Moscova a decis sa-si reduca la minim dependenta de vecinii ei fost sovietici in privinta tranzitului de marfuri. Reorientarea fluxurilor va viza nu doar petrolul si gazele naturale - noile conducte de transport ocolesc, de regula, teritoriile statelor formate dupa dezintegrarea URSS - dar si alte grupuri de marfuri destinate pietelor externe.

Potrivit cotidianului Nezavisimaia gazeta, de reducerea tranzitului de marfuri vor avea in primul rand de suferit Ucraina si tarile Baltice, precum si Finlanda.

Ministerul rus al tranporturilor a dat publicitatii ieri o nota informativa, conform careia daca in 2002, marfurile rusesti reprezentau 25% din circuitul total de marfuri din porturile tarilor vecine, in 2006 acest indice s-a redus la 18%. In prezent, nota NG citand comunicatul institutiei amintite, Rusia prefera propriile ei porturi.

Prim vicepremierul Serghei Ivanov, care coordoneaza, in guvern, programul de dezvoltare al porturilor maritime, a tinut, totusi sa precizeze, ca scopul Moscovei nu este de a renunta total la tranzitul de marfuri prin tarile vecine.

Dar, a subliniat ministrul transporturilor, Igor Levitin, „marfurile strategice, in special resursele energetice, vor fi transportate prin propriile noastre terminale”.

In opinia politologului Aleksei Makarkin, director adjunct al Centrului pentru tehnologii politice, „cand se foloseau porturile Ucrainei si ale tarile Baltice, Moscova credea ca, astfel, isi intareste influenta asupra acestor tari. Dar evenimentele au aratat ca Rusia a devenit dependenta, fara sa detine parghii eficiente de presiune asupra acestor state”.