Intr-u interviu acordat Evenimentului Zilei, Dinu Patriciu s-a dezlantuit din nou la adresa presedintelui Traian Basescu calificandu-l pe acesta "exponentul cel mai tipic al populismului demagogic". Dinu Patriciu a declarat ca are in continuare portofelul larg pentru sponsorizarea PSD, scrie Romania Libera.

"Normalitatile" lui Dinu Patriciu

"As mai sponsoriza PSD daca mi s-ar cere"

preluare Romania Libera

Dinu Patriciu are in continuare portofelul larg pentru sponsorizarea PSD. "As mai sponsoriza PSD daca mi s-ar cere. Mi se pare normal. Categoric da", a raspuns cu franchete Patriciu intrebat la o emisiune daca ar mai sponsoriza PSD si in viitor in contextul in care PD s-ar retrage din Executiv pentru a provoca alegeri anticipate.

El a aratat, impartial ca tot romanul, ca a sponsorizat si campania pesedistului Mircea Geoana, si a pedistului Adriean Videanu, care a si fost ales primar al Capitalei. Misterul asupra sumei a fost pastrat. Sponsorul a strecurat doar informatia ca atat Geoana, cat si Videanu au primit fiecare mai mult de un miliard.

Integral in Romania Libera.

Patriciu: "Basescu e o cometa populismului demagogic, iar Gigi- steluta din coada cometei"

preluare EVZ

Laurentiu Ciocazanu: De ce v-ati hotarat sa investiti in presa, domnule Patriciu?

Dinu Patriciu: Dintr-un motiv foarte simplu. In Romania exista un grup care realizeaza 25 la suta din audienta pe televiziune si atrage 65% din incasarile de publicitate. Si exista in presa scrisa un alt grup, care are 35% din audienta si 60% din incasarile de publicitate. Ceilalti mor de foame.

Ovidiu Nahoi: Grupul din presa scrisa e Ringier, iar cel din televiziune, Pro?

Dinu Patriciu: Da. Ce-mi spune mie asta? Ca exista un dezechilibru. Intotdeauna cand pe o piata exista un dezechilibru exista si o oportunitate. Pentru ca pietele tind sa se echilibreze. Merg mai departe si vad ca preturile de vanzare din presa scrisa sunt cu mult sub cele din Occident.

Ma refer la pretul de coperta si de distributie. Ceea ce face ca cifrele de afaceri si capacitatea de capitalizare sa fie extrem de mici. In al treilea rand, pretul publicitatii este foarte mic, chiar fata de vecinii nostri apropiati.

Chiar cu actualele tiraje din Romania, calculat la pretul de coperta si la pretul publicitatii din tarile vecine, ar insemna ca cifrele sa creasca de cateva ori.

Si ma intreb de ce se intampla la noi ceea ce se intampla? Pentru ca exista inflatie de titluri. Fiindca sunt create tot felul de institutii de presa care n-au drept scop castigul.

Laurentiu Ciocazanu: Trustul lui Sorin Ovidiu Vintu intra in aceasta categorie?

Dinu Patriciu: Nu stiu, n-am vorbit cu dumnealui despre acest lucru, nu stiu ce urmareste. Ceea ce stiu este scaderea capitalizarii. Pentru ca este imposibil sa cumperi in Romania o tipografie de 40 de milioane de dolari, cum are nevoie un ziar de 70.000 de exemplare ca "Evenimentul zilei".

Inseamna ca aceasta situatie trebuie schimbata prin actiunea conjugata a unor trusturi profesionale. Constat ca Ringier este profesional, din moment ce are o capacitate de vanzari foarte buna, iar acelasi lucru se poate spune despre Pro.

Vazand aceste lucruri si acest dezechilibru, si ca pe aceasta piata este loc, vreau sa creez un al treilea jucator care sa plece de la aceasta oportunitate si sa incerce sa regleze piata... asa cum am facut-o si pe alte piete.

Ovidiu Nahoi: Multi sunt convinsi insa ca investiti in media pentru a va proteja afacerile si situatia juridica.

Dinu Patriciu: In niciun caz! Nu cred in aceasta idee, practicata deja in Romania, ca trebuie sa ai un organism de presa ca sa te aperi. E mult mai ieftin sa ai o echipa puternica si profesionista de PR, pe care sa-ti structurezi comunicarea cu exteriorul, decat sa construiesti un business neprofitabil de presa.

Laurentiu Ciocazanu: Vorbiti de parca Romania ar fi o tara normala din punctul de vedere al presei...

Ovidiu Nahoi: ...In timp ce la noi presa se concentreaza in jurul unor grupuri financiare puternice, ca Vintu, Voiculescu, acum veniti dumneavoastra...

