Inceputul anului scolar a marcat, cel putin in unitatile de invatamant din municipiul Mangalia, un nou „sezon" al „paradei modei". Lipsa obligativitatii uniformei scolare in ciclul gimnazial, dar mai ales in licee, duce, in fiecare zi, la un conflict mocnit profesori-elevi sau chiar elevi-elevi.

„Toale" de zeci si sute de euro pe de o parte, purtate de copii de bani gata, contrasteaza cu hainele mult mai modeste ale unora dintre profesori sau colegi de clasa.

Problema este cunoscuta: un procent foarte mare dintre profesori, elevi si parinti aproba introducerea uniformei scolare „personalizate" pentru fiecare unitate scolara, dar pana in prezent nu a fost adoptat un articol concret in vreunul din regulamentele scolare locale prin care sa se specifice obligativitatea uniformei.

Cea mai acuta problema cu privire la modul de a se imbraca al elevilor apare mai ales in ciclul liceal, desi sunt tot mai dese cazurile in care, in scoli generale, pustoaice de clasele VII-VIII vin imbracate dupa „ultimul racnet" si machiate dupa „catalog".

Adolescentii, fie ca e vorba de fete, fie de baieti, repugna pana si ideea de uniforma, considerand-o terna, lipsita de culoare si plicticoasa. „Am propriul meu stil de a ma imbaca, pe care mi l-am „format" in ani de zile", a declarat pentru „Replica" Mihaela S., o eleva de 17 ani din cadrul Liceului Teoretic „Callatis".

„Cred ca, daca as purta uniforma, pur si simplu as simti ca ma sufoc si nu m-as mai putea exprima liber". Parerea adolescentei reprezinta un laitmotiv al „curentului" impartasit indeosebi de elevi, dar si de unii profesori – obligativitatea uniformei in scoli ar duce la ingradirea liberei exprimari.

De altfel, parerile elevilor din Liceul Teoretic „Callatis" (cel mai bine „cotat" atat din punct de vedere al rezultatelor scolare, dar si din cel „material", elevii de aici avand posibilitati financiare peste media pe oras) sunt afisate si pe forumul site-ului institutiei: „Cred ca scoala este o expozitie de haine de firma".

„Uniforma are avantajele si dezavantajele ei. Copiii de bani gata nu ar accepta-o niciodata, altfel cine ar mai sti ca sunt plini de bani. Uniforma e frumoasa doar cand ai toate hainele la spalat. In concluzie, ar fi bine sa avem uniforma, dar sa nu fim siliti sa o purtam in fiecare zi".

In cealalta tabara, cei care sunt „pro"-uniforma afirma ca, nefiind vorba despre o „uniformizare" a elevilor, este mai mult o optiune „sociala". „Cred ca, dupa ore, putem purta orice fel de imbracaminte, dar in incinta scolii ar trebui sa respectam niste reguli", este de parere Andreea A. din cadrul Grupului Scolar Industrial „Ion Banescu".

Directorii de licee, pro si contra uniforme

Paradoxal, desi profesorii si directorii liceelor din Mangalia impartasesc aceeasi idee – uniforma reprezinta un „simbol" al institutiei de invatamant – pana in prezent obligativitatea (sau nu) a uniformei nu a fost pusa in dezbatere nici in cadrul consiliilor profesorale, dar nici in randul copiilor si parintilor. „In liceu exista doua „curente" de opinie in aceasta problema.

Pe de o parte se afirma ca introducerea obligatorie a uniformei ar ingradi libertatea de exprimare a persoanei, modelul acesta fiind cel practicat in Olanda, iar pe de alta parte se vehiculeaza ideea unei uniforme specifice liceului ce ar reprezenta o „mandrie" a institutiei de invatamant", afirma prof. Vasile Arsinte, directorul Liceului Teoretic „Callatis".

Directorul Colegiului Economic Mangalia, prof. Virginia Vlad crede ca, desi nu trebuie adoptata o uniforma terna precum cea din timpul regimului comunist, ar fi necesara si reprezentativa o tinuta specifica fiecarei institutii de invatamant. La Grupul Scolar Industrial „Ion Banescu" problema este mai „simpla" si oarecum mai „categorica".

„Peste 80% dintre profesori isi doresc impunerea uniformei la noi in unitate. Liceul nostru are foarte multi copii cu posibilitati materiale reduse, poate vreo 50 dintr-un total de 1.600 au parinti cu venituri peste medie.

Prin urmare, o uniforma care sa nu mai dea batai de cap parintilor si nici copiilor ar fi mai mult decat binevenita si chiar am sa propun o dezbatere pe aceasta tema in consiliul profesoral", ne-a declarat prof. Camelia Boboc, directorul Grupului Scolar „Ion Banescu".