentului", afirma Teodorescu. El mai spune ca guvernul Nastase a infiintat Cancelaria in urma cu doi ani pe motiv ca Romania ar fi fost singura tara din Europa in care primul-ministru nu avea un aparat propriu de lucru.

Infiintarea Cancelariei, contestata de PNL

PNL a criticat acum doi ani infiintarea institutiei Cancelariei primului-ministru. Prin vocea lui Nicolae Vlad Popa, parlamentarii PNL se intrebau ce sens are aceasta institutie si cu ce fonduri va fi ea intretinuta. "Este rezultatul luptei dintre Vasile Dincu si Alin Teodorescu", sustinea senatorul liberal Vlad Popa.

Alaturi de liberali s-au opus si parlamentarii PD, care spuneau despre Cancelarie ca „este infiintata peste noapte".

Sorin Ionita: "Una s-a vrut, alta a iesit"

Sorin Ionita, vicepresedinte la Societatea Academica Romana: "In Europa, existenta si dimensiunea unei cancelarii a guvernului depinde de regula de importanta functiei de premier: in democratii parlamentare (UK, Italia, Ungaria, Germania etc.), unde PM este singurul sef executiv, cancelariile tind sa fie mai mari, ca sa acopere mai multe functii.

Ex.: in Ungaria exista chiar un oficiu de securitate pe linga premier (echivalent CSAT). Unde presedintele e si el important, Cancelaria premierului e mai mica. La noi s-a luat ideea din prima varianta, desi situatia noastra e de tipul celalalt. Nastase n-a avut o idee rea cu Cancelaria.

N-a fost obligat de UE, ca nu e o cerinta de acqius asta, au fost doar sfaturi, si inclusiv noi la SAR am spus si am scris ca trebuie o structura centrala de coordonare a guvernului care sa-l ajute pe premier. Problema e ca una s-a vrut si alta a iesit.

In loc de un grup mic de consilieri si functionari buni care sa-l ajute strategic pe premier sa coordoneze planul de guvernare, Cancelaria a ajuns un fel de minister separat in sine, care comunica la fel de prost cu celelalte pe orizontala. I s-au dat treptat in subordonare tot felul de oficii si agentii independente obscure, care existau deja dinainte.

Dar Cancelaria a ajuns un fel de rezidual care a colectat tot ce exista sub primul-ministru, fara sa aiba o subordonare clara fata de un minister mai mare. Asta de fapt este marea problema: s-a facut institutia ca sa rezolve o deficienta (coordonarea strategica), dar ea nu s-a remediat, ci s-a agravat".

Articol integral in Cotidianul