La ora actuala, doar 1,4-1,5% din bugetele de publicitate alocate de advertiserii de pe piata autohtona sint investite pentru reclamele pe net. Din 2003 pina acum, cresterea pietei a depasit insa 100% in fiecare an.

„Ai dat vreodata click chiar aici? Daca nu, o vei face“ - acestea erau cuvintele care au marcat practic o noua era in advertisingul din Statele Unite ale Americii: publicitatea online. Se intimpla in urma cu 12 ani, majoritatea accountilor considerind si acum ca aceasta a fost printre primele reclame pe Internet, realizata de agentia N.W. Ayer pentru AT&T.

Acum, in SUA se cheltuiesc in jur de 10 miliarde de dolari pe publicitatea online.

In cazul Romaniei, lucrurile stau insa altfel. Si nu neaparat pentru ca vorbim despre o alta structura a publicului-tinta, a agentiilor de publicitate sau a celor care vind, ci prin simplul fapt ca sintem cu aproximativ sapte ani in urma, industria de profil de la noi din tara facind primii pasi mai importanti abia dupa 2001.

„Inainte de noiembrie 2001, publicitatea online in Romania era aproape inexistenta. Din cite imi aduc aminte, erau citeva campanii targetate pentru romanii din afara tarii, plus Compaq.

Noi am inaugurat departamentul online in noiembrie 2001 si in decembrie am avut campanii pentru Raiffeisen, Connex, Coca-Cola, Germanos si Adclick“, rememoreaza Calin Rotarus, Sales Director la Arbomedia.

Bannerul, inca rege

Un simplu search pe site-urile autohtone te poate familiariza foarte usor cu tendintele actuale in materie de publicitate pe Internet. Ca si in celelalte state europene, bannerul a ramas de-a lungul anilor rege, fiind inca de la inceput cel mai utilizat instrument al advertisingului online.

Cautarea, un alt instrument de promovare prin Internet este, conform lui Orlando Nicoara, director MediaPro Interactiv, „consistenta atit datorita eforturilor de optimizare, cit si a publicitatii pe motoarele de cautare“, in vreme ce e-mailul nu este folosit in acest moment la adevarata lui valoare.

„E-mailul este folosit mai mult ca instrument tactic (pentru a aduce punctual utilizatori pe site), decit pentru a construi o relatie.

In consecinta, continutul newsletterelor se concentreaza pe actiuni imediate (call to action), pe tactici de bait&switch si nu pe continut conex, care sa ofere o mina de ajutor dezinteresata utilizatorului unui serviciu sau altul“, explica reprezentantul MediaPro Interactiv.

Bunurile de larg consum si pe net

Pentru anul care vine, specialistii in domeniu se asteapta la o „mini-revolutie“ in ceea ce priveste piata advertisingului online. Schimbarile preconizate se refera atit la categoriile de produse care vor fi promovate prin intermediul Internetului, cit si la noi elemente care vor influenta piata de profil.

„Daca 2006 a fost anul industriei auto si al domeniului financiar-bancar, anul viitor va fi anul FMCG (bunuri de larg consum) pe Internet“, preconizeaza Orlando Nicoara. De asemenea, potrivit acestuia, anul viitor va presupune si intrarea puternica in piata a unei noi categorii de advertiseri. Este vorba despre magazinele virtuale.

„In 2007, e-commerce-ul va fi un advertiser important pe online, mediul care ii aduce cel mai usor clientii“, mai spune Nicoara. Nu in ultimul rind, si la noi se va pune tot mai mult accent pe asa-numita publicitate contextuala. Si aceasta, intrucit conceptul de targetare a ajuns mult mai departe.

Vinzatorii de media si advertiserii au inteles, in sfirsit, ca trebuie sa ii oferi omului informatia atunci cind este interesat de ea si nu la intimplare. Spre exemplu, este mult mai eficient sa inserezi o reclama la masini pe un site cu informatii despre autoturisme, decit pe site-ul unui ziar generalist.

Integral in Cotidianul