Asigurarea adancimilor optime in porturile maritime romanesti si pe Canalul Dunare-Marea Neagra reprezinta o conditie esentiala pentru desfasurarea navigatiei si implicit pentru evitarea blocajelor in traficul de marfuri, aspect de care depinde „sanatatea" schimburilor comerciale ale Romaniei si, in ultima instanta, functionarea economiei autohtone.

La ora actuala, situatia adancimilor in Portul Constanta si pe Canalul Dunare-Marea Neagra este buna, insa indeplinirea acestui obiectiv presupune cheltuirea unor sume importante din bugetele CN APMC si CN ACN, mai ales in perioada ulterioara inundatiilor care aduc cu ele si cantitati impresionante de aluviuni.

Dragajele in Portul Constanta sunt executate de compania Argos Cernavoda, in baza unui nou contract semnat cu CN Administratia Porturilor Maritime SA, a declarat pentru „Replica" Mircea Banias, directorul general al CN APMC.

Contractul cu firma privata specializata in efectuarea dragajelor a fost incheiat in urma unei recente licitatii si prevede tarife mai mici decat cele anterioare, practicate de aceeasi firma pentru prestatiile efectuate Portului Constanta in baza unui contract anterior, a aratat seful Administratiei Portuare.

In privinta situatiei actuale a adancimilor pe senalele navigabile ale celui mai mare port romanesc de la Marea Neagra, Banias s-a aratat multumit, afirmand ca sumele cheltuite pentru dragaje provin din surse proprii.

Aceeasi apreciere despre calitatea senalelor din Portul Constanta a avut-o si Ion Lazia, directorul companiei Argos, care a mai spus ca tarifele practicate de firma pe care o conduce sunt dintre cele mai mici din lume, deoarece si capacitatea de plata a beneficiarilor romani nu este dintre cele mai ridicate.

Altfel spus, este mai profitabil pentru compania Argos, care tocmai a finalizat un contract de dragaje si pentru CN Administratia Canalelor Navigabile, sa presteze astfel de servicii in porturile bulgaresti Varna, Burgas si Balcic ori in cele libaneze, unde tarifele sunt mai mari, decat pentru beneficiarii autohtoni, a adaugat Lazia.

Canalul Dunare-Marea Neagra si-a autofinantat dragajele

Si in privinta Canalului Dunare-Marea Neagra situatia asigurarii adancimilor optime pentru navigatie se situeaza in parametrii normali, a aratat Valentin Zeicu, directorul general al CN ACN.

Chiar se poate aprecia ca anul deosebit de favorabil din punct de vedere financiar pe care il traverseaza Administratia Canalelor Navigabile a adus compania condusa de Zeicu in postura de a-si achita integral si din surse proprii toate lucrarile de dragaje pe canale.

Astfel, potrivit spuselor directorului general al ACN, aceasta institutie a cheltuit in anul 2005 suma de 48,5 miliarde ROL atribuita de minister si necesara pentru efectuarea dragajelor programate pe Canalul Dunare-Marea Neagra, care pana la ora actuala au fost deja finalizate, precum si pentru realizarea altor lucrari de intretinere a domeniului public al canalului.

Numai ca CN ACN a renuntat la fondurile ministerului, intrucat incasarile Administratiei Canalelor Navigabile din acest an au fost suficient de mari pentru a-si putea asigura autofinantarea propriilor investitii, returnandu-i acestuia si cele 12,8 mld.

ROL pe care le-a primit din fonduri guvernamentale, pentru punerea in practica a programului de dragaje din primul trimestru al acestui an, a mai precizat Zeicu.