Unul dintre segmentele delicate pentru orice producator de autoturisme este cel al clasei medii. Volumele nu sunt atat de mari precum la compacte sau supermini, dar imaginea si profitul marcii au de castigat de pe urma fiecarei masini vandute. Anul 2007 reprezinta un punct de cotitura pentru acest segment.

Liderul ultimilor ani, Volkswagen Passat, a primit deja trei replici dure din partea concurentei, iar lupta din 2008 se anunta a fi stransa.

Situatia din acest moment a segmentului mediu, cel al familialelor mari, dupa cum este denumit uneori, este una interesanta. Volkswagen Passat este lider in Europa, profitand si de conjunctura: mult timp nu a avut parte de concurenti foarte decisi sa-i atace pozitia.

In ciuda faptului ca ultimul Passat a fost criticat intens, fiind considerat de unii analisti mai slab decat anteriorul, Ford Mondeo, unul dintre rivalii sai in Europa, nu a reusit, cu vechea generatie, sa muste foarte mult din felia masinii germane.

Un alt sedan de clasa medie, Opel Vectra, unul cu traditie printre clientii acestui segment, a ramas in continuare in spatele sau, poate si din cauza ca este, in acest moment, unul dintre cele mai vechi modele de pe piata.

Singura amenintare putea fi pentru actualul Passat Peugeot 407, lansat pe piata cu un an inaintea sa, insa reactiile diferentiate fata de masinile franceze pe anumite piete au tinut si acest model la distanta, desi este unul reusit.

Trei lansari

La mai bine de doi ani de la intrarea in showroom-uri a lui Volkswagen Passat, eforturile concurentei de a aduce in lupta produse noi si competitive s-au materializat, in doar cateva luni, prin trei lansari importante, toate masinile fiind considerate de companiile care le produc viitori lideri ai segmentului.

Prima a fost Ford Mondeo, o masina cu o poveste frumoasa, inceputa cu prezentarea conceptului Iosis. Acesta a starnit emotii puternice printre jurnalisti si clienti, fiind totodata debutul noii strategii de „kinetic design“ a diviziei europene a producatorului american.

Modelul de serie nu a preluat integral detaliile conceptului, insa asemanarea a fost atat de mare, incat succesul sau a fost rapid. Cu toate acestea, dorinta Ford de a duce noul Mondeo mai sus, catre sedanurile medii premium, nu pare a avea chiar atat de multi sorti de izbanda.

Motivul: la fel cum look-ul Passatului a impresionat la lansare, dar s-a banalizat in cateva luni, noul Mondeo incepe sa-si piarda din stralucire, ramanand agatat undeva intre pretul de baza (aproximativ 18.000 de euro) si varfurile de gama, ce depasesc pragul „premium“.

Urmatorul competitor aparut - Renault Laguna. Limuzina pariziana nu a fost niciodata un „must have“, desi generatia care tocmai isi incheie ciclul de viata a fost bine facuta. Carlos Ghosn a anuntat, inca din momentul demararii proiectului Laguna, ca tinteste varful clasamentului in segment, iar pentru asta a cerut de la angajati calitate.

Care pare sa existe, alaturi de detalii constructive mult mai bine alese fata de vechiul model. De altfel, pretul ridicat pe care urmeaza sa-l aiba noul sedan (peste 24.700 euro in Franta) demonstreaza fara tagada intentiile Renault de a impinge Laguna catre zona „executive“.

A treia amenintare este si cea mai recenta, ea fiind lansata dupa Salonul Auto de la Frankfurt. Noul Citro?n C5 vine si el cu pretentii, cu un design mult imbunatatit (noi am indrazni sa spunem ca este unul foarte atragator) si cu o gama extrem de larga de motoare.

In plus, C5 beneficiaza de experienta si elementele tehnice testate deja de surata Peugeot 407, astfel ca poate pleca lansat pe piata. Probabil ca pretul va fi mai mare decat cel al generatiei actuale (aproximativ 20.000 de euro), pozitionarea modelului fiind evidenta.

Sa nu uitam japonezele

Acestea ar fi cele trei competitoare europene, insa lucrurile nu se opresc aici pentru Passat, care trebuie sa-si grabeasca in aceste conditii aparitia unui face-lift. Sa nu uitam ca pe piata din Europa exista si doua japoneze care vor conta din ce in ce mai mult: Honda Accord si Mazda 6.

Daca prima mai are de asteptat, fiind prezentat abia un concept care prefigureaza viitorul model, Mazda a izbit usa de perete cu designul noului sedan. Acesta nu va reprezenta neaparat o amenintare de volum, insa suntem convinsi ca vor exista destui clienti premium care vor prefera o exotica Mazda in locul „popularelor“ Volkswagen, Ford, Renault sau Citroen.

integral in Saptamna Financiara