Creditorii din magazine iau dobanzi mai mari, dar se misca mai repede. Volumul creditelor contractate de romani din magazine au crescut de 4,5 ori in 2005 fata de 2004.

La finele anului trecut creditele contractate in cea mai mare parte pentru a cumpara electronice si electrocasnice au insumat 1,11 miliarde de lei noi (echivalentul a circa 300 milioane euro) comparativ cu 249 de milioane de lei noi la sfarsitul anului precedent.

Acestea sunt sumele raportate de cele 23 de institutii financiare nebancare (IFN-uri) ce acorda credite.

„Nebanca” vs banca

Creditele contractate in magazine sunt taxate cu o dobanda mai mare decat cele luate de la banci. De exemplu, in prezent, dobanda anuala efectiva practicata la imprumuturile luate din magazine este de circa 26a. In acelasi timp un imprumut luat de la o banca comerciala poate fi taxat cu numai 16-18a. Avantajul creditului luat din magazin este economia de timp: contractantul nu se duce la banca.

Ratele in magazin, circa 9%

Imprumuturile contractate in principal pentru achizitia de masini de spalat, televizoare, frigidere si alte bunuri din categoria electronicelor si electrocasnicelor au reprezentat, in 2005, aproape 9a din totalul creditelor acordate de banci in moneda nationala.

Volumul creditelor acordate de banci la sfarsitul anului trecut a fost de 11,9 miliarde de lei. In cadrul acestora intra insa si imprumuturile luate pentru achizitia de imobile, cele pentru petrecerea concediilor sau pentru rezolvarea unor probleme medicale.

Articol integral Evenimentul Zilei