Dinu Patriciu: ...Sarbu...

Ovidiu Nahoi: El a inceput chiar cu media. Dar vorbim despre grupuri care au facut business in alte zone si, dintr-odata, au descoperit mass-media. Si atunci ne putem intreba: nu cumva acest fenomen afecteaza independenta editoriala, credibilitatea jurnalistilor si, pana la urma, a produselor media?

Dinu Patriciu: Toata discutia pe seama conflictului dintre patronat si organismul redactional este falsa. Atat partea comerciala, cat si editorii au acelasi interes: sa faca un produs bun, care sa faca profit, sa capitalizeze afacerea, sa poata oferi salarii mai bune.

Or, in aceasta relatie nu poate exista interferenta a unuia in domeniul celuilalt. Dar, sigur, in Romania, unde o mare parte din presa este structurata nonprofit, exista astfel de aberatii. Eu nu am de ce sa ma amestec in partea redactionala.

Laurentiu Ciocazanu: Ati luat un ziar de referinta, "Adevarul", un tabloid "Averea", presupunem ca veti face la fel si in televiziune, veti cumpara ceva existent pe piata...

Dinu Patriciu: Nu. Ne-am oprit. De aici incolo construim. Pe mine ma interesa masa critica, pe care am obtinut-o. Din acest moment dezvolt singur mai departe. E mai ieftin si mai curat.

OPORTUNITATI

"Bucurestiul poate deveni capitala lumii balcanice"

"Piata romaneasca se va schimba dramatic in urmatorii doi ani. Odata cu intrarea Romaniei si Bulgariei in UE, un prim efect este faptul ca piata aceasta de 31 de milioane de oameni a devenit unica. Iar piata Balcanilor de Sud-Est - Serbia, Albania, Macedonia, Kosovo, Muntenegru, plus Romania si Bulgaria inseamna o piata de 50 de milioane de oameni.

Aceasta este o piata naturala a unei companii romanesti. Este un interes al Romaniei sa ramana un actor principal in aceasta zona. Noi avem o piata de 21 de milioane de oameni, o infrastructura financiar-bancara puternica. Bucurestiul poate deveni capitala lumii balcanice intr-o zona in care celelalte economii au mase critice foarte mici.

De ce sa nu fim noi companiile romanesti consolidate pe aceasta piata? Si de data aceasta ma refer nu numai la petrol, ci si la retail, banking, servicii financiare. Avem toate atuurile s-o facem in urmatorii doi-trei ani. Mai mult, fereastra de oportunitate nu este deschisa."

PETROL SI GEOPOLITICA

"Vreau sa creez o companie mediteraneeana"

Laurentiu Ciocazanu: Se spune ca problemele dumneavoastra cu justitia vin din faptul ca, inca din vremea raportului Talpes si a fostei administratii, ati fi fost un actor de scos de pe piata, in favoarea unor grupuri din Rusia. Aveti suspiciunea ca au fost asemenea interese?

Dinu Patriciu: Da. Dar mai mult de atat nu o sa scoateti de la mine.

Laurentiu Ciocazanu: V-ati creat niste inamici in Rusia?

Dinu Patriciu: Nu. Dimpotriva, am incercat, independent de titeiul din zona Marii Caspice si Rusia, sa-mi creez legaturi comerciale cat se poate de puternice.

Dar asta creeaza si adversitati si, ca sa-mi iau masuri, am incercat sa construiesc o strategie de expansiune pentru grupul Rompetrol, prin achizitiile din Franta si Spania. Incerc sa ma extind in Italia si Grecia.

Pentru ca in Georgia, unde avem deja benzinarii, in Moldova, in Ucraina, in tarile balcanice, Grecia, Franta, Italia, Spania, sa creez o companie mediteraneeana, avand cote de piata mici dar semnificative.

De exemplu, o cota de piata de 3,7% in Franta inseamna 32% in Romania. Iar 1,5% in Spania inseamna circa 12% in Romania. Astfel de consolidari ne transforma intr-o companie foarte moderna.

O companie deschisa, a lumii globalizate, sprijinita pe asseturi in diverse piete si care este mai putin vulnerabila la riscurile politice care pot aparea in anumite zone.

Noi nu suntem constienti de sinergiile colosale datorate unor distante pe care nu le-am masurat timp ce 50 de ani. De exemplu, capitala Crimeei, Simferopol, se afla la 45 de minute de zbor de Bucuresti.

Intre Bucuresti si Tirana sunt 35 de minute de zbor. Intre Bucuresti si Catanzaro, in Sudul Italiei, e o ora si 15 minute. Legiunile romane au venit la noi din Sudul Italiei si au ajuns la Turnu-Severin pentru ca era punctul cel mai apropiat de Bari.

