Cea mai mare afacere din istoria recenta a Clujului a fost adjudecata de controversata firma italiana "Tirena Scavi". Reprezentantii consortiului strain au semnat, ieri, contractul pentru reabilitarea a 288 de strazi din municipiul resedinta a judetului, afacere pentru care Primaria va plati 60 de milioane de euro.

Nu este pentru prima data cand oamenii italieni de afaceri castiga contracte platite din bani publici.

"Tirena Scavi" este compania care s-a ocupat si de reabilitarea drumurilor Cluj-Napoca - Huedin si Turda - Targu-Mures.

Acestia nu au reusit sa respecte termenele fixate in primul contract, iar soseaua europeana dintre Cluj-Napoca si Huedin a fost predata Administratiei Nationale a Drumurilor si Autostrazilor cu o intarziere de un an, timp in care italienii au beneficiat si de o serie de facilitati care nu fusesera initial prevazute in contract.

Asa ar fi, de pilda, oprirea circulatiei pe drumul dintre Cluj si Huedin, dispusa printr-un ordin al prefectului de atunci, Vasile Soporan. In loc sa fie penalizati pentru nerespectarea contractelor, compania straina a fost recompensata cu lucrari in plus la drumul Cluj-Huedin, in valoare de 10 milioane de euro.

Suplimentarea a fost facuta atunci fara licitatie, desi ea presupunea o serie de lucrari de care au beneficiat localitatile prin care trece drumul si care ar fi trebuit sa fie executate independent.

Povestea contractului semnat de primarul din Cluj-Napoca, Emil Boc, pentru reabilitarea celor 288 de strazi din oras este complicata. Proiectul a fost inceput de fostul primar PRM Gheorghe Funar. Anul trecut a avut loc o licitatie la care a participat "Tirena Scavi" si concernul izraelian "Roichmann".

Tot italienii au castigat atunci licitatia, dar la un pret mai mare cu noua milioane de euro decat cel actual. Autoritatile locale au anulat, insa, licitatia, iar strainii au contestat acest demers in instanta.

Economia salveaza Primaria

In anul 2004, viceprimarul Adrian Popa spunea ca ar fi realizat prin anularea licitatiei o economie la bugetul local de circa 1.000 de miliarde lei si mentiona ca documentele au fost astfel intocmite incat practic invitau participantii sa ofere spaga functionarilor si consilierilor care alcatuiau comisia de licitatie.

Anul acesta, licitatia a fost refacuta si au participat patru companii. Cel mai bun pret a fost oferit de compania turceasca "Guris", urmata de consortiul maghiar "Drum Bun", iar italienii de la "Tirena Scavi" au obtinut locul al treilea ca pret. Turcii si maghiarii au fost, insa, depunctati la capitolele tehnic si financiar, astfel ca a treia oferta a fost declarata castigatoare.

Desi, initial, reprezentantii "Guris" au facut un scandal imens si au amenintat ca vor da in judecata autoritatile locale, nu a existat nici o actiune in contencios administrativ inregistrata de compania turca la Tribunalul Cluj.

Se pare ca secretul acestei bruste schimbari de atitudine ar fi o posibila intelegere intre "Tirena Scavi" si "Guris", prin care cei din urma vor putea subcontracta o parte dintre lucrari. Daca in 2004, autoritatile locale spuneau ca au realizat prin repetarea licitatiei o economie de 1.000 de miliarde lei, anul acesta s-a vazut ca suma economisita este mai mica de 10 milioane de euro.

"Tirena Scavi" va angaja intre 500 si 600 de muncitori. In prezent, compania italiana dispune de circa 200 de angajati.