A lasat lumea rigida si rece a avocatilor pentru sampoane si tratamente corporale. Vroia mai mult timp liber, dar si-a dat seama ca a fi patron nu inseamna concediu prelungit. Important este ca nu regreta. Adina Mocanasu are un salon de infrumusetare cu care spera sa faca minuni pentru cliente, dar si bani pentru confortul propriu.

Adina MocanasuFoto: Hotnews

Gabriela Garjoaba: Care este motivul pentru care ai decis sa treci de la o cariera intr-o firma de avocatura de top la una in domeniul infrumusetarii?

Adina Mocanasu: Am pornit pe acest drum nou pentru ca mi-am dorit o afacere pe cont propriu, am vrut sa-mi administrez singura banii si timpul. Interesant este ca imi doream sa fac ceva, dar nu stiam precis ce. Am avut mai multe variante, am cercetat piata, am analizat. Initial m-am gandit la o cafenea sau un restaurant. Ideea cu salonul mi-a venit mai mult dintr-o nevoie. Inainte, cand lucram la biroul de avocatura aveam biroul in Piata Victoriei si imi doream de multe ori sa am un loc unde sa fug o ora si sa ma aranjez, sa ma pregatesc pentru o intalnire sau o petrecere. Aveam tot felul de variante, mai mult sau mai putin elegante, dar mereu aglomerate. Atunci mi-a venit ideea de a deschide un salon in zona Piata Victoriei. Am inceput sa cercetez piata pentru ca nu aveam decat experienta unui client intr-un salon, nu si cea a unui patron de salon. Am inceput sa testez produse si aparate, sa caut oameni. Acum pot sa spun ca stiu despre ce vorbesc, mi-a luat ceva timp, dar am testat pe pielea mea tot ceea ce am adus si cred ca am ajuns la ce imi doream.

G.G.: Cum ai inceput?

A.M.: Am inceput prin a cauta un spatiu in zona Victoriei. Mi-am dorit o casa veche, care sa transmita ceva atunci cand ii treci pragul. A urmat conceptul, am vrut un salon diferit, care sa ofere mai mult decat celelalte. In timp ce imi cautam locul potrivit, am inceput sa testez produse. Mi-am facut programari la diverse saloane care imi pareau a fi la nivelul la care as vrea sa fiu si eu. Am experimentat diverse stiluri de servicii si servire. M-a ajutat si la angajari experienta mea. Am stiut ce sa le cer oamenilor pe care i-am angajat.

G.G.: Care sunt marile diferente dintre cele doua lumi?

A.M.: Este o diferenta majora. Intr-un fel asta m-a si atras. Ma gandeam ca o sa am mai mult timp liber. Ei bine, nu am. Nu pot sa spun ca ma deranjeaza sau ca de-asta mi-am deschis afacere, ca sa stau acasa. Daca vreau sa plec peste 5 minute, pot sa plec, important este ca acum lucrez pentru mine.

Este o diferenta si din punct de vedere al oamenilor, intru in contact cu alt gen de persoane. In partea cealalta aveam clienti din mari corporatii, firme internationale importante, oamneni pentru care stresul si agitatia fac parte din cotidian, aici am parte de oameni mai putin stresatii. Oamenii sunt foarte relaxati, lucrurile se rezolva lejer, si, de cele mai multe ori, de la sine. O situatie amuzanta este atunci cand cer contractele sa le studiez, sa le analizez, asta e, defect profesional. Mi se raspunde foarte lejer ca nu e nevoie sa le studiez, ca sunt ok, ca daca sunt probleme, se rezolva din mers. Nu pot sa fac asa ceva. Din aceste puncte de vedere imi lipseste mediul avocatesc, dar ma bazez pe faptul ca viitoarele mele cliente vor veni din mediul din care eu am plecat.

G.G.: De ce ti-ai ales acest domeniu supra-aglomerat? Vedem saloane de infrumusetare aproape la fiecare parter de bloc si in una din doua vile.

A.M.: Din cat am cercetat eu piata inainte de a-mi deschide salonul, mi-am dat seama ca oamenii vor sa faca din asta un business, sa castige bani, punand pret pe serviciu, nu si pe detaliile care fac practic clientul sa se simta excelent. Noi incercam sa oferim si calitate, dar si comoditate si intimitate. O femeie lucreaza 10 ore pe zi, dar o ora, o ora si jumatate incearca sa o fure pentru ea, sa se aranjeze; ei bine, in acel interval trebuie sa o facem sa se simta deosebit.

G.G.: Crezi ca serviciile pe care le-ai adus ca un plus atrag?

A.M.: Am plecat de la ideea ca si cel mai mic detaliu trebuie sa fie de calitate. Cand spun detalii ma gandesc la lucrurile marunte pe care le-am adus pentru a intregi o atmosfera placuta. Poti sa vii sa bei sau sa cumperi un vin bun, sa iti faci cadou o bijuterie unicat.