Or, aceste realitati geografice incep sa se refaca intr-o Europa unita. E normal ca eu sa fiu un actor pe o piata care se afla la cateva sute de kilometri distanta de o rafinarie sau sa fac swap-uri ("troc", in limba engleza) cu companii care au rafinarii la cateva sute de kilometri de pietele mele.

Daca o mare companie europeana vrea sa vanda in Turcia, e normal sa cumpere de la mine. Imi da aceeasi cantitate la o rafinarie din Franta. Si cu asta s-a incheiat deal-ul.

DE LA STANGA LA DREAPTA

"Voi discuta cu cei de la "Adevarul" in interesul companiei"

Ovidiu Nahoi: Care ar fi rolul unui guvern in raport cu o companie ca a dumneavoastra?

Dinu Patriciu: Cel mai important rol este sa ma lase in pace. Si nu pe mine, ci pe toti din economie. Un guvern e mai bine sa nu faca nimic intr-o tara care vrea sa creasca economic.

Trebuie sa se limiteze la crearea cadrului economic stabil si profitabil - sa nu schimbe legislatia de la o luna la alta si impozitele sa fie rezonabile.

Laurentiu Ciocazanu: Din acest punct de vedere sunteti multumit?

Dinu Patriciu: Da. Dupa introducerea cotei unice, Romania a devenit o tara foarte profitabila.

Ovidiu Nahoi: Citeam in "Adevarul" de azi (luni - n.r.) ca nu e o idee tocmai buna aceasta cota unica...

Dinu Patriciu: Asta ca sa vedeti ca nu am influenta asupra redactiei. Au citit si ei raportul FMI si si l-au insusit fara critica.

Ovidiu Nahoi: Dar poate nu stiau ca dumneavoastra sustineti cota unica!

Dinu Patriciu: Stiau perfect.

Laurentiu Ciocazanu: Le-ati dat vreun telefon, ati vorbit cu redactorul-sef?

Dinu Patriciu: Nu, nu. Dar, odata, probabil atunci cand vom discuta cu totii in interesul companiei despre cum orientam publicatia, o sa-mi spun din nou punctul de vedere.

Ovidiu Nahoi: Dar cum vedeti transformarea "Adevarului", un ziar traditional de centru-stanga, intr-un cotidian cu profil de dreapta?

Laurentiu Ciocazanu: ...Pentru ca un ziar concentrat pe business, asa cum ati declarat ca vreti sa faceti din "Adevarul", are, din start, o tenta de dreapta.

Dinu Patriciu: Eu nu cred ca este o problema. O asezare intr-o anumita filosofie a unui organism de presa nu se petrece de pe o zi pe alta, ci in timp, bazat pe studii de piata, pe convingerea ca e bine asa, si nu pe impunerea unei anumite politici.

CONTRE CU PRESEDINTELE

"Populismul unei parti a politicii romanesti a declansat un conflict generalizat"

Laurentiu Ciocazanu: Cat depinde soarta Rompetrol de problemele dv. din justitie?

Dinu Patriciu: Zero. Zero.

Laurentiu Ciocazanu: Continuati sa sustineti ca presedintele Basescu are legatura cu dosarele dv.?

Dinu Patriciu: Da, bineinteles.

Laurentiu Ciocazanu: Chiar, in ce relatii mai sunteti cu el?

Dinu Patriciu: N-am mai stat de vorba de vreun an.

Laurentiu Ciocazanu: Sunteti suparat pe el?

Dinu Patriciu: (Se gandeste cateva secunde). Aici nu incape suparare, sau bucurie, sau sentimente in general. Traim intr-o lume in care este normal sa te apleci asupra fiecarei probleme pe care o ai in fata cat se poate de rational. Si s-o intelegi. Eu o inteleg.

Ovidiu Nahoi: Adica intelegeti implicarea lui Traian Basescu in cazul dv.?

Dinu Patriciu: Eu inteleg personajul.

Ovidiu Nahoi: Cum, explicati-ne?

Dinu Patriciu: Conflictual. De vreun an jumate, toata lumea se bate cu toata lumea. Suntem intr-o perioada in care populismul demagogic al unei parti a politicii romanesti a declansat un conflict generalizat. Iar in Romania, exponentul cel mai tipic al acestui curent populist este Traian Basescu.

Ovidiu Nahoi: Eu credeam ca e Gigi Becali.

Dinu Patriciu: Astea sunt stelute in trena cometei. Dar e o cometa, sa stiti. Dispare (accentueaza).

Laurentiu Ciocazanu: Cine e o cometa, Traian Basescu?

Interviu integral in EVZ

de Laurentiu Ciocazanu; Ovidiu Nahoi