Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii (ANRC) intentioneaza sa semneze in decembrie un document care va obliga industria telecom sa faca investitii serioase pentru a permite clientilor sa-si pastreze numarul de telefon indiferent de retea, incepand din 2007.

Astfel, cei care descopera o oferta mai buna de comunicatii vor putea trece la noul operator fara sa mai fie obligati sa-si schimbe numarul.

Desi suna foarte tentant, nici in tarile foarte avansate in acest domeniu nu exista un numar foarte mare de clienti care si-au schimbat furnizorul pastrand numarul. Evident, serviciul va fi cu plata, iar o parte din costuri se vor transforma si in preturi mai mari pentru servicii, spun specialistii.

Finalul lui 2007, un termen nesigur

Principalii operatori de telefonie din Romania recunosc ca este vorba de o investitie serioasa, dar ca acest serviciu va fi in favoarea clientilor, care vor avea astfel mai multe optiuni.

„ANRC a stabilit inca din luna aprilie a acestui an ca, incepand cu anul 2007, companiile de telefonie vor avea obligatia de a oferi abonatilor servicii de portare a numerelor“, a declarat, pentru SFin, Dan Georgescu, presedintele ANRC.

Va exista insa o consultare permanenta cu industria, pentru a evita problemele care vor aparea din cauza solutiilor diferite de portabilitate, a asigurat acesta. Tehnologia permite operatorilor sa aleaga intre diversi furnizori de solutii, iar aceste echipamente s-ar putea ca in final sa nu fie tocmai compatibile, ceea ce ar putea duce la noi cheltuieli.

Decizia concreta privind normele tehnice si comerciale de implementare va contine, de asemenea, mentiunea ca operatorii sunt obligati, in termen de noua luni, sa realizeze aceste investitii si sa aiba serviciul functional. Cei mai optimisti considera ca procesul va fi terminat anul viitor, probabil tot in trimestrul al patrulea. Alti responsabili spun ca este mai plauzibil ca termenul sa fie 2008.

„Pentru a implementa portabilitatea numerelor la nivelul industriei telecom din Romania este nevoie de investitii consistente din partea tuturor operatorilor, atat in retelele proprii, cat si intr-o baza de date centralizata.

In ceea ce priveste Orange Romania, investitiile se vor ridica la cateva milioane de euro“, ne-a declarat Dorin Odiatiu, International Business & Interconnection Manager la Orange. „Credem ca portabilitatea numerelor va fi functionala inainte de sfarsitul anului viitor“, a adaugat el.

Responsabilii Vodafone spun ca termenul este cam scurt.

„In conditii ideale, in care toti operatorii vor utiliza aceeasi solutie de portabilitate, iar interoperabilitatea necesara furnizarii acestui serviciu nu va genera intarzieri suplimentare, in mod optimist deci, putem fi martorii portarii comerciale a primului numar de telefon undeva la inceputul anului 2008“, sustine Mihail Tarniceanu, director strategie, reglementari si afaceri

publice Vodafone Romania. Pe langa investitii, realizarea sistemului va avea repercusiuni asupra activitatii operationale curente a operatorilor si va necesita colaborarea acestora, atat pentru testarea sistemului, cat si in activitatea propriu-zisa de a oferi serviciul catre client, a explicat oficialul Vodafone.

Cea mai mare problema o constituie lipsa de solutii standard in domeniul portabilitatii numerelor.

„Nu este definitivata solutia tehnica la nivel de industrie - platforma care va comunica tuturor operatorilor ca respectivul numar este alocat respectivului operator - si nici nu au aparut firme care sa ofere servicii de rutare“, a spus Dinu Malacopol, director pentru servicii B2B in cadrul operatorului alternativ UPC Romania.

Castig pentru client, dar si pentru unii operatori

Din portabilitatea numerelor ar putea avea de castigat companiile nou-intrate pe piata comunicatiilor, care vor putea sa atraga clientii altor operatori, care nu pleaca in acest moment din aceste retele tocmai pentru ca schimbarea unui numar de telefon presupune si inconveniente - atat de natura economica, cat si psihologica si sociala, spun responsabilii Zapp.

Autoritatile de reglementare percep sistemul de portabilitate a numerelor ca un factor care va contribui la cresterea concurentei intre operatorii de telefonie mobila si va conduce la maximizarea beneficiilor pentru utilizatori.

„Realizarea portabilitatii este o conditie esentiala in vederea maximizarii beneficiilor utilizatorilor finali si promovarii concurentei in sectorul comunicatiilor electronice.

Posibilitatea abonatilor de a-si pastra numarul de telefon atunci cand isi schimba furnizorul le asigura o mai mare libertate de alegere, nefiind constransi de obligatia de a-i informa pe ceilalti despre schimbarea numarului de telefon“, a precizat Dan Georgescu.

„Pe termen lung, portabilitatea ar putea conduce la practicarea unor tarife pentru convorbirile in retea comparabile cu ale convorbirilor din afara retelei“, a precizat el.

Implementarea acestui sistem necesita anumite clarificari in avans, considera responsabilii Cosmote. Una dintre problemele care asteapta sa fie reglementate se refera la solutiile tehnice folosite pentru initierea si directionarea apelurilor intre retele, procedurile legate de portabilitate si protectia consumatorului.

Integral in Saptamana Financiara