G.G.: Care a fost cel mai descurajant moment din cariera ta antreprenoriala de pana acum?

A.M.: Am avut foarte multa treaba de-o data, nu stiam cum sa le scot la capat, dar s-au rezolvat. Chiar nu imi vine in minte un moment care sa ma faca sa dau inapoi.

G.G.: Dar momentul care ti-a oferit atatea satisfactii incat sa nu regreti nici o clipa plecarea de la vechiul loc de munca?

A.M.: Asta am simtit de mai multe ori si acele momente te fac intr-adevar sa te simti bine. Aprecierea clientelor imi da cea mai mare satisfactie. Am mai fost foarte mandra de decizia mea atunci cand am terminat controalele si mi s-a spus ca nu au gasit nicio neregula. Se pare ca experienta mea anterioara m-a ajutat sa imi organizez afacerea foarte bine, atat din punct de vedere al serviciilor, dar si al normelor legislative si igienico-sanitare.

G.G.: Cum ai atras clientela?

A.M.: Promotiile fac totul. Sunt constienta ca fiecare femeie din cladirile de birouri din zona are deja un loc unde se duce sa se aranjeze, asa ca ne-am gandit sa oferim tot felul de promotii, reduceri, vouchere. Am mizat foarte mult si pe produsele pe care le folosim, pe aparate, pe specialisti, dar si pe spatiul pe care il avem. In plus, produsele adiacente pe care le oferim in salon pot reprezenta si un cadou. Daca ai aflat peste zi ca trebuie sa te duci undeva diseara, vii la noi si te aranjezi, iar la sfarsit poti sa cumperi o sticla de vin, o bijuterie, ceaiuri, produse de la Delicateria. Conceptului nostru i se mai alatura si colaborarea cu doi medici nutritionisti. Astfel clientii Shades pot beneficia de un program personalizat de dieta si stil de viata.

G.G.: Ai simtit vreodata faptul ca esti femeie ca pe un obstacol in cariera de antreprenor?

A.M.: Da, putin, da. Cel mai des oamenii ma considera mult mai tanara. O femeie, tanara... nu prea ma ia lumea in seama.

G.G.: Cine te-a ajutat? (bani, consultanta, promovare etc.) Ai fi inceput acest business chiar si fara ajutor?

A.M.: Banii i-am avut de la familie. Initial au fost putin sceptici: e criza, piata pe care vrei sa intri e destul de aglomerata, de ce nu vrei sa faci ceva aici acasa, la Brasov? Pana la urma au inteles ce vreau sa fac si mi-au dat si banii.

Pe partea de design am apelat la doua prietene, designeri de interior, si a fost foarte bine ca am apelat la specialisti pentru ca eu aveam multe idei, vroiam tot felul de chestii si ele m-au ghidat, iar in final a iesit exact ce imi doream. Pe partea de branding am lucrat cu o firma care m-a ajutat sa gasesc un nume pentru salon. Am ales Shades, nuante, pentru ca am vrut sa exprim diferitele fete, nuante ale femeii. Am colaborat cu ei si pentru partea de promovare si site. Alegerea unui specialist a fost benefica si in acest caz pentru ca ne adresam unui segment de business care stie foarte bine cum functioneaza aceste lucruri.

G.G.: Cine sunt asociatii tai in aceasta afacere?

A.M.: Sunt singura, nu am asociati, am doar niste oameni care ma ajuta sa fac ca acest business sa mearga.

G.G.: Ce incasari lunare te astepti sa ai anul acesta? Cand crezi ca vei ajunge sa acoperi investitia initiala?

A.M.: Suntem foarte optimisti pentru ca am deschis de 2 luni si am ajuns sa acoperim salariile si chiria, ceea ce este foarte bine. Inca mai apar cheltuieli neasteptate, dar sper sa dispara cu timpul. Sunt cheltuieli legate de promovare, care vor disparea pe parcurs. Nu vom renunta la promovare, doar ca nu o sa mai fim la fel de agresivi.

G.G.: Dar cand crezi ca vei ajunge sa acoperi toata investitia?

A.M.: Cam intr-un an, undeva la mijlocul anului viitor.

G.G.: Care este capitalul cu care ati inceput afacerea?

A.M.: 60.000 de euro. Nu asta a fost planul initial, nu suma asta. Eu am vrut o casa veche, in zona Victoriei, dar pe un singur nivel. Cand am gasit-o pe aceasta mi-a placut foarte tare si m-am hotarat sa o iau, desi eram obligata sa o iau si cu demisolul. Asa am depasit suma initiala pentru ca nu aveam in plan partea de masaj si tratamente corporale, dar avand spatiul in care sa ma desfasor, am investit si in aceste servicii. Eu mi-am facut la inceput un business plan in care mi-am trecut toare aparatele, produsele, spatiul, designul si initial investitia era in jur de 30.000 de euro, dar s-a dublat. Cred ca partea de amenajare m-a costat cel mai mult si aici am depasit bugetul.